پاسخگو کردن «ترامپ» جنایتکار از مسیر حقوقی

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک وجود هرگونه طرح توطئه برای ترور ترامپ از جانب ایران را تکذیب کرد. دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوریخواه حاضر در رقابت انتخابات ریاست جمهوری امریکا یکشنبه گذشته هدف یک سوءقصد قرار گرفت که از آن، جان سالم به ‌در برد.
در پی این اتفاق، شبکه امریکایی «سی‌ان‌ان» ادعا کرد که مقامات اطلاعاتی این کشور در هفته‌های اخیر نقشه‌ای احتمالی از سوی ایران برای کشتن ترامپ را کشف کرده‌اند. با این حال منابع امنیتی کاخ سفید ادعای ارتباط ایران با این حمله را رد کرده و تأکید کرده‌اند که هیچ ارتباطی میان توماس متیو کروکس، جوان ۲۰ ساله ضارب و تلاش‌ ایران برای ترور ترامپ پیدا نشده است. اما این در حالی بود که شماری از محافل امریکایی در یک سناریوی قابل انتظار کوشیدند ادعای واهی حمله اخیر به ترامپ را به ایران مرتبط سازند؛ ادعایی که آن را در پیوند با واکنش جمهوری اسلامی به اقدام تروریستی ایالات متحده مبنی بر به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران مطرح کردند. اما مقام‌های ایرانی با تکذیب ادعای واهی هر گونه ارتباط با سوءقصد به ترامپ، تأکید کرده‌اند که مجازات این مقام امریکایی بابت صدور فرمان ترور فرمانده نظامی ایران را از طریق مجراهای حقوقی بین‌الملل دنبال می‌کنند.این مهم در بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل مورد توجه قرار گرفت. دفتر سفارت ایران در سازمان ملل ادعای محافل غربی مبنی بر ارتباط ایران با حمله به ترامپ را بی‌اساس و مغرضانه‌ توصیف کرد و یادآور شد که از نگاه جمهوری اسلامی ایران، ترامپ یک مجرم جنایتکار است که به خاطر صدور دستور ترور سردار سلیمانی باید در دادگاه محاکمه و مجازات شود اما ایران مسیر حقوقی را برای پاسخگو کردن او انتخاب کرده است.

پاسخ صریح باقری به فرید زکریا
در همین حال فرید زکریا، خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان در گفت‌و‌گویی با علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می‌برد، سعی کرد فضاسازی رسانه‌های امریکایی مبنی بر ارتباط‌سازی میان سوءقصد به ترامپ با ایران را برجسته سازد که باقری در پاسخ صریح خود به او مانع از آن شد که اهداف پیدای سناریوسازان تحقق پیدا کند. دیپلمات ایرانی در این گفت‌و‌گو که قرار است بزودی در برنامه «جی‌پی‌اس» پخش شود، به ادعای فرید زکریا که پرسید که آیا این توطئه در تلافی فرمان ترور سلیمانی در زمان دولت ترامپ بوده است یا خیر؟ گفت: «به صراحت به شما گفتم که ما به رویه‌ها و چهارچوب‌های قانونی و قضایی در سطح داخلی و بین‌المللی متوسل خواهیم شد تا عاملان و مشاوران نظامی ترور سردار سلیمانی را به دست عدالت بسپاریم.»
باقری در واکنش به زکریا که مجدداً سؤال کرد که آیا این به معنی عدم استفاده از اقدامات خشونت‌آمیز علیه ترامپ است یا نه، افزود: «ما فقط به رویه‌های حقوقی و قضایی ایرانی و بین‌المللی متوسل می‌شویم. ما تا حالا این کار را هم انجام داده‌ایم و این حق ماست و البته که به پیگیری‌ها ادامه خواهیم داد. امریکایی‌ها آشکارا گفتند که فرمانده ارشد نظامی ایران را ترور کردند. پس این حق طبیعی ماست که این موضوع را پیگیری کنیم و کسانی که در این پرونده متهم هستند باید در دادگاهی عادلانه محاکمه شوند.»

جستجو
آرشیو تاریخی