چرا رژیم صهیونیستی در دور جدید تهاجم به غزه به حملات کور روی آورده است؟

ارتش سردرگم

 فائزه سادات یوسفی
خبر نگار

 جای داغ شکست
اما این عملیات ناموفق، ‌شکست اطلاعاتی دیگری را برای رژیم صهیونیستی رقم زد و نشان داد که تیم‌های اطلاعاتی-امنیتی رژیم صهیونیستی در جنگ اطلاعات و عملیاتی با حماس تا چه اندازه ضعیف و ناکارآمد هستند. البته لازم به ذکر است این اولین بار نیست که رژیم صهیونیستی با وجود پمپاژ خبری ترور الضیف افتضاح به بار می‌آورد و پیش از این با خبرسازی پیرامون ترور فرماندهان حماس می‌کوشیدند که برای فروکاهیدن اعتراض مردم و خانواده‌های اسرای مخالف ادامه جنگ و تسهیل جنایات علیه مردم غزه، دستاوردسازی کنند.
آنچه مسلم است، این ترور ناموفق، نقطه عطفی در رویارویی حماس در محاصره با ارتش تماماً مسلح و مجهز صهیونیستی شده است. چرا که ارتش مدعی اسرائیل با وجود بهره‌مندی از سلاح‌های به‌روز و تجهیزات پیشرفته جاسوسی و همچنین اشغال بخش زیادی از نوار غزه تاکنون نتوانسته به پایگاه‌های اصلی و مقرهای فرماندهی حماس در این منطقه دسترسی پیدا کند.
با این پس زمینه،‌ اکنون که ناکارآمدی سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی‌اش برای ارتش و دولت نتانیاهو نیز محرز شده، آنها به جبر حملات مستقیم پراکنده علیه مردم و آوارگان سوق داده شده‌اند. عدم ردیابی حماس در غزه با وجود استفاده از بسیاری از ابزارهای جاسوسی و حتی استخدام ابزارها و پهپادهای جاسوسی پیشرفته از کشورهای غربی چون انگلیس گواهی بر عقب ماندن ارتش صهیونیستی از تاکتیک‌های حماس در نبرد مستقیم است. به گونه‌ای که اکنون پس از فرسایش 9 ماه جنگ بر تن ارتش و نیروهای امنیتی، آنها نتوانستند حتی دستاوردی چون ترور مقامات ارشد حماس را در کارنامه خود داشته باشند. این رسوایی بزرگ سبب شد که تغییرات بسیاری در نوع به‌کارگیری روش‌های حمله از سوی ارتش و نیروهای امنیتی اسرائیل واقع گردد. مشاهدات و گزارش‌های کنونی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به طور دیوانه‌واری به هر فرد و تجمعی که از نظر آنها مشکوک باشد، حمله‌ور شده و به سمت آنها تیراندازی می‌کند. این عملیات کور بیانگر آن است که ارتش به جای اعتماد به اطلاعات نیروهای شاباک و ارتش، به اقبال و شانس برای ترور یا کشتار احتمالی اعضای حماس روی آورده است. مقام‌های درمانی حماس در غزه می‌گویند که بر اثر شلیک به یک خودرو در منطقه المواصی که اسرائیل «منطقه امن» اعلام کرده بود، دست‌کم ۱۷ نفر کشته و بیش از ۲۰ نفر زخمی‌شده‌اند. همچنین گزارش شده است که شلیک به یک کافه تریا در یکی از مدارس اونروا (آژانس امداد سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی) در اردوگاه پناهندگان نصیرات بوده است. گزارش‌های تأیید نشده حاکی است که دست‌کم ۱۲ نفر در این حمله کشته شده‌اند.
یکی دیگر از ناکامی‌های مهم در نوار غزه عدم همسویی مردم غزه با رژیم صهیونیستی در نشر اطلاعات از حماس با وجود تعیین جوایز بود. رسانه‌های عبری چند ماه پیش اعلام کردند که ارتش با انتشار اطلاعیه‌هایی در میان مردم غزه برای افشای اطلاعات از محل اختفای رهبران حماس چون یحیی سنوار و محمد ضیف در نوار غزه، جایزه تعیین کرده است. امری که مردم با وجود محاصره در آتش و خون به آن پاسخ ندادند و این پروژه را با شکست مواجه کردند.در مجموع شرایط کنونی نبرد و نوع عملیات‌ها بیانگر آن است که ارتش بدون راهبرد صهیونیستی، اکنون دچار یک تحیر و آشفتگی در هسته تصمیم‌گیری شده و راهی برای برون رفت از این وضعیت در خود نمی‌بیند.
 
حکمرانی بلامنازع حماس
با این شرایط، ‌گروه‌های مقاومت فلسطین نیز در هفته‌های اخیر حملات گسترده‌تر و سنگین‌تری را علیه ارتش صهیونیستی ترتیب اثر دادند که منجر به زخمی‌و کشته شدن نظامیان شده است.
 آنها همچنان با رونمایی از کارگاه‌های ساخت اسلحه و سلاح‌های جدید، ‌ماشین‌های زرهی و نظامیان اسرائیلی را مورد هدف قرار می‌دهند و کمین ترکیبی را برای نیروهای ارتش تدارک می‌بینند.
روز گذشته در تدام این حملات، گردان‌های قسام شاخه نظامی‌حماس اعلام کرد که مسئولیت عملیات تیراندازی در نزدیکی روستای رامین در شرق طولکرم در کرانه باختری که به زخمی‌شدن سه صهیونیست منجر شد را برعهده می‌گیرد. در این بیانیه آمده است که مجاهدان قسام شامگاه سه‌شنبه به سمت خودروی شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست در نزدیکی روستای رامین در شرق طولکرم تیراندازی کردند که طی آن سه صهیونیست زخمی‌شده‌اند. از این رو، فشارهای فزاینده میدانی بر رژیم صهیونیستی نیز از سوی دیگر به نابسامانی و بلاتکلیفی اتاق فکر ارتش صهیونیستی دامن زده و تحرکات پراکنده و هجوم وحشیانه به مردم و تیراندازی مستقیم به آنها از نشانه‌های آن است.
 در مجموع شرایط وخیم کنونی برای رژیم صهیونیستی و تنگ شدن میدان درگیری میان حماس و ارتش صهیونیستی و مهم‌تر از آن، عدم وجود طرحی متقن و چشم‌اندازی روشن برای تداوم درگیری‌ها، سبب شده که رژیم صهیونیستی بر اعمال فشار بیشتر بر حماس تأکید کند. روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی وعده داد فشارها بر جنبش حماس را تشدید کند. بر این اساس، نتانیاهو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اکنون زمان دقیق آن است با این فشارها تمامی‌اسرای خود را از بند این جنبش آزاد کنیم تا به تمامی‌اهداف‌مان در جنگ غزه برسیم. نخست وزیر رژیم صهیونیستی همانند گذشته بار دیگر وعده داد اجازه حکمرانی حماس بر غزه را نخواهد داد. فرامتن این سخنان بخوبی هراس نتانیاهو را از حضور حماس در فردای غزه اثبات می‌کند. چرا که نه تنها وی به هدف نابودی حماس نرسیده که حتی نتوانسته در طول 9 ماه بمباران
بی وقفه و محاصره غزه، این جنبش را در عملیات نظامی‌مهار کند. از سوی دیگر حماس در مذاکرات دیپلماتیک با بسیاری از مقامات کشورها و سران مقاومت نشان داده که دارای پشتوانه سیاسی و همچنین نظامی‌قدرتمندی در منطقه است. بنابراین در این ورطه، نه امریکا و نه رژیم صهیونیستی در مرتبه‌ای قرار ندارند که بتوانند به تنهایی طرح‌های یک‌طرفه خود را برای فردای غزه تحمیل کنند و تصور آینده سیاسی غزه بدون حماس نیز جزئی از خیالات نشدنی آنهاست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی