«ایران» گزارش می دهد

پیشرفت‌های حمل و نقل شهری به پشتوانه دولت سیزدهم

امضای 2 قرارداد مهم که اولی قرارداد 630 واگن است و به نظر می‌رسد امروز به لحاظ اجرایی به جایی رسیده که تا یک‌سال آینده شاهد ورود قطارها و اتفاقات خوب باشیم و دیگری قرارداد قطار ملی است که پیگیر انعقاد قرارداد نهایی آن هستیم و روزهای آخر را برای نهایی شدن طی می‌کند.

مهسا قوی قلب
خبرنگار

امروزه افزایش سیستم حمل‌ونقل عمومی در تمام کشورها به مسأله مهمی تبدیل شده است چراکه هر چه شهروندان کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند، به همان نسبت هم کاهش ترافیک و آلودگی هوا را شاهد خواهیم بود. ساخت راه‌آهن شهری در ایران و پایتخت آن تهران، تاریخچه‌ای همپای ورود مقوله حمل‌ونقل ریلی از جمله ماشین دودی به کشورمان دارد.
در همه دولت‌ها همواره تلاش تا مترو به یکی از مهم‌ترین  وسایل حمل و نقل عمومی تبدیل شود. اما تلاش‌ها در دولت سیزدهم بسیار بیشتر از سایر دولت‌ها نمود دارد.

امضای قراردادهای جدید و مؤثر در دولت سیزدهم
بدون شک در دولت شهیدجمهور تلاش شده تا با تزریق امکانات و رفع مشکلات به توسعه مترویی این مهم و رفع نیازهایش در حوزه پشتیبانی و تجهیزات کمک شود. در این باره مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه برای افزایش خدمات‌رسانی در این حوزه باید ورود ناوگان بیشتر شده و زیرساخت‌ها تقویت شوند و خوشبختانه در دولت شهیدجمهور قراردادهای خوبی در این خصوص بسته شد، توضیح می‌دهد: در حال حاضر در مجموع 7 خط مترو حدود 300 کیلومتر و بیش از 150 ایستگاه داریم که همین 7 خط باید ارتقا داده شوند. شهروندان به دلیل کمبود ناوگان آنچنان که لازم است، از مترو استفاده نمی‌کنند، پس مهم‌ترین کاری که باید انجام داد، ورود ناوگان و ارتقای زیرساختهاست. البته در حال حاضر تعداد مسافران مترو در حد یک‌میلیون و 700 تا 800 است و به تعداد بیشتری واگن نیاز است تا پاسخگوی نیاز مسافران باشیم و به تعبیری به سهم‌ 70 درصدی در حمل و نقل عمومی برسیم.
او در ادامه اضافه می‌کند: خوشبختانه در دولت سیزدهم در این خصوص گام‌های مؤثری برداشته شد و آن هم امضای دو قرارداد مهم و کلیدی است. اولی قرارداد 630 واگن است و به نظر می‌رسد امروز به لحاظ اجرایی به جایی رسیده که تا یک‌سال آینده شاهد ورود قطارها و اتفاقات خوب باشم و دیگری قرارداد قطار ملی است که پیگیر انعقاد قرارداد نهایی آن هستیم و روزهای آخر را برای نهایی شدن طی می‌کند. نخستین رام از واگن‌های مورد نظر چینی تولید شده و در آینده نزدیک هم به تولید انبوه می‌رسد. بدین معنا که طبق برنامه‌ریزی انجام شده بزودی شاهد ورود واگن‌های چینی خواهیم بود. به گفته او، در کنار اینها راه‌اندازی تراموا هم در دولت شهید رئیسی مورد بررسی‌های ویژه قرار گرفت و در حال حاضر راه‌اندازی این خطوط در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده و بر اساس برنامه‌ریزی مطالعات‌سنجی این دو خط به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران سپرده شده است. این دو خط مربوط می‌شود به مسیر جنت‌آباد تا مصلی و دیگری هم از آزادی تا پایانه شرق سرویس دهی می‌کند. روال قانونی برای احداث این دو خط در شورای عالی ترافیک طی شده و قطعاً این مسأله در شورای شهر تهران در قالب بودجه پیگیری و تصویب خواهد شد.
گفتنی است، تراموای چرخ لاستیکی برای محیط‌هایی که شیب دارند مناسب است و قاعدتاً طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است از این نوع مدل حمل و نقل در پایتخت استفاده شود.

 

پشتیبانی دولت از توسعه مترو
در دوره مدیریت دولت سیزدهم، موضوع حمایت از توسعه حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها شکل جدی‌تری به خود گرفت و این امر در خصوص حمایت از گسترش خطوط مترو در شهرهای بزرگ و همچنین تأمین ناوگان حمل‌ونقل ریلی مشهودتر بود. به گفته  مدیر روابط عمومی شرکت متروی تهران و حومه، در مورد شبکه متروی تهران و تجهیزات مورد نیاز آن، اقدامات متعدد و مؤثری در 33 ماه گذشته با پشتیبانی دولت محقق شد که از آن جمله می‌توان به تکمیل خط و ایستگاه متروی پرند پس از 18 سال انتظار، اجرایی شدن قرارداد تأمین 630 دستگاه واگن از محل فاینانس خارجی، پرداخت سهم مترو از درآمدهای دولتی مانند عوارض حمل‌ونقلی، رفع موانع اداری برای استمرار انتشار اوراق مشارکت و تأمین بخشی از هزینه‌های تکمیل خطوط هفتگانه متروی تهران اشاره کرد. حمید هیدارن در ادامه اضافه می‌کند: در واقع به ثمر نشستن این قبیل فعالیت‌ها بدون کمک مؤثر و مجدانه دولت بعید بود. در نتیجه همین تشریک‌مساعی و همراهی‌های دولت بود که در دوره کنونی مدیریت شهری 19 ایستگاه جدید به همراه 16 ورودی و نیز بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری   (پایانه اکباتان) به بهره‌برداری رسید و همچنین عملیات اجرایی خطوط جدید چهارگانه شبکه متروی تهران رسماً آغاز شد.

جستجو
آرشیو تاریخی