یک روز متفاوت و جمع خودمانی ورزشکاران در هتل المپیک

بدرقه مسافران پاریس با دعای خیر مادران

مهری رنجبر
خبرنگار

نشست صمیمی وزیر ورزش، پنجشنبه متفاوتی را در سالن آبگینه هتل المپیک، برای المپیکی‌ها ساخت؛ مراسمی با حضور مادران و همسران ورزشکاران و به گفته وزیر ورزش، تقدیر از زنانی که نقش بسزایی در موفقیت ورزشکاران دارند. این مراسم روز شلوغ و هیجان‌انگیزی را در هتل المپیک رقم زد. مراسم با گپ و گفت کیومرث هاشمی وزیر ورزش، محمود خسروی‌وفا و مناف هاشمی، رئیس و دبیر کمیته ملی المپیک، شروین اسبقیان و مریم کاظمی‌پور معاون فرهنگی و ورزش حرفه‌ای و معاونت بانوان وزیر ورزش با ورزشکاران مسافر المپیک 2024 پاریس شروع شد، به خواندن قسم‌نامه المپیکی‌ها و تجلیل از ورزشکاران و خانواده‌هایشان رسید و به بدرقه المپیکی‌ها با بوسیدن پرچم حرم امام رضا(ع) و رد شدن از زیر قرآن ختم شد و صرف ناهار پایان روز پرماجرا بود.
 
نشست صمیمی بدرقه المپیکی‌ها کنار خانواده‌ها
در خبرها حرف از نشست صمیمانه وزیر ورزش با ورزشکاران المپیکی بود؛ نشستی که برای اولین بار خانواده‌های آنها هم بودند. خیلی از ستاره‌ها با مادرانشان آمده بودند و البته بعضی‌ها هم همسران و مادرانشان بودند. حضور خانواده‌ها، رنگ دیگری نسبت به مراسم‌ بدرقه یا تجلیل قبلی داده بود، تا حدی که علی پاکدامن کاپیتان تیم ملی شمشیربازی سابر که با مادرش آمده بود، می‌گوید: «باعث افتخار است در این جمع حضور دارم. سابقه نداشته چنین مراسمی با حضور خانواده‌های المپین‌ها برگزار شود و اینطور عازم المپیک شویم. زمانی که پیروز می‌شویم همه کنار ما هستند ولی زمان شکست، فقط خانواده‌ها کنار ما حضور دارند و فقط با دعای آنهاست که می‌توانیم ادامه دهیم.»
مبینا فلاح کماندار المپیکی هم می‌گوید: «مراسم تجلیل خیلی برگزار می‌شود اما چون این مراسم با حضور خانواده‌ها برگزار شد، خیلی برای ما ارزشمند بود.»
 
قایقرانان از روسیه به مراسم آمدند
قایقرانان ملی‌پوش روئینگ که 20 خردادماه برای تمرین در پیست استاندارد، در روسیه اردو زده بودند، چند ساعت بعد از ورود به تهران در مراسم حاضر شدند. مهسا جاور، زینب نوروزی و فاطمه مجلل که سهمیه المپیک روئینگ دو نفره سبک وزن و تک نفره سنگین وزن را برای ایران گرفتند، طبق برنامه 20 خردادماه راهی روسیه شدند تا یک ماه در شرایط استاندارد برای المپیک آماده شوند. پاروزنان روئینگ بامداد پنجشنبه به تهران برگشتند و خودشان را به نشست صمیمی وزیر ورزش رساندند. مهسا جاور قایقران باتجربه در این مراسم با مادر و دخترش آمده بود؛ دختری که همیشه وقتی مادرش به مسابقات می‌رود، از نبودش ناراحت است.
 
مادر جای خالی پسرانش
را پر کرد
نوشاد و نیما عالمیان، دو پینگ‌پنگ‌باز المپیکی، مثل فرزانه فصیحی و حسن تفتیان دو دونده المپیکی جزو غایبان بزرگ مراسم بودند. آنها این روزها در نوشهر زیر نظر سرمربی تیم ملی جمیل لطف‌الله نسبی تمرین می‌کنند. با این حال مادر آنها همراه همسر نوشاد به سالن آبگینه هتل المپیک آمده بودند و وزیر ورزش هم از آنها با اهدای لوح تقدیر و هدیه 10 میلیونی تقدیر کرد. در واقع مادر پینگ‌پنگ‌بازان جای خالی پسرانش را در مراسم پر کرد.
 
رؤسای فدراسیون‌های غیرالمپیکی هم بودند
با اینکه مراسم مختص المپیکی‌ها بود، اما بعضی رؤسای فدراسیون‌های غیرالمپیکی هم آمده بودند. بهرام قدیمی و عبدالمهدی نصیرزاده رؤسای فدراسیون‌های هاکی و پرورش اندام و علی ایلکا سرپرست فدراسیون ورزش‌های روستایی و عشایری هم در سالن آبگینه حضور داشتند، در حالی که احسان حدادی رئیس جوان فدراسیون دوومیدانی به خاطر درگیری با کارهای فدراسیونش فرصت حضور در این مراسم را پیدا نکرد.
 
المپیکی‌ها برای پاریس
هم‌قسم شدند
مسافران المپیک 2024، مثل دوره‌های قبل، پیش از سفر به پاریس با خواندن سوگندنامه، هم‌قسم شدند تا با همه توان در این میدان بزرگ حاضر شوند. ندا شهسواری پرچمدار کاروان و علی پاکدامن کاپیتان تیم ملی شمشیربازی سابر سوگندنامه را خواندند. در متن سوگندنامه آمده:
«با نام و یاد خداوند متعال
از طرف ورزشکاران شرکت‌کننده در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس سوگند یاد می‌کنم که با حداکثر توان و نیرو در این آوردگاه حضور یابم.
به قوانین حاکم احترام گذاشته و به دور از دوپینگ و مواد نیروزا در مسابقات شرکت کنم و با روح واقعی ورزش و نوع دوستی برای شکوه ورزشی و افتخارآفرینی مبارزه کنم. نسبت به انجام وظایف ملی و میهنی کشورم متعهد و کوشا باشم.
به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران احترام گذاشته و پاسدار آن باشم. به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران احترام گزارده و متعهد به آن باشم. نسبت به هم‌میهنان خود متعهد و مسئول باشم.
نسبت به اصول و اخلاق اسلامی به عنوان سفیران و پرچمداران ایران اسلامی پایبند باشم. خداوندا! مرا نسبت به تعهداتم موفق و سرانجامم را به نیک‌فرجامی مقرر بفرما. آمین یا رب‌العالمین».
 
پاداش نقدی به المپیکی‌ها
و خانواده‌هایشان
وزارت ورزش و جوانان در این مراسم پاداش ۱۰۰ میلیون تومانی به ورزشکاران المپیکی هدیه داد. کیومرث هاشمی در نشست صمیمی با ورزشکاران المپیکی و خانواده‌هایشان، به مسافران پاریس هدیه ۱۰۰ میلیون تومانی داد. البته مادران و همسران آنها هم هر کدام پاداش ۱۰ میلیون تومانی هدیه گرفتند. به سرمربیان هم قرار است ۳۰ میلیون تومان پاداش داده شود.

جستجو
آرشیو تاریخی