«ایران» از تمهیدات برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت علی‌اصغر(ع) گزارش می‌دهد

عشق به سالار شهیدان از شیرخوارگی

برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در 6480 نقطه کشور

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار


در ماه محرم یادآوری مظلومیت‌های حسین(ع) و اهل‌بیت ایشان، دل هر مسلمانی را به درد می‌آورد تا جایی که هر شب عشق به سرور و سید شهیدان و یاران باوفایشان خواب را از چشمان عشاق ایشان ربوده و به نوحه‌خوانی، سینه‌زنی و روضه‌خوانی می‌پردازند. علاوه بر این مراسم، به یاد کوچک‌ترین شهید کربلا باب الحوائج حضرت علی‌اصغر(ع) نیز مراسم ویژه‌ای به نام همایش شیرخوارگان حسینی برگزار می‌شود. این مراسم در نخستین جمعه در دهه اول محرم هر سال برگزار می‌شود و مادران و کودکان شیرخوارشان به یاد حضرت علی‌اصغر(ع) به سوگواری و مرثیه‌سرایی برای این طفل کوچک مظلوم می‌پردازند. این همایش نه‌تنها در کشور ما بلکه در کشورهای دیگری همچون هند، پاکستان، عراق، عربستان، ترکیه، افغانستان و... همه ساله به یاد ایشان پیش از عاشورا برگزار می‌شود چراکه حضرت علی‌اصغر، کوچک‌ترین عضو از اهل‌بیت امام حسین(ع) نماد مظلومیت در قیام عاشوراست.
دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر علیه‌السلام با اشاره به اینکه بیش از ۸۵۰۰ جلسه همایش شیرخوارگان حسینی جمعه ۲۲ تیر در ایران و ۴۵ کشور جهان برگزار می‌شود، به «ایران» می‌گوید: ۲۱ سال پیش در مهدیه تهران اولین جلسه شیرخوارگان برگزار شد، آن زمان شاید کسی باور نمی‌کرد که به ۸۵۰۰ جلسه برسیم. اما تا دو سه سال آینده طبق مهندسی توسعه باید حداقل به ۱۵ هزار جلسه برسیم. ما با مظلومیت حضرت علی‌اصغر علیه‌السلام به لطف و عنایت الهی توانستیم بر ذهن و زبان انسان‌ها این سؤال را ایجاد کنیم که: به کدامین گناه کشته شد؟!
داود منافی‌پور در ادامه می‌افزاید: مادران در این مراسم فرزند خود را نذر یاری امام می‌کنند و جالب است بدانید این مورد در مذاهب و دیگر کشورها مانند لبنان هم وجود دارد. حتی در حسینیه حزب‌الله بیروت برخی مادران مسیحی فرزندان خود را نذر یاری منجی می‌کنند. حضور بی‌نظیر بانوان به همراه نوزادان در این مراسم هنوز در اولین قدم است و با توفیق الهی ما باید این رقم ۸۵۰۰ را افزایش دهیم تا هر کسی که مادر است، بتواند در این مراسم حضور پیدا کند.
او در تکمیل توضیحات خود اظهار می‌کند: در همان سالی که این مراسم آغاز شد، اربعین نیز به راه افتاد. نقطه عطف حرکت جهانی شیرخوارگان حسینی، حضور مادر و نذر کردن اوست که هم دوست را به هیجان می‌آورد و هم دشمن را می‌ترساند و این مادر بعد از نذر عهده‌دار یک تربیت جدی می‌شود و اینجا تربیت یک سرباز ظهور آغاز می‌شود. میلیون‌ها نفر در این سال‌ها نذر یاری امام شدند، به‌ طوری که دشمنان و صهیونیست‌ها گفتند اینها پادگان منجی آخرالزمان را راه‌اندازی کردند.
دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر علیه‌السلام تأکید می‌کند: سیدالشهدا فقط برای من و شمای شیعه نیست. در ادعیه خطاب به امام حسین(ع) آمده که سلام بر تویی که در انجیل شریکی... یعنی سیدالشهدا برای همه ادیان و مذاهب است. سیدالشهدا(ع) فقط برای گریه کردن یا فقط برای حاجت گرفتن نیست. او خود گفت که آمده‌ام دنیای شما را اصلاح کنم. او برای نجات خلق آمد چون حق بود ‌و به حق گراییده بود. باید برای او گریست چون تمام فطرت‌ها بر او می‌گریند.

 

برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی
در 6480 نقطه کشور

به گفته منافی‌پور، فقط در ایران در ۶۴۸۰ نقطه مراسم برگزار می‌شود؛ البته این فقط آمار مراسمی است که ما اطلاع داریم و درصد زیادی از آنها پنهان است. بیشترین جلسات هم در استان فارس با ۸۰۰ جلسه، مازندران ۷۵۰‌، اصفهان ۴۲۰ و یزد ۴۵۰ جلسه است. همچنین در امامزاده‌ها و بقاع متبرکه، این مراسم برگزار می‌شود.
 او با اشاره به کشورهای خارجی برگزارکننده این مراسم می‌گوید: در پاکستان بیش از ۴۰۰ جلسه برگزار می‌شود. ما باید به بیش از ۲۵ هزار جلسه برسیم. فقط در هند امکان گرفتن بیش از ۸۰۰۰ جلسه وجود دارد که نیاز به برنامه‌ریزی و معرفی دارد. البته در معرفی این مراسم رسانه‌هایی مانند صدا و سیما باید ورود جدی‌تری داشته باشند، با این همه هر ساله مردم حضور گسترده‌ای در این همایش دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی