عملکرد دولت سیزدهم در حوزه بنادر و دریا نشان می‌دهد

470 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در بنادر

افزایش سرمایه‌گذاری داخی و خارجی در زیرساخت‌ها، ناوگان و تجهیزات بندری و دریایی در دولت سیزدهم، رشد 49 درصدی ترانزیت دریایی در 3 ماه امسال را رقم زده است. دولت سیزدهم توسعه همه‌جانبه را در بنادر در دستور کار قرار داد که حاصل آن رشد متوازن در همه بخش‌ها در بنادر کشور است.

افزایش سرمایه‌گذاری داخی و خارجی  در زیرساخت‌ها، ناوگان و تجهیزات بندری و دریایی در دولت سیزدهم، رشد 49 درصدی ترانزیت دریایی در 3 ماه امسال را رقم زده است. دولت سیزدهم توسعه همه‌جانبه را در بنادر در دستور کار قرار داد که حاصل آن رشد متوازن در همه بخش‌ها در بنادر کشور است. همچنین اجرای سیاست‌های ابلاغی توسعه اقتصاد دریامحور، برای نخستین بار در دولت سیزدهم در برنامه هفتم توسعه مطرح و احکام مشخصی برای آن پیش‌بینی شده است. به گفته علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مطالعات جامعی برای اجرای سیاست‌های اقتصاد دریامحور انجام شده که بر اساس آن می‌توان برنامه های سیاست های ابلاغی را اجرا کرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح عملکرد 33 ماهه در حوزه بنادر و دریانوردی در دولت سیزدهم گفت: سازمان بنادر و دریانوردی تلاش کرده است تا تک‌بعدی به امور توسعه نپردازد و همزمان به منابع انسانی و زیربنایی و ساختارهای مدیریت توجه کند.
 
سرمایه‌گذاری خارجی 5 کشور در بنادر
صفایی با اشاره به اقدامات اجرایی شاخص این سازمان گفت: در رشد تجارت دریابرد با فعالیت ارزشمند در توسعه تجارت خارجی شاهد این بودیم که در سال ۱۴۰۲ تجارت دریابرد به ۲۳۷ میلیون تن برسد. همچنین در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۶۰ میلیون تن تجارت دریابرد محقق شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است. در همین زمان بنادر شمالی نیز رشد قابل توجهی داشته‌اند. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: با ۵ کشور خارجی به قرارداد و کار اجرایی رسیده‌ایم که یکی از آن کشورها هند بود که سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون دلاری در بندر چابهار انجام داد و برای فاینانس ۲۵۰ میلیون دلاری نیز به توافق رسیدیم که امکان افزایش به یک میلیارد دلار را دارد. به دلایلی مانند تحریم‌ها امکان بیان جزئیات بیشتر از سرمایه‌گذاری خارجی را نداریم.
 
رشد ترانزیت دریایی
صفایی افزود: یکی دیگر از اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم، تسهیل تجارت با کشورهای همسایه است که در ترانزیت نمود پیدا می‌کند و در همین راستا میزان ترانزیت از طریق دریا در سال ۱۴۰۲ به ۱۶ میلیون تن رسید و امسال به رشد حدود ۴۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.
 
نوسازی ناوگان
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات بخش نوسازی تجهیزات بندری و دریایی اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ فروند تجهیزات بندری استراتژیک در بنادر کشور داریم که عمر طولانی داشتند به همین خاطر نسبت به ساخت یا خرید ۲۹۲ فروند تجهیز بندری اقدام شد که ۸۳ فروند آن تحویل شده و باقی از رشد ۴۰ درصدی برخوردار است. همچنین ۱۳۰ فروند تجهیز بندری توسط بخش خصوصی تهیه شده است. وی، سن ناوگان تجاری دریایی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را ۱۹ سال عنوان کرد.
 
تخلیه و بارگیری ۲۵ میلیون تن کالای اساسی
وی با اشاره به میزان تخلیه و بارگیری کالای اساسی نیز گفت: تا ۱۸ تیرماه امسال حدود ۷ میلیون تن کالای اساسی تخلیه و بارگیری شده است و این میزان در سه سال اخیر سالانه ۲۵ میلیون تن بوده است. صفایی افزود: کالای اساسی موجود در بنادر کشور ۳.۹ میلیون تن است و ظرفیت اسکله‌های ایران بیش از ۲ برابر این عدد است، لذا مشکلی در این خصوص وجود ندارد و الان میزان ورود و خروج کالا در بنادر برابری می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی