با حضور پزشکیان در جلسه شورای نگهبان تأکید شد

ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها با رئیس جمهور منتخب

در حالی که اعلام شده مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب سه‌شنبه نهم مردادماه برگزار می‌شود، مسعود پزشکیان روز گذشته در جلسه شورای نگهبان حضور داشت.‌ هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با اعلام تأکید بر ضرورت همکاری‌ و همدلی‌ بین دو نهاد ریاست‌جمهوری و شورای نگهبان برای پیشرفت ایران اسلامی در این جلسه که به گفت‌وگو و تبادل نظر درباره مسائل مختلف کشور اختصاص داشت، گفت: در این جلسه بر این نکته تأکید شد که اکنون آقای دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور همه مردم ایران هستند و همه دستگاه‌ها و نهادها باید برای اداره کشور همکاری لازم را با ایشان داشته باشند. طحان نظیف در ادامه گزارش خود از این جلسه ابراز امیدواری کرد که با همکاری و همیاری همه مسئولان بخصوص رئیس‌جمهور منتخب، گام‌های مهمی برای پیشبرد مسائل کشور و پیشرفت ایران اسلامی برداشته شود.
آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان نیز در ابتدای جلسه دیروز این شورا  با قدردانی از حضور حماسی و مسئولانه مردم ایران در انتخابات و تبریک به مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، تک‌تک آرای مردم ایران را اسناد حقانیت جمهوری اسلامی ایران دانست و تأکید کرد: شورای نگهبان همیشه نشان داده با پایبندی به الگوی مردم‌سالاری دینی از آرای مردم به عنوان حق‌الناس حراست می‌کند. دبیر شورای نگهبان در ادامه اظهار داشت: اکنون رقابت‌های انتخاباتی باید جای خود را به همدلی و تلاش برای پیشرفت و سربلندی ایران بدهد و حل مشکلات کشور و بویژه مشکلات اقتصادی مردم، باید سرلوحه فعالیت‌های سه قوه قرار گیرد.

 تداوم دیدارهای داخلی با پزشکیان
حجج‌ اسلام محمد محمدی گلپایگانی و سیدعلی اصغر حجازی رئیس و قائم مقام دفتر مقام معظم رهبری نیز بعد از ظهر دیروز با حضور در دفتر پزشکیان ضمن تبریک به رئیس جمهور منتخب برای کسب اعتماد مردم، اظهار امیدواری کردند که وی با توکل بر خدا و توسل به ائمه معصومین و بهره‌گیری از ظرفیت‌های متنوع و متعدد کشور بتواند در ایفای مسئولیت سنگینی که بر عهده دارد، موفق باشد. پزشکیان نیز ضمن تقدیر از این حضور، سیاست‌های کلی نظام، ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب را مهمترین برنامه کار دولت آینده و چشم‌انداز توسعه کشور عنوان کرد. رئیس جمهور منتخب همچنین  روز گذشته در دفتر خود از برخی دیگر از مقامات و شخصیت‌های کشور میزبانی کرد. محسن رضایی دبیر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، سید احمدرضا دستغیب رئیس دیوان محاسبات کشور، علی لاریجانی رئیس ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس، بیژن زنگنه وزیر پیشین نفت و سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران ازجمله چهره‌هایی بودند که با رئیس جمهوری منتخب مردم دیدار و گفت‌وگو کردند.
 
تأکید پزشکیان بر ثبات در روابط و سیاست خارجی ایران
دو روز پس از پاسخ مکتوب رئیس جمهور منتخب مردم ایران به دبیرکل حزب‌الله لبنان که تأکیدی بر امتداد حمایت از جبهه مقاومت در دولت آتی بود و بازخوردهای گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت، مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با سران کشورهای دوست از جمله رؤسای جمهور سوریه و ونزوئلا عملاً بر ثبات در روابط و سیاست خارجی ایران و تعهد دولتش بر اجرای توافقات پیشین جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها تأکید کرد. رئیس جمهور منتخب در پاسخ به تماس تلفنی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه روابط ایران و سوریه بر پایه‌های مستحکمی بنا شده، توسعه و تقویت همکاری‌های فیمابین را یک سیاست راهبردی برای جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: همه تلاش ما این است که این راهبرد با قدرت ادامه یافته و روابط دو طرف بیش از پیش استحکام یابد. وی با اشاره به توافقات خوب میان دو کشور، بر اهتمام خود برای عملیاتی شدن این توافقات تأکید و خاطرنشان کرد: سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تحت هدایت و رهبری مقام معظم رهبری مبتنی بر حمایت از فلسطین، جریان مقاومت و ملت و دولت سوریه به عنوان متحد راهبردی ایران ادامه خواهد یافت. امیدوارم اتحاد و دوستی میان ایران و سوریه و همه کشورهای اسلامی روز به روز تقویت شود. به گزارش ایرنا، «بشار اسد» نیز در این  گفت‌وگو با بیان اینکه هم از لحاظ تصدی مسئولیت ریاست جمهوری و هم از لحاظ تخصص در علم پزشکی با یکدیگر اشتراک داریم، گفت‌وگو با «مسعود پزشکیان» را مایه خرسندی خود توصیف و برای وی در ایفای این مسئولیت بزرگ و مهم ملی آرزوی توفیق و سربلندی کرد. وی افزود: روابط ایران و سوریه بسیار مستحکم و مبتنی بر حمایت متقابل از یکدیگر در روزهای سخت است؛ همان گونه که سوریه در دوران جنگ تحمیلی از ایران حمایت کرد، ایران نیز در روزگار تحمیل جنگ داخلی به سوریه از ما حمایت و پشتیبانی کرد. بشار اسد رابطه فیمابین ایران و سوریه را بنیان و اساس ثبات و عامل اصلی جلوگیری از تحمیل هیمنه خارجی بر منطقه دانست و اظهار داشت: با همکاری شما تلاش خواهیم کرد این رابطه را بیش از پیش تقویت و مستحکم کنیم.
 
گفت‌وگو با مادورو و پاشینیان
پزشکیان همچنین در مکالمه تلفنی با نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا دارای چالش‌ها و آرمان‌های مشترک از جمله آزادیخواهی، استقلال‌طلبی و عدالت‌خواهی هستند و در قبال مسأله فلسطین و حمایت از مردم مظلوم غزه نگاه و مواضع مشترکی دارند، تأکید کرد: ونزوئلا در سیاست خارجی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیار خرسندیم که سطح همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها عالی و رو به رشد است. بی‌تردید دولت من نیز درصدد تداوم و توسعه همکاری‌ها با ونزوئلا خواهد بود. گفت‌وگوی پزشکیان رئیس جمهور منتخب مردم ایران با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان نیز تأکیدی بر تغییر نیافتن سیاست ایران در قبال اختلافات مرزی منطقه بود.  پزشکیان در این گفت‌وگو ضمن تشکر از ابراز لطف و پیام تبریک نخست وزیر ارمنستان اظهار داشت: ارمنستان در میان همسایگان ایران جایگاه مهمی دارد و روابط با این کشور در منظومه سیاست خارجی جمهوری اسلامی بسیار با اهمیت است؛ مرز ایران با ارمنستان اگر چه کوتاه، اما مرز امید و زندگی مسالمت‌آمیز است و سیاست اصولی ما در قبال شما خدشه‌ناپذیر است. رئیس جمهور منتخب با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشته و مخالف هرگونه تغییر در مرزهای بین‌المللی است، تصریح کرد: از گفت‌وگوهای صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان حمایت کرده و آماده هرگونه مساعدتی در این زمینه هستیم. پزشکیان متقابلاً بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات با ارمنستان و نیز آمادگی برای توسعه بیش از پیش روابط تاکید کرد و حمایت دولت این کشور از فعالیت فعالان بخش خصوصی اقتصادی ایران در ارمنستان را مایه خرسندی دانست.
 
تأکید پزشکیان بر اجرای کامل توافقات خارجی
رئیس جمهوری منتخب همچنین در گفت‌وگوی عصر سه‌شنبه با  «رانیل ویکره مسینگه» رئیس جمهوری سریلانکا با اشاره به توافقات بسیار ارزشمند صورت گرفته در سفر رئیس جمهور شهید به سریلانکا، بر اهتمام دولت جدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اجرای کامل این توافقات بین دو کشور تأکید کرد و گفت: ایران و سریلانکا تجربیات بسیار موفق و ارزشمندی در همکاری‌های دوجانبه از جمله در مبادله خدمات فنی- مهندسی در احداث طرح عظیم چند منظوره سد و نیروگاه اومایا دارند که امیدواریم بتوانیم در دولت جدید در مسیر تقویت این همکاری‌ها گام برداریم.
 
حضور در جمع عزاداران حسینی
رئیس جمهور منتخب شامگاه سه‌شنبه در جمع مردم حاضر در حسینیه هدایت و در جلسه عزاداری شیخ حسین انصاریان حضور یافت. حجت‌الاسلام انصاریان سپس در ملاقات خصوصی با رئیس‌جمهور منتخب، ضمن آرزوی موفقیت برای او، دستمال مشکی و تسبیح خود را به او هدیه داد.

جستجو
آرشیو تاریخی