رشد 89 درصدی خالص اشتغال در دولت رئیسی نسبت به روحانی

تحویل دولت با پایین‌ترین نرخ بیکاری

در بهار 1403 که فصل پایانی عملکرد دولت سیزدهم محسوب می‌شود، تعداد شاغلان کشور به 24745528 نفر رسید که نسبت به بهار 1400 (فصل پایانی عملکرد دولت روحانی) 1069634 نفر بیشتر است. به عبارت ساده‌تر، خالص اشتغال در 3 سال عملکرد دولت سیزدهم یک میلیون و 696 هزار نفر بوده است. منظور از خالص اشتغال، مجموع اشتغالزایی انجام شده در دوره مورد نظر منهای شاغلانی است که در همین دوره از گروه جمعیت شاغلان خارج شده‌اند که شامل افراد بیکار شده، افراد بازنشست شده، افراد فوت شده و... می‌شود.
بنابراین در 3 سال دولت سیزدهم به طور متوسط هر سال خالص اشتغال 356 هزار نفر رشد کرده، این در حالی است که در دولت روحانی به طور متوسط هر سال خالص اشتغال فقط 188 هزار نفر افزایش یافته بود. این رقم در دولت احمدی‌نژاد 346 هزار نفر بود. از این‌رو مشخص است که دولت 3 ساله رئیسی بهترین عملکرد را در زمینه اشتغالزایی به جا گذاشته در حالی که دولت روحانی بدترین عملکرد را در سه دهه اخیر داشته است.
متوسط سالانه خالص اشتغالزایی در دولت رئیسی 89 درصد نسبت به دولت روحانی رشد کرده است. همچنین نرخ بیکاری که در بهار 1400 حدود 8.8 درصد بود در بهار 1402 به 7.7 درصد کاهش یافته است. تعداد بیکاران هم از 2 میلیون و 291 هزار نفر در بهار 1400 به 2 میلیون و 74 هزار نفر در بهار 1403 کاهش یافته یعنی حدوداً 217 هزار نفر از تعداد بیکاران کاسته شده است. میانگین نرخ بیکاری فصلی در دولت سیزدهم (از تابستان 1400 تا بهار 1403) حدود 8.6 درصد بوده است. در تمام دوره فعالیت دولت شهید رئیسی نرخ بیکاری تک‌رقمی و این دولت اولین دولتی بود که توانست نرخ بیکاری را تک‌رقمی نگه دارد. این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری فصلی در دولت روحانی 11 درصد بود.
برای درک بهتر تفاوت تحولات رخ داده و عملکرد دو دولت روحانی و رئیسی در مدیریت اقتصاد کشور، سنجش تحولات بازار کار در دو مقطع گفته شده باید با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی دو برهه یاد شده انجام شود. به گواه آمارها و بسیاری از کارشناسان، شرایط اقتصاد کشور در بهار ۹۲ به مراتب بهتر از بهار ۱۴۰۰ بود و اقتصاد کشور در آن برهه توان بسیار بیشتری برای اشتغالزایی داشت.  اولین اقدام دولت سیزدهم واکسیناسیون عمومی و نجات اقتصاد از مهلکه قرنطینه‌های هزینه‌ساز بود. این اقدام باعث شد خطر از بین رفتن میلیون‌ها شغل در پی ورشکستگی ناشی از تعطیلی طولانی‌مدت کسب‌وکارها برطرف شود. اقدام دیگر دولت سیزدهم حذف مجوزهای دست و پاگیر از فرایند شروع کسب‌وکار بود. این اقدام سبب شد مدت‌ زمان اخذ مجوزهای لازم برای بسیاری از کسب‌وکارها طبق اظهارات مسئولان امر از چندین ماه به چند روز کاهش یابد.
احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌تعطیل دیگر اقدام دولت سیزدهم بود.
 
کمترین رقم نرخ بیکاری
در ۴ دولت اخیر
نرخ بیکاری در بهار 1403 رکورد تازه‌ای بر جای گذاشت، نشان به آن نشان که این نرخ کمترین نرخ بیکاری بهاری در 2 دهه اخیر بوده است. نرخ 7.7 درصدی بیکاری در فصل بهار 1403 در بین ۴ دولت اخیر کمترین محسوب می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی