معمای تاریخ شروع لیگ

بی‌توجهی فدراسیون به لیگ نخبگان و تیم ملی

فدراسیون فوتبال در حالی روی شروع رقابت‌های لیگ برتر از شهریور ماه اصرار دارد که با توجه به حضور سه نماینده ایران در لیگ نخبگان آسیا و مسابقات تیم ملی، شروع لیگ در شهریور ماه درست به نظر نمی‌رسد. به محض شروع لیگ در شهریور ماه، دو باشگاه پرسپولیس و استقلال درگیر رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا می‌شوند و با توجه به برگزاری رقابت‌های ملی در ماه شهریور، بازی‌های لیگ نیز حداقل با ۱۰ روز تعطیلی مواجه خواهد بود. این در حالی است که اگر لیگ از ابتدای شهریور آغاز شود، تیم‌ها پس از تنها یک یا دو هفته بازی در لیگ از فرم بازی خارج می‌شوند و این با توجه به بدن‌سازی سنگین تیم‌ها در پیش‌فصل، برای آنها سنگین خواهد بود.
به نظر می‌رسد که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، چندان روی موفقیت نمایندگان فوتبال ایران در لیگ نخبگان آسیا سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و این مسأله چندان برای آنها اهمیتی ندارد. با این روند بیش از آنکه آبروی فوتبال باشگاهی و ملی ایران در آسیا برای فدراسیون مهم باشد، تنها برگزاری رقابت‌ها و پر کردن تقویم برای فدراسیون‌نشینان اهمیت دارد و این موضوع بی‌شک به وجهه فوتبال ایران در قاره کهن ضربه خواهد زد.
نکته جالب اینکه اگر زمان تعیین شده فدراسیون برای آغاز لیگ را با لیگ‌های مطرح اروپایی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که کشورهای معتبر لیگ خود را زودتر از لیگ ایران آغاز می‌کنند. لیگ برتر انگلیس ۲۶ مرداد، لالیگا و لیگ یک فرانسه ۲۸ مرداد، سری آ ایتالیا از ۲۷ مرداد و بوندس‌لیگا نیز از ۲ شهریور آغاز می‌شوند. این در حالی است که اکثر بازیکنان اروپایی، در حال حاضر درگیر رقابت‌های جام ملت‌های اروپا هستند و برخلاف بازیکنان فوتبال ایران، فرصت کمتری برای استراحت دارند اما روند آماده‌سازی در فوتبال اروپا، همچنان به شکلی اصولی و برنامه‌ریزی شده پیگیری می‌شود. باشگاه‌های ایرانی نیز در آستانه آغاز تمرینات خود برای اردوهای پیش‌فصل هستند و فاصله دو ماهه بین شروع لیگ و آغاز تمرینات پیش‌فصل، در روند آماده‌سازی بازیکنان و ساختار فنی تیم‌ها خلل ایجاد می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی