در چهارمین کنگره سلامت در اربعین اعلام شد

پیش‌بینی حضور 5 میلیون زائر در اربعین

محدثه جعفری
خبرنگار

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها امسال حدود 5 میلیون زائر اربعین خواهیم داشت، عنوان کرد: بحث سلامت در اربعین و تجمعات بزرگ بسیار حائز‌اهمیت است چرا که در سفر اربعین عفونت‌های تنفسی مسأله مهمی محسوب می‌شود که دوره نقاهت این بیماری‌ها تا پس از بازگشت از سفر زائران هم ادامه خواهد داشت. عبدالرضا پازوکی در چهارمین کنگره سلامت در اربعین که در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد، به «ایران» گفت: مراسم اربعین بزرگ‌ترین تجمع جهانی است به طوری که گروه‌های سنی مختلف از چندین کشور با شرایط جسمی متفاوت در آن حضور پیدا می‌کنند. همان طور که شاهد بودید سال گذشته بیش از 3 میلیون و 200 هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین حضور داشتند و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است امسال این تعداد زائر اربعین به 5 میلیون نفر هم برسد.
وی به ضرورت توجه به سلامت در تجمعات بزرگ اشاره کرد و افزود: در این سفر حماسی شاهد هستیم سلامت برخی از زائران به درجات مختلف تحت تأثیر برخی بیماری‌ها قرار می‌گیرد همچون ابتلا به بیماری‌های تنفسی که عوارض آنها ممکن است تا هفته‌ها در بدن فرد بعد از سفر هم باقی بماند و کار و زندگی‌اش را مختل کند.
پازوکی با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها امسال حدود پنج میلیون نفر در پیاده‌روی اربعین حضور خواهند داشت، گفت: ضروری است حوزه سلامت نهایت تلاش خود را برای به حداقل رساندن مخاطرات و بیماری‌ها دراین ایام خاص داشته باشد که در چهارمین کنگره سلامت و اربعین در رابطه با موضوعات مختلف سلامت اعم از بهداشت، درمان، امداد و نجات و توانبخشی، طب ایرانی، تغذیه، هوش مصنوعی و... در تجمعات مختلف بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه بیش از دو هزار نفر در کنگره سلامت در اربعین شرکت می‌کنند، عنوان کرد: در چهارمین کنگره سلامت در اربعین ۱۷ کمیته علمی تشکیل شده است تا سلامت از جنبه‌های مختلف در این گرد‌همایی‌های بزرگ مورد بررسی قرار گیرد که برای آن ۳۸۷ مقاله نوشته و به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با اشاره به ضرورت رعایت بهداشت دهان و دندان هم گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با همکاری انجمن‌های علمی دندانپزشکی نسبت به برگزاری پنل‌های تخصصی اقدام کرده است و یک روز از این کنگره به مسائل حوزه بهداشت دهان و دندان اختصاص دارد.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به ضرورت توجه به تولیدات علمی خاطرنشان کرد: ما استفاده از تولیدات علمی بر اساس تجربیات علمی را مورد توجه قرار دادیم به طوری که مقام معظم رهبری هم وظایفی را در این زمینه به دانشگاه‌ها محول کرده است به همین دلیل مرجعیت علمی در کنگره سلامت در اربعین از اهمیت بسیاری برخوردار است. دکتر پازوکی از رونمایی اولین مجله سلامت در اربعین خبرداد وگفت: مجله‌ای مرتبط با مقالات تجمع‌های بزرگ برای نخستین بار در کشور منتشر می‌شود و در کنگره آن را رونمایی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه هوش مصنوعی را نیز در کانون توجه قرار داده‌ایم، افزود: محصولات حوزه سلامت مبتنی بر هوش‌مصنوعی را در کانون توجه قرار داده‌ایم. چهار محصول در این کنگره به عنوان آثار برتر معرفی خواهند شد.

سال گذشته هیچ مورد فوتی در زائران اربعین گزارش نشد
جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور هم در مراسم چهارمین کنگره سلامت در اربعین گفت: مهم‌ترین مخاطره در موضوع اجتماع اربعین بحث گرما زدگی زائران است که بحمدالله سال گذشته در بین زائران اربعین به دلیل گرمازدگی هیچ مورد فوتی گزارش نشده است.
میعادفر با بیان اینکه مصرف آب الکترولیت دار برای پیشگیری از گرمازدگی مهم است افزود: یکی از مسائل مهم سرو غذا در موکب‌های مستقر در عراق است که تیم‌های بهداشتی نظارت‌های کافی در این موکب‌ها خواهند داشت. وی به تب دنگی در ایام اربعین هم اشاره کرده و گفت: یکی ازموضوعات نگران‌کننده بحث پشه آئدس است که در مناطق مرزی جنوب کشور رؤیت شده. همچنین زائرانی از کشورهای شرقی برای شرکت در مراسم اربعین از این مناطق عبور خواهند کرد که این امر می‌تواند زمینه افزایش این بیماری را در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی ایجاد کند به همین دلیل موضوع مراقبت‌های بهداشتی زائران در هنگام ورود زائران به کشور موضوع مهمی است که تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی