دولت سیزدهم برنامه تولید 10 هزار مگاوات برق با نیروگاه‌های خورشیدی را اجرا کرد

برق پایدار در استان‌های آفتابی

گروه ایران زمین- تلاش برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفت. در روزهای ابتدایی آغاز به کار دولت وزیر نیرو اعلام کرد: دولت برنامه‌ای چهارساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد. پس از آن بود که «محمود کمانی» رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران هم اعلام کرد: ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان‌های مختلف کشور ساخته می‌شود.
 در همین ارتباط دی ماه سال گذشته عملیات احداث ۴هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور با حضور رئیس‌جمهور شهید آغاز شد.

کرمان در موقعیت طلایی انرژی خورشیدی
 کرمان از استان‌هایی است که هر ساله کشاورزان آن با شروع گرما با معضل خاموشی موتورپمپ‌ها مواجه بوده‌اند. مسئولان این استان تنها راه‌حل این مشکل را نصب پنل‌های خورشیدی می‌دانند و می‌گویند: اگر کشاورزان به برنامه نصب پنل‌های خورشیدی بپیوندند، با یک تیر چند هدف را نشانه رفته‌اند؛ هم مشکل قطع برقشان حل می‌شود و هم می‌توانند از محل آن، کسب درآمد نیز کنند.
«محمد سلیمانی»، مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان در این خصوص می‌گوید: با توجه به شرایط گرما و اوج مصرف، طبق آخرین مصوبات ملی و بخشنامه‌های کشوری، برق چاه‌های کشاورزی به طور روزانه باید طی چندساعت شامل محدودیت قطع برق شود.
وی می‌افزاید: در این شرایط تنها راه کشاورزان استفاده از تکنولوژی‌های جدید است. آنها باید بدانند در صورتی که یک چاه کشاورزی به میزان ۸۰ درصد از برق مصرفی خود را با تجهیز سامانه خورشیدی تأمین کند، از محدودیت بار معاف می‌شود و کشاورزان با این اقدام به صورت همزمان مازاد تولید برق در ماه‌های گرم یا سایر ماه‌ها را می‌توانند با قیمت تضمینی یا در بورس به فروش برسانند.
 «حمزه صدیقی»، مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب کرمان نیزدر این زمینه می‌گوید: در این شرایط تنها گزینه‌ای که می‌تواند به همه کمک کند، احداث سیستم‌های خورشیدی است. در این زمینه با حمایت‌های دولت سیزدهم و تأکید شهید رئیسی مصوبه نصب پنل‌های خورشیدی از اردیبهشت ماه امسال ابلاغ شده و از آنجایی که نصب پنل‌ها و احداث نیروگاه نیز زمان زیادی نمی‌خواهد، می‌توان امیدوار بود امسال با انقلاب استفاده از انرژی خورشیدی دیگر شاهد خاموشی‌ها در استان نباشیم.
به گفته وی در برخی استان‌های کشور کشاورزان در نوبت ثبت نام و نصب این پنل‌ها هستند و استقبال زیادی داشته‌اند که بسیار کمک کننده خواهد بود.
صدیقی با اشاره به قطع برق و تأثیر آن در قطع آب آشامیدنی شهروندان می‌افزاید: کرمان در موقعیت طلایی انرژی خورشیدی قرار دارد، هم از نظر آفتاب و هم وزش باد؛ حتی تولید انرژی از ضایعات کشاورزی مثل خرما، پسته و... نیز در استان ما می‌تواند فرهنگ‌سازی شود.
وی خاطرنشان می‌کند: باتوجه به شرایط موجود و نقطه نظرات مدیران توزیع برق استان، انتظار می‌رود هم شاهد استقبال بیشتر کشاورزان برای نصب پنل‌های خورشیدی باشیم و هم در سطح ملی، با رویکردی کشوری، مدیریت اعمال محدودیت به دست استانداران داده شود تا به اقتضای هر منطقه، برنامه‌ریزی صورت گیرد و در این میان، خسارت و آسیب به برخی اقشار از جمله صنایع یا کشاورزان نیز می‌تواند کمتر شود.

درآمد ۴۱۰ میلیارد ریالی هرمزگانی‌ها از تولید انرژی خورشیدی
استان هرمزگان از استان‌های پیشرو در بهره‌گیری از برق خورشیدی است. «محمد کریمی»، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان نیز می‌گوید: مردم این استان سال گذشته با تولید ۱۴ هزار و ۶۰۰ مگاوات ساعت برق از طریق انرژی خورشید ۴۱۰ میلیارد ریال درآمد کسب کردند.
وی  تعداد نیروگاه‌های فعال خورشیدی در استان را یکهزار و ۷۰۰ نیروگاه عنوان کرده و می‌گوید: هرمزگان یکی از استان‌های مستعد برای تولید و بهره‌وری انرژی خورشیدی است؛ میزان تابش نور خورشید در این استان هزار و ۸۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع بوده که این میزان تابش و استعداد، تقریباً در کل کشور کم‌نظیر است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان، با برشمردن قابلیت‌ها و استعدادهای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در این استان می‌افزاید: علاوه‌ بر نیروگاه‌های خورشیدی خانگی (کوچک مقیاس)، استان هرمزگان استعداد ایجاد نیروگاه‌های بزرگ خورشیدی نیز دارد و سرمایه‌گذاران به ایجاد این نیروگاه‌ها در استان تشویق شده‌اند.
کریمی همچنین با اشاره به اشتغالزایی احداث نیروگاه‌های خورشیدی اضافه می‌کند: افراد تحت پوشش کمیته امداد از جمله اقشاری هستند که در شهرهای مختلف توانسته‌اند با بهره‌گیری از راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی به خودکفایی برسند. ایجاد چنین نیروگاه‌های خانگی به سایر مشترکان در مناطق مختلف و شهرستان‌های این استان پیشنهاد می‌شود.

پنل های خورشیدی
سخنگوی برق خوزستان یکی ازاقدامات مؤثر در رفع محدودیت‌های انرژی اولیه در افق ۱۴۰۰ را روی آوردن به انرژی‌های تجدید پذیر مثل انرژی خورشیدی می‌داند و می‌گوید: در نظر داریم برای مشترکانی که تمایل به نصب پنل‌های خورشیدی بر بام خانه‌ها یشان دارند، تسهیلات ویژه‌ای را فراهم کنیم.
کیومرث زمانی بااشاره به اینکه در حال حاضر ۱۸۰۰ کیلووات معادل ۱/۸ مگاوات انرژی خورشیدی در خوزستان نصب شده است، می‌افزاید: نصب یک نیروگاه ۱۰ کیلوواتی حدوداً ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد از این رو در نظر داریم با هماهنگی‌های انجام گرفته وامی را در اختیار متقاضیان قرار دهیم تا تجهیزات اولیه به صورت تسهیلات با سود ۱۰ درصد خریداری شود.

راه‌اندازی ۳ هزار نیروگاه برق خورشیدی در بوشهر
«علی باستین»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر هم از راه‌اندازی ۳ هزار نیروگاه برق خورشیدی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: با تکمیل این طرح‌ها، سالانه ۲۵ هزار و ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق استان بوشهر افزوده می‌شود.
وی اهمیت نیروگاه‌های برق خورشیدی را مورد اشاره قرار می‌دهد و تصریح می‌کند: توسعه نیروگاه‌های تولید برق خورشیدی علاوه بر تأمین انرژی پاک و پایدار به علت نگرانی فزاینده درباره تغییرات آب و هوایی و آلودگی زیست محیطی در حال افزایش است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با بیان اینکه در سال جهش تولید با مشارکت مردم در راستای تحقق اهداف دولت آیت‌الله رئیسی و با هدف جبران ناترازی برق و توانمندسازی اقتصاد و معیشت خانوار‌های کم برخوردار، راه‌اندازی نیروگاه برق خورشیدی در روستا‌های استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته است، می‌افزاید: قرار است در سال‌جاری ۳ هزار واحد نیروگاه کوچک مقیاس با ظرفیت ۵ کیلووات ساعت در استان راه‌اندازی شود.
باستین پرداخت وام ۱۵۰ میلیون تومانی با بهره ۴ درصدی و بازپرداخت ۷ ساله را برای خرید و نصب هر نیروگاه برق خورشیدی اعلام و خاطرنشان می‌کند: یکی از مزیت‌های مهم راه‌اندازی این نیروگاه‌ها خرید تضمینی برق به مدت ۲۰ سال توسط وزارت نیرو است که بازپرداخت اقساط وام یاد شده را تضمین می‌کند و از سال هشتم به بعد همه درآمد آن به خانوار‌ها برمی‌گردد.
وی تضمین کیفیت پنل‌ها و قطعات نیروگاه‌های برق خورشیدی را توسط شرکت سازنده و مجری به مدت ۱۵ سال و خدمات پس از فروش را ۱۰ ساله دانسته و می‌گوید: هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات بانکی برای راه‌اندازی نیروگاه برق خورشیدی در شهرستان‌ها و روستا‌ها وجود ندارد و به همه متقاضیان پرداخت می‌شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر سهم هر دهیاری را راه‌اندازی حداقل ۳۰ نیروگاه برق خورشیدی می‌داند و تصریح می‌کند: در نصب و راه‌اندازی بیشتر از سهم تعیین شده محدودیت وجود ندارد و این موضوع یکی از ملاک‌های ارزیابی عملکرد دهیاران خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی