نخستین مناظره نامزدهای حاضر در مرحله دوم انتخابات امشب برگزار می‌شود

آوردگاه گفتمان‌های رقیب

با تأیید صحت و سلامت انتخابات روز جمعه و اعلام ستاد انتخابات کشور دور جدید تبلیغات نامزدهای راه یافته به دور دوم برای دعوت ازمردم به مشارکت و جلب آرای آنها به دفاع از برنامه‌هایشان آغاز شد. فرصت چهار روزه‌ای که سعید جلیلی روز نخست آن را با رفتن به بازار بزرگ تهران و جمع ورزشکاران یک زورخانه به حضور بی‌واسطه در میان مردم و گفت‌و‌گوی چهره به چهره با آنها اختصاص داد. مسعود پزشکیان هم با پاسخ به مطالبات مطرح شده از سوی طیفی از رأی دهندگان در شبکه‌های اجتماعی و مشخص کردن برنامه دولتش در قبال دغدغه‌های آنها در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی این فراز از انتخابات را آغاز کرد. با این همه مهم‌ترین مواجهه نگرش‌ها و برنامه‌های دو نامزد قرار است امشب در مناظره‌ تلویزیونی رو‌ در روی آنها در مقابل نگاه مردم رخ دهد؛ مناظره‌ای که در طرح‌ریزی اعلام شده نوع برگزاری آن مشخص است تلاش شده تا از نوع تقابل‌هایی که در مناظرات دوتایی نامزدها در انتخابات سال 88 انجام می‌شد اجتناب شود؛ اما با این حال دور از انتظار نیست که بحث‌های جدی میان دو کاندیدایی که از جریان‌های سیاسی مخالف هم برآمده‌اند به مجادلات شنیدنی بینجامد. چه آنکه در این مناظره خبری از روخوانی متن‌های از پیش تعیین شده و متوقف ماندن در جملات و وعده‌های شعاری نخواهد بود و نامزدهای ریاست جمهوری برای اثبات توانمندی خود برای به عهده گرفتن سکان دولت و تکیه زدن بر جایگاه عالی‌ترین مقام اجرایی راهی جز تبیین واضح راهکارها و ایده هایشان درباره مسائل پیش روی کشور ندارند.

با تأیید صحت و سلامت انتخابات روز جمعه و اعلام ستاد انتخابات کشور دور جدید تبلیغات نامزدهای راه یافته به دور دوم برای دعوت ازمردم به مشارکت و جلب آرای آنها به دفاع از برنامه‌هایشان آغاز شد. فرصت چهار روزه‌ای که سعید جلیلی روز نخست آن را با رفتن به بازار بزرگ تهران و جمع ورزشکاران یک زورخانه به حضور بی‌واسطه در میان مردم و گفت‌و‌گوی چهره به چهره با آنها اختصاص داد. مسعود پزشکیان هم با پاسخ به مطالبات مطرح شده از سوی طیفی از رأی دهندگان در شبکه‌های اجتماعی و مشخص کردن برنامه دولتش در قبال دغدغه‌های آنها در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی این فراز از انتخابات را آغاز کرد.
با این همه مهم‌ترین مواجهه نگرش‌ها و برنامه‌های دو نامزد قرار است امشب در مناظره‌ تلویزیونی رو‌ در روی آنها در مقابل نگاه مردم رخ دهد؛ مناظره‌ای که در طرح‌ریزی اعلام شده نوع برگزاری آن مشخص است تلاش شده تا از نوع تقابل‌هایی که در مناظرات دوتایی نامزدها در انتخابات سال 88 انجام می‌شد اجتناب شود؛ اما با این حال دور از انتظار نیست که بحث‌های جدی میان دو کاندیدایی که از جریان‌های سیاسی مخالف هم برآمده‌اند به مجادلات شنیدنی بینجامد. چه آنکه در این مناظره خبری از روخوانی متن‌های از پیش تعیین شده و متوقف ماندن در جملات و وعده‌های شعاری نخواهد بود و نامزدهای ریاست جمهوری برای اثبات توانمندی خود برای به عهده گرفتن سکان دولت و تکیه زدن بر جایگاه عالی‌ترین مقام اجرایی راهی جز تبیین واضح راهکارها و ایده هایشان درباره مسائل پیش روی کشور ندارند.

جلیلی در جمع مردم و بازاریان
چنانکه اشاره شد سعید جلیلی روز یکشنبه را با رفتن به بازار بزرگ تهران و حضور در جمع مردم و بازاریان آغاز کرد. او در جمع مردمی که  شعار می‌دادند: «جلیلی قهرمان؛ برس به داد ایران» و «صل علی محمد؛ بوی رئیسی آمد»، بهبود وضع اقتصادی را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های دولت احتمالی‌اش دانست و گفت: «من به آقای پزشکیان احترام می‌گذارم اما امروز مردم باید انتخاب کنند که کدام مسیر برای کشور مناسب است؛ بهبود وضعیت اقتصادی و جهش اقتصادی یا بازگشت به دورانی که اقتصاد کشور به برجام گره خورده بود».
او با بیان اینکه از سال ۹۷ تاکنون در جلسات متعددی با اصناف و بازاریان به بررسی موانع کسب و کار آنان پرداخته‌ایم و ۱۷ مشکل اصلی بازاریان را شناسایی کرده و برای حل آنها برنامه‌ داریم بر ضرورت ثبات در ارزش قیمت ارز و پول ملی تأکید کرد و گفت: کسانی که اکنون کار سالم انجام می‌دهند و مالیات هم پرداخت می‌کنند در مقابل کسانی قرار دارند که پول‌های بادآورده و نجومی دارند و حتی یک ریال هم مالیات پرداخت نمی‌کنند و این موضوع بازار را دچار نوسان می‌کند.
جلیلی در ادامه حفظ و ایجاد قدرت خرید مردم را برای رونق بازار ضروری دانست و در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به مشکلات مردم در برخورد با برخی دستگاه‌های دولتی، افزود: دستگاه‌هایی با پول بیت‌المال تحت عنوان دولت شکل گرفته‌اند تا به مردم خدمت کنند. مردم وقتی از جلوی این دستگاه‌ها رد می‌شوند باید احساس کنند که اینجا پناهگاهی است که قرار است پشتیبان آنها باشد نه اینکه بگویند خدا نکند سروکارمان به فلان اداره بیفتد.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین ظهر روز گذشته با حضور در زورخانه شهدای کن، با ورزشکاران و مردم این منطقه تهران دیدار کرد. او با تأکید بر اعتقادش به تقویت ورزش همگانی برای تحقق یک جامعه سالم و بانشاط درباره نگاهش به ورزش قهرمانی، گفت: دولت باید سازوکاری داشته باشد که هر مرد و زن و هر جوانی در هر گوشه کشور بتواند استعداد خود را بروز دهد.
سعید جلیلی در عین حال در بیانیه مکتوبی که شامگاه روز شنبه منتشر شد هفته پیش رو را هفته گفت‌وگو و مناظره پیرامون تصمیم برای آینده ایران دانست و خطاب به هوادارانش نوشت: «اکنون وقت درنگ نیست! به روستاها بروید و صدای ما را به آنها برسانید، به حاشیه شهرها بروید و حرف ما را به آنها بگویید! سراغ گروه‌هایی بروید که سانسور می‌شوند، دیده نمی‌شوند، گویی کسی روی رأی و نظر و انتخاب آنها حساب باز نکرده است... بروید و آنان را از این انتخاب، از این چشم‌انداز، از این دوراهی که پیش روی ملت ایران قرار گرفته است، آگاه کنید».

تضمین پزشکیان
درباره حجاب و فیلترینگ
مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری روز گذشته در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس و در واکنش به درخواست یکی از کاربران این شبکه اجتماعی نوشت: «تضمین می‌دهم که تمام دولت در برابر گشت‌های اجباری، فیلتر کردن و فیلترشکن بازی و فشارهای بیرونی در همه جلسات و تمام قد بایستد». این موضع پزشکیان در قبال خواست کاربری بود که رأی خود را به امضای مسعود پزشکیان و مشاورانش محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری جهرمی پای سه تضمین مبنی بر جمع شدن گشت ارشاد از خیابان، برداشته شدن فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و افشای هرگونه فشار به دولت برای ایستادن در مقابل خواست مردم مشروط کرده بود.
پزشکیان همچنین با انتشار تصویرسازی ریزعلی خواجوی در درس دهقان فداکار کتاب‌های فارسی قدیم، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «قطارِ ایرانِ ما به دهقانان فداکاری چون شما نیاز دارد. افراد داخل قطار را صدا کنید، صدای ما را به گوش همه برسانید. دلایل و نشانه‌ها برای خطر برخورد با ایده‌های خطرناک بسیار است و اگر یکی نشویم آینده ایران در خطر است. فرصت کم است؛
نفربه نفر، خانه به خانه، مغازه به مغازه با دوستان، خانواده و همشهریان خود صحبت کنید. آنهایی که خود بخشی از مشکلند نمی‌توانند ما را نجات دهند. آینده در دستان شماست.» مواضعی که بیش از هرچیز در راستای تاکتیک رایج در ستادهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان و دوقطبی‌سازی و هراس‌آفرینی بی‌بنیاد مطرح می‌شد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در عین حال در بیانیه‌ای که شامگاه شنبه در خبرگزاری‌ها منتشر شد، خطاب به هوادارانش نوشت: «گامی دیگر تا انتخاب نهایی مانده است. مشارکت مؤثر شما در میدان انتخابات مرحله دوم، این گام دوم را استوار می‌کند و پس‌ازآن گام بلندی دیگر با هم بازهم برای ایران».
او با تکرار برخی وعده‌های انتخاباتی‌اش همچون عدالت اقتصادی، تنش زدایی و حل مسأله تحریم‌های ظالمانه، نوشت: «گردنم همچنان در گرو این گفته‌هایم است و از این پس هم میثاقم با شما پایبندی به این رأی شما برای ایران خواهد بود. پس از انتخاب هم هرجا دیدید از مسیر اخلاق و انصاف و قانون یا پیگیری خواست شما خارج شدم، با مطالبه و انتقاد و اصلاح مرا به موضع حق و عدل برگردانید».
روز گذشته همچنین رسانه‌های حامی پزشکیان از دیدار علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم با این نامزد ریاست جمهوری خبر داده و عنوان کردند که به احتمال زیاد در صورت پیروزی او سکاندار اقتصادی دولت پزشکیان خواهد بود.

تشریح جزئیات
مناظره‌های رو در رو
 از آخرین باری که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یک به یک در برابر هم نشستند و در عین بیان برنامه‌های خود به نقد صریح رویکردهای رقیب پرداختند، 15 سال می‌گذرد. در ادوار گذشته تعیین تکلیف انتخابات در یک مرحله و تعدد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در کنار آسیب‌های ناشی از حاشیه‌سازی در آن مناظرات سبب شد که شیوه برگزاری مناظره‌ها تغییر کند.حالا پس از 15 سال این نخستین بار است که دو نامزد ریاست جمهوری در یک مناظره حاضر می‌شوند. با این حال آن چنان که محمدصالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما اعلام کرده در دو مناظره پیش رو که برنامه‌ای حداکثر دو ساعته است و بر مبنای پرسش و پاسخ طرح‌ریزی شده هر نامزد باید در فرصت 45 دقیقه به 10 سؤال مطرح شده از سوی کارشناسان برنامه پاسخ صریح بدهد. با این حال یک تفاوت سبب می‌شود که بر خلاف مناظره مرحله اول که نامزدها به‌جای پاسخ صریح و مشخص به سؤالات به موضوعات خارج از بحث می‌پرداختند و اصلاً به سؤال پاسخ نمی‌دادند، در این مناظره رویه تغییر کند زیرا هر یک از رقبا می‌تواند پاسخ ندادن طرف مقابل به موضوع سؤال را تذکر دهد و وزن و عیار ایده‌های رقیب را به چالش بکشد.
بر اساس جدول تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری امروز دوشنبه ۱۱ تیر از ساعت ۲۱:۳۰ مناظره اول و سه‌شنبه ۱۲ تیر از ساعت ۲۱:۳۰ مناظره دوم بین دو نامزد راه‌یافته به دور دوم برگزار می‌شود.
همچنین بر اساس قرعه‌کشی انجام شده با حضور نمایندگان نامزدها برنامه تبلیغاتی تلویزیونی نامزدهای راه یافته به مرحله دوم انتخابات، روز سه‌شنبه و پیش از آغاز مناظره دوم، پخش مستند نامزد ۲ (پزشکیان)، از ساعت ۱۹ الی۱۹ و ۳۰ دقیقه و پخش مستند نامزد ۱ (جلیلی)، از ساعت ۲۰ الی۲۰ و ۳۰ دقیقه روی آنتن می‌روند. هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری همچنین روز چهارشنبه نطق نیم ساعته‌ای را در رسانه ملی برای گفت‌و‌گوی رو در رو با مردم انجام خواهند داد. سخنان جلیلی ساعت 19 و سخنرانی پزشکیان ساعت 20 پخش می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی