سیاست‌های ضدایرانی «اوتاوا» مانع از مشارکت ایرانیان در انتخابات شد

کانادا علیه دموکراسی

دولت کانادا در سال‌های اخیر به بازیگر فعالی علیه مردم و کشور ایران تبدیل شده است. از اقدامات مداخله جویانه در امور داخلی ایران و پناه دادن به اختلاسگران تحت تعقیب گرفته تا حمایت آشکار از تروریسم، اقدامات کانادا در این سال‌ها بوده است.
دولت کانادا در تازه‌ترین اقدام خود علیه ایران، مانع از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در این کشور شد. به طوری که شهروندان ایرانی ساکن کانادا مجبور شدند با طی مسافت‌های طولانی برای اخذ رأی به شهرهای امریکا بروند.
در شرایطی که ۳۴۴ شعبه رأی‌گیری در کشورهای مختلف دنیا از جمله امریکا برای اخذ رأی شهروندان ایرانی در نظر گرفته شده بود، دولت کانادا اعلام کرد مجوز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در این کشور را نخواهد داد.
این اقدام کانادا واکنش سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان را در پی داشت. علی باقری در این باره اظهار داشت: «متأسفانه تنها کشوری که مانع پیشبرد فرآیند دموکراسی جمهوری اسلامی ایران در دنیا شد، کانادا بود؛ کشوری که مدعی حقوق‌بشر است و خود را پیشرو در این عرصه می‌داند اما به‌طور علنی مانعی برای مشارکت صدها هزار ایرانی که در این کشور زندگی می‌کنند ایجاد کرد؛ ایرانیانی که مایل بوده و هستند که در سرنوشت خود دخالت کنند.»

اقدام موهن علیه نیروهای مسلح ایران
نوزدهم ژوئن ۲۰۲۴ دومینیک لبلانک «وزیر امنیت عمومی» دولت کانادا با قرائت بیانیه رسمی اعلام کرد که کانادا نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است. پس از اعلام رسمی این خبر ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا از شهروندان این کشور خواست تا از سفر به ایران خودداری کنند.
جدا از اینکه شناسایی نهاد نظامی رسمی ایران به عنوان سازمان تروریستی توسط کانادا، اقدامی غیرعقلانی و با انگیزه‌های سیاسی بود، دلیل اصلی آن را باید در سرزمین‌های اشغالی جست‌و‌جو کرد. پس از شناسایی نیروهای مسلح ایران به‌عنوان سازمان تروریستی، یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی این اقدام کانادا را ستود و در ادامه هم خواستار ادامه این روند در سایر کشورهای غربی شد. با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد که دولت کانادا در هماهنگی کامل با رژیم صهیونیستی، وظیفه پیشبرد بخشی از پروژه ایران هراسی را بر عهده گرفته است.

ضد امنیت ملی ایران
یکی دیگر از اقدامات ضدایرانی کانادا در سال‌های اخیر، حمایت تمام قد دولت و پارلمان این کشور از جریان اپوزیسیون ایران بود. چه آنکه در جریان اغتشاشات پاییز 1401، جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا به همراه دیگر مقامات این کشور، در کنار گروه‌های ضدایرانی قرار گرفت؛ اقدامی که به صراحت نقض قواعد بین‌المللی و مصداق بارز دخالت در امور داخلی کشورها بود. در همین راستا دولت کانادا در مهرماه 1401، در حمایت از گروه‌های اپوزیسیون، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد. همچنین در بحبوحه اغتشاشات 1401، جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در تجمع اپوزیسیون ایران حاضر شد و مواضع مداخله جویانه خود را در ارتباط با کشورمان تکرار کرد.
«جاستین ترودو» ایران را به برخورد خشونت‌آمیز با افراد حاضر در ناآرامی‌ها متهم کرد و مدعی شد که در کنار مردم ایران ایستاده است و دست از این حمایت برنمی‌دارد. «ترودو» در ادامه اظهارات خصمانه خود مدعی شد که هر کاری بتواند برای ادامه این حمایت‌ها و مقابله با نظام ایران انجام می‌دهد. تسهیل برگزاری راهپیمایی‌های ضدایرانی اپوزیسیون خارج نشین ایران، کمک به پیگیری طرح تحریم آسمان ایران ذیل کمپین «آسمان ایران امن نیست» که در پشت پرده حمله مستقیم نظامی به ایران را دنبال می‌کرد و حمایت از طرح «اخراج دیپلمات‌های ایرانی»، از جمله اقدامات دولتمردان کانادا علیه شهروندان و دولت ایران بود. لازم به ذکر است که حمایت کانادا از اغتشاشات ایران درحالی بود که گروه‌های اپوزیسیون، از منافقین و سلطنت‌طلبان گرفته تا گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضمن براندازی جمهوری اسلامی به دنبال تجزیه کشورمان بودند. واقعیتی که سران گروهک‌های تجزیه‌طلب بارها به آن اذعان کرده‌اند.

شکایت از ایران به ایکائو
سیاست‌های ضدایرانی کانادا به همین موارد ختم نمی‌شود. پس از حادثه تلخی که برای هواپیمای مسافربری اوکراینی رخ داد، در کنار سوئد، اوکراین و انگلیس، دولت کانادا نیز به بهانه وجود اتباع این کشور در میان فوت‌شدگان، از ایران به سازمان هوانوردی تجاری بین‌المللی «ایکائو» شکایت کرد و به رغم مشخص شدن ابعاد ماجرا، همچنان بر عمدی بودن سانحه رخ داده اصرار دارد و همصدا با گروه‌های اپوزیسیون، ادعاهای ضدایرانی را تکرار می‌کند.

پناه ابراختلاسگران
حمایت‌های گسترده اوتاوا از اپوزیسیون ایرانی که با شعارهای ایران دوستانه هم همراه شده، در حالی است که دولت «ترودو» یک فرصت استثنایی برای ابراختلاسگران و مفسدان اقتصادی ایرانی فراهم کرده تا بدون کوچک‌ترین مانعی، در این کشور ساکن شوند. در این رابطه می‌توان به نام «محمود خاوری» مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران و متهم اصلی پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی اشاره کرد که براساس اعلام مقامات قوه قضائیه کشورمان، دولت کانادا همکاری لازم را برای بازگرداندنش به ایران انجام نداده است. به عبارتی دیگر، دولت کانادا علیرغم ادعاهای حقوق بشری این کشور نسبت به استرداد خاوری و دیگر اختلاس‌گران استنکاف کرده و حاضر به تمکین از حکم بین‌المللی نبوده است.

بیگانه با حقوق بشر
در طول سال‌های اخیر دولت کانادا با متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به نقض حقوق بشر، این حق را برای خود قائل شده که در امور داخلی ایران به صورت مستقیم دخالت کند. اما شعارهای به‌ظاهر بشردوستانه کانادا درحالی است که این کشور یکی از اصلی‌ترین حامیان رژیم کودک‌کش صهیونیستی به شمار می‌آید. پس از عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، کانادا دومین کشوری بود که پس از امریکا نیروهای ویژه خود را به منظور کشتار مردم مظلوم فلسطین به سرزمین‌های اشغالی اعزام کرد. علاوه بر اعزام نیرو، دولت کانادا تجهیزات و سلاح نظامی نیز به سرزمین‌های اشغالی فرستاد. در طول بیش از هشت ماهی که از آغاز جنایات رژیم صهیونیستی در غزه می‌گذرد، قریب به 38 هزار نفر از مردم بی‌دفاع فلسطین که تعداد قابل توجهی از آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند، توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.
حمایت‌های کانادا از نسل کشی مردم فلسطین توسط صهیونیست‌ها تا حدی پیش رفت که دانشگاه‌های این کشور به صحنه اعتراض دانشجویان نسبت به سیاست‌های حمایتی کانادا از اسرائیل تبدیل شد که البته این اعتراض‌ها با سرکوب وحشیانه پلیس همراه بود.

بازوی اجرایی اسرائیل علیه ایران
تلاش‌های دامنه‌دار کانادا علیه ایران که از چند سال قبل آغاز شده و جاستین ترودو نیز به طور ویژه هدایت آن را در دست گرفته، نشان از آن دارد که کانادا از طرف رژیم صهیونیستی و محافل غربی وظیفه پیشبرد بخشی از پروژه ضدایرانی را بر عهده گرفته است. اعمال تحریم‌های زنجیره وار، حمایت از گروه‌های اپوزیسیون، پناه دادن به مفسدان اقتصادی فراری از ایران که مصداق‌های روشنی از دخالت در مسائل داخلی ایران است، وظایفی است که در همین راستا و جهت براندازی نظام اسلامی ایران به کانادا محول شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی