وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی مجلس عنوان کرد

رشد ۲۶‌درصدی حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست حمیدرضا حاجی‌بابایی، نایب رئیس مجلس برگزار شد و بررسی گزارش وزیر آموزش و پرورش درخصوص اتخاذ تدابیر لازم برای سال تحصیلی ۱۴۰4-۱۴۰3 در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست حمیدرضا حاجی‌بابایی، نایب رئیس مجلس برگزار شد و بررسی گزارش وزیر آموزش و پرورش درخصوص اتخاذ تدابیر لازم برای سال تحصیلی
۱۴۰4-۱۴۰3 در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.
رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در جریان این جلسه توضیحاتی درخصوص کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش و مطالبات فرهنگیان به نمایندگان ارائه کرد. وی گفت: وضعیت دانش‌آموزان کشور از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که به جمعیت دانش‌آموزی بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اضافه شده است. از سوی دیگر میزان بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش از میزان جذب‌شدگان پیشی گرفته است، یعنی ما از یک‌سو با رشد جمعیت دانش‌آموزی مواجه بوده و از سوی دیگر با افزایش میزان بازنشستگان روبه‌رو هستیم. صحرایی در ادامه اظهار کرد: ما بالغ بر ۱۷۶ هزار و ۷۳۱ معلم برای سال ۱۴۰۳ کمبود داشتیم و بنده در ۲۹ مهرماه سال ۱۴۰۲ این موضوع را به سازمان اداری و استخدامی اعلام کردم. تقریباً از فاصله سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ جذب دانشجو معلم به صفر رسیده است. ما در وزارت آموزش و پرورش وضعیت نیروی انسانی را مطالعه کردیم و با همکاری سازمان اداری و استخدامی مجوز جذب ۷۲ هزار نفر را گرفتیم که این میزان استخدام در این حجم بی‌سابقه است. از سویی دیگر دستورالعمل‌ها و شیوه‌های ساماندهی را به گونه‌ای اصلاح کردیم که تمرکز را به جذب نیروی انسانی بگذارد. وی در ادامه عنوان کرد: یک بسته تشویقی را برای نگهداشت بازنشستگان و افرادی که در شرف بازنشستگی هستند در وزارت آموزش و پرورش طراحی کردیم و اکنون در دولت است که اگر به تصویب برسد بستر نگهداشت معلمان را فراهم خواهد کرد. دستورالعمل نقل و انتقال معلمان را نیز به نفع شهرهایی که کمبود معلم دارند اصلاح کردیم. از سویی دیگر سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه کشور در یک دهه اخیر روز به روز کمتر و کمتر شده است. در سال ۱۴۰۲ بودجه آموزش و پرورش به ۱۲.۹ رسید که این بودجه در سطح منطقه ما به طور متوسط ۱۵.۵ می‌باشد. ما دائماً با کسری بودجه مواجه بوده و تلاش کردیم تا آن را برطرف کنیم. با وجود تمامی این مشکلات ما ۴۷ همت مطالبات و معوقات معلمان را پرداخت کردیم. اکنون نیز ۷۳ همت کسری در وزارت آموزش و پرورش داریم. علی‌رغم تمام مشکلات موجود، پرداخت معلمان حق‌التدریس ماهانه شده است و از منبع مالی وزارت آموزش و پرورش بالغ بر ۲۵ همت تسهیلات با سود پایین به معلمان اعطا کردیم. وزیر آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی ۲۶ درصد رشد پیدا کرده که البته حق معلمان بیش از این است. همچنین در این جلسه تعدادی از نمایندگان هم به بیان نکاتی درباره وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان و معیشتی معلمان پرداخته و خواستار بهبود آن شدند. تعداد دیگری از نمایندگان با انتقاد از وضعیت مدارس غیرانتفاعی و عدم توجه به مدارس دولتی، تأکید کردند که باید مشکل کمبود معلمان رفع شده و به وضعیت معیشتی فرهنگیان توجه شود.
 
تعیین اعضای ۱۰ کمیسیون تخصصی مجلس
دیروز همچنین اعضای ۱۰ کمیسیون تخصصی مجلس دوازدهم هم تعیین شد و تکلیف ۳ کمیسیون باقی مانده بعد از رسیدن به حدنصاب مشخص می‌شود. با برگزاری انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دوازدهم غلامرضا تاجگردون رئیس این کمیسیون شد و با تصمیم اعضای هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی، شمس‌الدین حسینی به‌عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شد. با برگزاری انتخابات در سایر کمیسیون‌ها هم، محمدرضا رضایی کوچی به‌عنوان رئیس کمیسیون عمران، رضا علیزاده رئیس کمیسیون صنایع و معادن، محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، ابراهیم عزیزی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، علیرضا منادی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری و موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی انتخاب شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی