وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

سلطه پلتفرم های خارجی را نمی پذیریم

10 برابر شدن ترافیک پلتفرم‌های داخلی
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این سفر گفت: ما نمی‌خواهیم سلطه پلتفرم‌های بین‌المللی را بپذیریم و قصد داریم در مسیری حرکت کنیم که مانند کره جنوبی، پلتفرم‌های خارجی باز باشد، اما مردم ترجیح دهند از پلتفرم‌های داخلی به‌دلیل سرویس‌های با کیفیت استفاده کنند.
 زارع‌پور با تأکید بر اینکه نباید به مستعمره دیجیتال تبدیل شویم، اظهار کرد: در دو سال گذشته، تعداد کاربران اجتماعی پلتفرم‌های داخلی پنج برابر شده است و از آنها حمایت می‌کنیم.
به‌عنوان مثال، پلتفرم ایتا در ابتدای شروع به کار دولت حدود ۱.۵ میلیون کاربر فعال داشت و اکنون به ۱۸ میلیون کاربر رسیده است.وی با اشاره به افزایش استقبال مردم از پلتفرم‌های داخلی، تأکید کرد: بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم کشور از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند و ترافیک این پلتفرم‌ها ۱۰ برابر شده است.

پوشش کامل فیبر نوری شهرهای خراسان شمالی
در حال حاضر 25 شهر استان خراسان شمالی با اعتبار ۶هزار میلیارد ریال زیر پوشش فیبرنوری قرار گرفته‌اند و سرعت اینترنت در این استان از ۱۰ تا ۲۰مگابیت در ثانیه به هزار مگابیت بر ثانیه رسیده است. این افزایش سرعت اینترنت، زیرساخت بسیار مهمی برای ایجاد تحول در حوزه‌های اقتصاد، صنعت، آموزش و فرهنگ است.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به خراسان شمالی برای افتتاح طرح فیبرنوری به شهرستان سملقان گفت: ۱۰ هزار کیلومتر فیبرنوری در ۳۰۰ شهر، ارمغان دولت سیزدهم است که ۴۰ درصد خانوارهای شهری را زیر پوشش قرار داد.
عیسی زارع‌پور اظهار کرد: حالا دیگر تمامی خراسان شمالی زیر پوشش فیبر نوری رفت و اینترنتی که در خراسان شمالی تقدیم شد بالای سرعت ۹۰۰ مگابیت در ثانیه است. این بدان معناست که سرعت دانلود ۲۰۰ برابر و سرعت آپلود ۸۰ برابر شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: پیش از این، سرعت ADSL حدود ۱۶ مگابایت بر ثانیه بود اما با فناوری جدید به ۹۵۰ رسیده است و مردم از این فناوری استفاده می‌کنند. وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم جریان تولید محتوا در کشور شتاب گیرد باید سرعت آپلود و دانلود افزایش یابد. وزیر ارتباطات یادآور شد: پیشرفت فیزیکی فیبر نوری در ابتدای دولت سیزدهم ۲۰ درصد بود اما الان به ۷۰ درصد رسیده است.

فعالیت ۵۰۰ هزار کسب‌وکار
در سکوهای داخلی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم همچنین گفت: با وجود تبلیغات منفی، در دو سال گذشته شاهد ایجاد حدود نیم میلیون کسب‌و‌کار در سکوهای داخلی هستیم.عیسی زارع‌پور افزود: از سال ۱۴۰۰ تاکنون شاهد افزایش ۲.۵ برابری حجم تراکنش‌های الکترونیکی هستیم که همگی به توسعه زیرساخت‌ها مرتبط است.
 وی با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم شبکه ملی اطلاعات ۲۰ درصد پیشرفت داشت اما اکنون به ۶۴ درصد رسیده است، یادآور شد: اجرای فیبر نوری در کشور توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بزرگترین پروژه تاریخ این وزارتخانه در کشور محسوب می‌شود.

 

بــــرش

پاسخ به یک ادعای انتخاباتی

در پی طرح مطلبی از سوی یکی از وابستگان به ستاد یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مورد میزان توسعه فیبرنوری، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه در دو سال گذشته به اندازه 8 سال دولت پیشین به مشترکان فیبرنوری اضافه شده است، اظهار کرد: همواره گفته‌ایم که در پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در گام نخست، سیاست ما در دولت سیزدهم ایجاد امکان اتصال فراگیر فیبرنوری است؛ کاری که در 8 سال قبل انجام نشد.
امیر لاجوردی با بیان اینکه ما شفاف کار می‌کنیم و به همین منظور وضعیت پیشرفت را در منظر عموم در سایت iranfttx.ir قرار داده‌ایم، افزود: در این دو سال بیش از ۱۰ برابر دولت قبل در شهرها فیبرکشی شده است و پوشش فیبرنوری از ۹۰۰ هزار خانوار به ۸ میلیون رسیده  و تعداد مشترکان مبتنی بر فیبرنوری نیز از ۲۸۰ هزار در ابتدای دولت به نزدیک به ۵۹۰ هزار تاکنون رسیده و دوبرابر شده است.
قائم مقام وزیر در امور ارتباطات با اشاره به اینکه میزان پیشرفت پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه زیرساختی لااقل در دو دهه اخیر، تاکنون به ۴۰ درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی گسترده و از طریق ۱۰ اپراتور ارتباطی، هم اکنون بیش از ۳۰۰ تیم مشغول فعالیت هستند و پیش‌بینی شده است که تا پایان سال ۱۴میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار بگیرند.
لاجوردی با بیان اینکه در طرح فیبرنوری منازل و کسب و کارها، مردم به اینترنت فیبرنوری با سرعت تا هزار مگابیت دسترسی پیدا می‌کنند، تصریح کرد: به‌دلیل تأخیرهای جدی توسعه اینترنت ثابت در یک دهه گذشته، عقب‌ماندگی جدی از این بابت وجود داشت که باعث شد در رده‌بندی داشبوردهای جهانی و داخلی همواره در رتبه‌های پایین قرار داشته باشیم. اما به موازات اجرای طرح بزرگ فیبرنوری منازل و کسب و کارها، تلاش کردیم با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، تا اندازه‌ای ارتقای کیفیت و سرعت ارتباطات در کشور رخ دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی