نتانیاهو برای فرار از فشار‌های فزاینده داخلی همچنان به دنبال تداوم جنگ افروزی است

غزه، در آستانه مرحله سوم جنگ

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

در سایه درگیری‌های گروه‌های مقاومت فلسطین با نظامیان ارتش صهیونیستی، اشغالگران نیز در حال تکمیل راهبرد نسل‌کشی مردم غزه، به‌عنوان تنها راهبرد موجودشان در جنگ علیه مقاومت هستند.
طبق گزارش منابع فلسطینی، روز گذشته حداقل 101 نفر در بمباران چند محله در شهر غزه به شهادت رسیده و ده‌ها نفر هم زخمی شدند که در میان شهدا و مجروحان ده‌ها زن و کودک دیده می‌شود. همزمان با ادامه حملات به غزه، گردان‌های القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد که رزمندگان آن محل استقرار نظامیان صهیونیست در نزدیکی دروازه گذرگاه رفح و اطراف آن را به صورت مستقیم هدف قرار دادند و این حمله منجر به هلاکت و زخمی شدن شماری از آنها شد. همچنین منابع فلسطینی از شلیک موشک از غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در غلاف غزه خبر دادند. همزمان با این تحولات، ارتش اسرائیل مدعی ترور یکی از رهبران شاخه نظامی حماس به نام رائد سعد که برخی رسانه‌های عبری او را فرد شماره 4 حماس معرفی کرده‌اند، در حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه ساحلی در شهر غزه شده است. از طرفی نشانه‌های واگرایی و شکاف در فضای سیاسی هر روز بیشتر از گذشته می‌شود. در همین رابطه، روز گذشته رئیس اسبق موساد نیز همگام با جمع منتقدین نتانیاهو گفت: نتانیاهو نه استراتژی دارد و نه چشم‌اندازی برای آینده، تنها چیزی که برای او اهمیت دارد، باقی ماندن در قدرت است. وی خاطرنشان کرد: نتانیاهو ما را به سمت فاجعه می‌کشاند و پیروزی که از آن صحبت می‌کند، به معنای از دست دادن سربازان بیشتر است.

طرح نتانیاهو برای فردای غزه
از سوی دیگر، در روزهای اخیر تحولات میدانی همراه با اظهارنظر مقامات رژیم صهیونیستی، این گمانه را تقویت کرده که رژیم صهیونیستی با مشارکت امریکا، تلاش دارد با پایان دادن به جنگ در غزه، جنگی فراگیر را با لبنان ترتیب اثر دهد. امری که شخص وی برای حفظ حیات سیاسی و برقراری امنیت از دست رفته در شمال سرزمین‌های اشغالی بشدت به آن نیازمند است. طبق گزارش‌های میدانی، رژیم صهیونیستی روند عملیات خود را در شهر رفح و اطراف آن در جنوب نوار غزه در سایه حملات هوایی، زمینی و دریایی به بیشتر محله‌های شهر بویژه بخش غربی آن سرعت بخشیده که طبق گزارش‌های منابع صهیونیستی، نشانه‌ای از شروع مرحله سوم جنگ در غزه با بازه زمانی کمتر از یک ماه که شامل عملیات هوایی خواهد بود، دارد. علاوه بر آن روز گذشته نتانیاهو از طرح خود برای غزه پس از جنگ رونمایی کرد. در همین رابطه جیک شرمن، خبرنگار امریکایی از سایت «پانچ‌بول نیوز» از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این سؤال را پرسید که بعد از پایان جنگ در غزه چه اتفاقی خواهد افتاد، وی جواب داد: ما باید به صورت پایدار غزه را خلع سلاح کنیم و یک اداره مدنی نه فقط برای توزیع کمک‌های بشردوستانه بلکه برای اداره شهر تشکیل دهیم. به نظر من بهتر است این مسأله با همکاری کشورهای عربی انجام شود. وی افزود: مسأله سوم از بین بردن تفکرات حماس در مدارس و مساجد است تا به این مردم آینده متفاوتی را آموزش بدهیم تا دست به قتل یهودیان نزنند. نکته چهارم بازسازی است که به نظر من جامعه بین‌المللی اجرای آن را تا حد زیادی برعهده خواهد گرفت.

 

برش

امریکا ترک عادت نکرد!
در و دیوارهای زخمی غزه حال ناخوشی راروایت می‌کند که چندین ماه است گریبان اهالی این منطقه را گرفته و هر روز به تعداد ویرانه‌هایش اضافه می‌شود، بمب و موشک‌هایی که برندهای تجاری حک شده روی آنها نشان می‌دهد دست خیلی از شرکت‌های امریکایی در کار است تا نشانی از شهر غزه باقی نماند.
شرکت‌هایی که سودهای چند صد میلیارد دلاری آنها قرار نیست قطع شود و هربار با یک بهانه سلاح‌های بارگیری شده در امریکا راهی خاک فلسطین اشغالی می‌شود تا آتش این جنگ 9 ماهه خاموش نشود. با وجود ادعای چندباره رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر ممنوعیت ارسال سلاح به اسرائیل برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه اما رفتارهای مقامات کاخ سفید نشان می‌دهد تلاشی برای ادامه این ممنوعیت نمی‌شود و بسته‌های متنوعی از ارسال کمک‌های مالی و تسلیحاتی تصویب  و به امضای بایدن می‌رسد. حالا با شدت گرفتن درگیری‌ها در غزه و اراده رژیم صهیونیستی بر ادامه جنگ با حزب‌الله، نخست‌وزیر اسرائیل در اظهاراتی ویدیویی، از بدقولی ایالات متحده در انتقال محموله‌های سلاح و مهمات به اسرائیل انتقاد کرد. او همچنین از مذاکرات آرام با جو بایدن خبر داد که طی آن برای از بین بردن مشکلات بین واشنگتن و تل‌آویو تلاش کرده‌اند اما تاکنون موفق به حل مشکلات نشده‌اند. نتانیاهو در مصاحبه اخیر خود با وب‌سایت خبری پانچ‌بول گفته «من در مورد آنچه اکنون برای پیروزی سریع در جنگ غزه و اجتناب از جنگ در لبنان لازم است، صحبت می‌کنم که- در غیاب چنین سلاحی- خطر وقوع آن افزایش می‌یابد.» به دنبال این رایزنی‌های بی نتیجه، در جریان سفر آنتونی بلینکن به منطقه غرب آسیا، نتانیاهو اعلام کرد وزیر خارجه امریکا به رژیم صهیونیستی وعده داده که محدودیت‌های ارسال سلاح به اسرائیل را لغو کند، پیش از این هم رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند ایالات متحده بعد از تعلیق موقت، مجدداً ارسال سلاح از امریکا را از سر گرفته  است، آنها همچنین از قصد کاخ سفید برای ارسال بیش از یک میلیارد دلار سلاح جدید به تل‌آویو خبر دادند. آن طور که نتانیاهو ادعا کرده، در صورتی که امریکایی‌ها قانون ممنوعیت فروش و ارسال سلاح را بردارند و تسلیحات مورد نظر آنها را به اسرائیل بدهند، آنها سریعاً بر حماس پیروز خواهند شد و جلوی حزب‌الله را در هرگونه جنگ احتمالی در آینده خواهند گرفت.
رفتارهای ضد و نقیض امریکایی‌ها  در حالی است که بسیاری از کشورها درصدد هستند ممنوعیت ارسال و فروش سلاح به اسرائیل را  جدی بگیرند .

جستجو
آرشیو تاریخی