نامزدهای ریاست جمهوری و حامیان‌شان در جمع مردم شهرهای مختلف حضور یافتند

از نظرسنجی فیک تا استقبال واقعی

پنج روز مانده به موعد انتخابات، بازار نظرسنجی‌ها و بعضاً نظرسازی‌های جریان‌های مختلف برای جهت‌دهی به آرای مردم و در مواردی هم با هدف ایجاد فضای ترغیب نامزدها به کناره‌گیری به نفع نامزدی دیگر داغ است؛ وضعیتی که سبب شده در شبکه‌های اجتماعی نظرسنجی‌های ساختگی و مجعول بیش از پیمایش‌ها و افکارسنجی‌هایی که توسط مؤسسات معتبر گردآوری شده، دست به دست شوند.
در چنین شرایطی روز گذشته رئیس پلیس فتا در حالی که از شناسایی و احضار چهار نفر در خصوص انتشار نظرسنجی‌های آنلاین دروغین و جعلی خبر می‌داد، گفت:‌ بازنشر و انتشار نظرسنجی‌ها یا نظرسازی کاذب که از مجاری غیررسمی انعکاس پیدا می‌کند و مبدأ آن مشخص نیست، در خصوص انتخابات یا نامزدهای انتخاباتی یا انتشار مطالب علیه نامزدها جرم است و همان‌طور که ریاست پلیس فتای فراجا نیز به آن اشاره کردند، پلیس با این موارد برخورد خواهد کرد. سرهنگ معظمی گودرزی، سوءاستفاده از قابلیت‌های روبات‌های تلگرامی برای افزایش آرای فرد مورد حمایت در نظرسنجی‌ها و طراحی نظرسنجی به گونه‌ای که مردم را به سمت عدم مشارکت در انتخابات سوق دهد، از جمله مصادیق تخلفات انجام شده اعلام کرد.در گود انتخابات اما تا پیش از موعد نهایی و حضور مردم پای صندوق‌های رأیی که جمعه 8 تیرماه مهیا خواهد شد، آنچه بیش از اعداد و ارقام نظرسنجی‌ها قابل اعتناست، حضور مردم در استقبال از نامزدهایی است که به شهرها و استان‌های مختلف سفر می‌کنند؛ استقبالی که هم حامیان و هم منتقدان را به میدان می‌آورد تا صدای هر دو گروه و مطالبات‌شان را به گوش رئیس‌جمهور آینده و منتخب اکثریت مردم برساند. روز گذشته مسعود پزشکیان، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف ازجمله نامزدهایی بودند که در قالب برنامه انتخاباتی‌شان به دیگر شهرهای کشور سفر کردند و در جمع مردم به تبیین برنامه‌های دولت‌شان پرداختند.

یک مشاور ستاد پورمحمدی: لایحه حجاب را پس می‌گیریم

روز گذشته اگر چه مصطفی‌ پورمحمدی برنامه انتخاباتی ویژه‌ای نداشت، اما نیره قوی، مشاور امور بانوان در نشست گفتمانی مشاوران امور بانوان ستادهای انتخاباتی با عنوان «زنان، پیشرفت و تحول در دولت آینده»، با تأکید بر اجرای قوانین حوزه زنان در برنامه توسعه هفتم درباره این سخنان پورمحمدی که در مناظره جمعه‌شب از بازپس‌گیری لایحه عفاف و حجاب به عنوان یکی از برنامه‌های دولت احتمالی‌اش سخن گفته بود، توضیح داد: هدف از پس گرفتن لایحه حجاب؛ اصلاح، تکمیل و اجرایی‌سازی آن است. وی درباره نظر پورمحمدی درباره انتخاب وزرای زن هم گفت: اگر بخواهیم خانم‌ها وزارت را بر عهده بگیرند به‌کارگیری آنان در وزارتخانه‌هایی که فعالیت آن مطلوب بانوان است، خواهد بود.گفتنی است، روز گذشته منوچهر متکی به عنوان رئیس ستادهای مردمی مصطفی پورمحمدی در پایتخت منصوب شد.

 

توصیه رئیس ستاد قاضی‌زاده‌هاشمی

محمدرضا میرشمسی، رئیس ستاد مرکزی قاضی‌زاده هاشمی روز گذشته با بیان اینکه همه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید به توصیه رهبری عمل کرده و مراقب باشند تا دشمن از اظهارات آنها شاد نشود، گفت: در مناظره‌ها گاهی مشاهده شد که افراد برای کسب رأی به سیاه‌نمایی و تحریف واقعیت روی آوردند و یکسری حقایق را پوشاندند.
وی با یادآوری اینکه قاضی‌زاده هاشمی در برنامه‌های تلویزیونی هیچ‌گاه چنین اظهاراتی نکرد و به همین روند تا پایان ادامه خواهد داد، گفت: سایر نامزدها هم باید مراقب باشند تا حرفی نزنند که موجب یأس در داخل کشور شود. همچنین در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، نشست دانشجویی - مردمی سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی امروز یکشنبه (٣ تیرماه) ساعت ١٢:٣٠ در سالن دهشور دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

 

جلیلی: کشور را نباید معطل مذاکرات با چند کشور نگه داشت

سعید جلیلی هم روز گذشته پیش از سفر به دو شهر اصفهان و اهواز در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف حضور یافت. او در جمع دانشجویان با بیان اینکه کشور را نباید معطل مذاکرات با چند کشور نگه داشت، گفت: وقتی همه در مورد برجام سوت می‌زدند این ما بودیم که ۶ جلسه آن را نقد کردیم. وی با اشاره به اهمیت مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در اقتصاد کشور، گفت: کشور ما پیشتاز مبارزه با تروریسم است. این مسائل از ضرورت‌هایی بود که در FATF مطرح شد. در بحث FATF که آقای پورمحمدی در مناظره بیان کردند، اصل ماجرا بر سر مبارزه با پولشویی بود. ما ۳۹ بند آن را اجرا کرده بودیم و دوستان به جای طلبکاری، می‌خواستند بدهکار شوند که ما زیر بار نرفتیم. به آقای پورمحمدی گفتم شما که می‌گویید این قانون اینطور باید اجرا شود، چرا خودتان آن را اجرا نمی‌کنید؟ این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه تمام ظرفیت‌های کشور در دولت سایه شناسایی شده، افزود: وقتی صحبت از رشد ۸ درصد می‌کنیم، دوستان سریعاً می‌گویند ما فلان قدر سرمایه می‌خواهیم، درست است ولی نکته مهم‌تر، مدیریت درست و نیروی انسانی کارآمد است.

 

زاکانی: در دولت من گره‌های زندگی مردم باز می‌شود

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در سخنانی با بیان اینکه چرا باید واسطه‌ها قیمت کالاهای اساسی را تعیین کنند، گفت: در دولت من گره‌های زندگی مردم باز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه چرا باید قیمت گوشت سرسام‌آور شود و مصرفش برای افراد به خاطره تبدیل شود، گفت: در معیشت می‌توان گره از زندگی مردم باز کرد، زیرا در میادین میوه و تره‌بار، میوه، گوشت و اقلام معیشتی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد ارزان‌تر از بازار عرضه می‌شود. زاکانی در ادامه تصریح کرد: باید کاری کنیم دولت ملی به عنوان دولتی چالاک، حامی، باتدبیر دارای سیاست‌های مؤثر و اثرگذار، حمایت‌کننده و نظارت‌کننده و مکمل در جایگاه خودش قرار بگیرد و از طرف دیگر «دولت‌های محلی» که در اصل ۱۰۰ قانون اساسی به آن اشاره شده، شکل بگیرد. مرتضی خلفی‌زاده نماینده ستاد علیرضا زاکانی هم در یک برنامه تلویزیونی گفت: وعده رفع فیلترینگ و ارائه اینترنت آزاد وعده‌ای پوچ است و از اراده دولت‌ها خارج است.

 

پزشکیان: مردم با حضور پای صندوق رأی برای کشور قدرت تولید کنند

مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری که روز گذشته در قالب سفرهای انتخاباتی‌اش به شهرهای یاسوج، شیراز و اهواز سفر کرده و در اجتماع مردم این شهرها سخنرانی داشت، درباره اولویت‌های خود برای مناطق مرزی گفت:‌ اولویت من از بین بردن محرومیت‌ها، بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌هاست؛ چه منطقه‌ای و چه جنسیتی. باید وفاق ملی ایجاد کنیم و کشوری بسازیم که به جای اینکه مردم و جوانان از آن بروند، دیگران با افتخار به آن بیایند. پزشکیان در سنندج، با تقدیم گل از مقام شهدای جنگ تحمیلی تجلیل کرد و به دو نفر از جانباختگان هواپیمای اوکراینی ادای احترام کرد. وی در شیراز هم با بیان اینکه مردم با حضور پای صندوق رأی برای کشور قدرت تولید کنند، گفت: ما ایرانی‌ها اگر بتوانیم در روند حاکمیت کشور مشارکت داشته باشیم، بیگانگان ناامید می‌شوند از اینکه بتوانند با تشنج و جنگ کشور را به هم بریزند. همزمان با سفرهای انتخاباتی این کاندیدای ریاست جمهوری، محمدجواد ظریف هم از جایگاه یکی از مشاوران او در چند شهر سخنرانی داشت. او روز گذشته در مسجدی در کاشان گفت: آینده ما را خیابان مشخص نمی‌کند، آینده ما از پای صندوق‌های رأی تعیین می‌شود. هر چند سؤال یکی از منتقدان، وزیر امور خارجه دولت روحانی را عصبانی کرد و در پی آن جلسه به تشنج کشانده شد.

 

قالیباف: تحریم کاغذپاره نیست و یک معضل است که باید حل شود

 محمد باقر قالیباف دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم که روز گذشته در آیین گرامیداشت روز ملی اصناف سخنرانی داشت، با تأکید بر اینکه اهمیت اقتصاد بر کسی پوشیده نیست، گفت: در عملیات «وعده صادق» قدرتی را به دنیا و ظالمان نشان دادیم که همه حتی کسانی که در کشورهای اسلامی بودند و کسانی که دغدغه امنیت داشتند وقتی به این قدرت نگاه کردند، حسرت خوردند.
وی با بیان اینکه با مذاکره در رابطه با تحریم مخالف نیستم اما دوستانی که مذاکره می‌کنید، بدانید و باورتان باشد که مذاکره یک روش مبارزه است، افزود: تحریم کاغذپاره نیست و یک معضل است که باید حل شود. قالیباف با تأکید بر اینکه امروز نخبگان اقتصادی باید بر صدر بنشینند و بگویند ما چه کنیم، اظهار کرد: من می‌توانم تا جایی که در توانم هست، دست و پای دولت را از اقتصاد کوتاه کنم. وی با بیان اینکه جراحی اقتصادی منطق خودش را دارد، افزود: تردید نکنید اگر عرضه نداشته باشیم و مردم که ارز و طلاهای‌شان در صندوق امانات بانک‌هاست به این اعتماد نرسند که سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی کنند، نمی‌توانیم یک میلیون دلار هم از خارج بیاوریم.

جستجو
آرشیو تاریخی