نشست سران گروه هفت در ایتالیا با صدور بیانیه مداخله جویانه پایان یافت

دورهمی ورشکستگان

در بیانیه سران هفت کشور، ضمن اعلام حمایت از طرح آتش‌بس پیشنهادی جو بایدن، به جای رژیم اسرائیل، از حماس خواسته شد تا این پیشنهاد را بپذیرد.

امیر فرشباف
خبرنگار


پنجاهمین اجلاس سران گروه جی-7 با حضور کشورهای عضو، متشکل از ایتالیا، امریکا، آلمان، انگلیس، ژاپن، فرانسه و کانادا در یک استراحتگاه مجلل در منطقه پوگلیا در جنوب ایتالیا در سایه اعتراضات اقتصادی برگزار شد. این نشست در روز دوم با انتشار بیانیه‌ای مداخله جویانه در امور منطقه غرب آسیا به پایان رسید. به گزارش شبکه تی آرتی ترکیه، در بیانیه گروه جی-7، ضمن تکرار حمایت از رژیم صهیونیستی آمده است، «اسرائیل در استفاده از حق دفاع از خود باید در همه موارد مطابق با قوانین بین‌المللی از جمله حقوق بشردوستانه بین‌المللی عمل کند.» در این بیانیه بدون اشاره به قتل عام ده‌ها هزار فلسطینی توسط ارتش صهیونیست ظرف هشت ماه، با لحنی دوپهلو گفته شد که «ما تمام تلفات غیرنظامیان را محکوم می‌کنیم و با نگرانی شدید به تعداد غیرقابل قبول تلفات غیرنظامی بویژه زنان و کودکان می‌نگریم. از همه طرف‌ها خواسته شده بود تا گام‌های مشخصی برای حفاظت از غیرنظامیان بردارند.»
در بیانیه سران هفت کشور، ضمن اعلام حمایت از طرح آتش‌بس پیشنهادی جوبایدن، به جای رژیم اسرائیل، حماس خواسته شد تا این پیشنهاد را بپذیرد.
بخش دیگر این بیانیه معطوف به حمایت بی‌چون و چرا از اوکراین در جنگ با روسیه است و در آن تأکید شده که «ما متعهد هستیم که به ارائه حمایت‌های نظامی، بودجه‌ای، بشردوستانه و بازسازی اوکراین ادامه دهیم. ما عمیقاً متعهد به کمک به اوکراین برای رفع نیازهای فوری مالی کوتاه‌مدت و حمایت از اولویت‌های بازیابی و بازسازی بلندمدت آن هستیم.»
آفریقا هم از مداخلات یکجانبه گرایانه این گروه برکنار نماند و در بخش‌هایی از بیانیه مذکور نسبت به ناامنی، تروریسم، آوارگی و درگیری‌های قومی در منطقه ساحل آفریقا ابراز نگرانی شد. این اظهار نگرانی‌ها درحالی است که مناطق مختلف قاره آفریقا خصوصاً همین منطقه «ساحل»، تحت دخالت‌های استعماری دولت‌های حاضر در این نشست بویژه فرانسه و امریکا دهه‌ها است دچار ناامنی، فقر و تروریسم و آوارگی شده است.
موضوعات بشردوستانه و حقوق بشری و تغییر ساختارهای حکمرانی نیز محورهای دیگر مندرج در بیانیه هفت کشور بودند و از کشورهای آفریقایی خواسته شده است که «روند‌گذار به قانون اساسی را تسریع کنند و تأکید شده است که کشورهای گروه جی-7 آماده کمک در این زمینه هستند.»
در این بیانیه همچنین بدون اشاره به نقش دولت‌های غربی و متحدانشان در بی‌ثبات‌سازی و تجزیه سودان، نسبت به وضعیت حقوق بشری در این کشور اظهار نگرانی شد و ادعا شد که «ما از همه بازیگران خارجی می‌خواهیم از اقداماتی که به این آتش دامن می‌زند خودداری کنند و از بازیگران سودانی می‌خواهیم در گفت‌وگوهای ملی شرکت کنند.» در واکنش به بیانیه مداخله جویانه این نشست، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به غرب نسبت به مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه یا سود آنها هشدار داد و تأکید کرد که هرگونه تلاش برای استفاده از این دارایی‌ها مساوی با سرقت خواهد بود و بدون مجازات نخواهد ماند.
سفیر روسیه در امریکا تصمیم گروه هفت برای استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه در بسته کمکی به اوکراین را دزدی خواند. آناتولی آنتونوف، اعلام کرد کشور‌های غربی در گروه هفت تمام معیار‌های نجابت را زیر پا گذاشته و به گروهی از دزدان تبدیل شده‌اند که پیروی از معیار‌های رفتار متمدنانه را رها کرده‌اند.
همان طور که در ابتدا اشاره شد، همزمان با این نشست، تظاهراتی در نقاط مختلف ایتالیا در اعتراض به فقر، بی‌عدالتی، جنگ و کمبود انرژی برگزار شد. گاف‌های پی در پی بایدن رئیس جمهور امریکا و رفتارهای خارج از عرف او نیز، دیگر حاشیه قابل ذکر این نشست بود.

 

خبر پلاس

تحریم مسکو عامل اختلاف در بروکسل

چند روز پیش دولت بریتانیا در بیانیه‌ای از وضع ۵۰ تحریم جدید علیه روسیه خبر داد که در آن برای اولین بار کشتی‌هایی را که ناقض تحریم‌های نفتی روسیه هستند، تحریم شده‌اند. جدیدترین خبرها اما از عدم توافق کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه مسکو می‌گوید، تحریم‌هایی که قرار بود تمام شرکت‌هایی را که با روسیه در حال داد و ستد هستند و بده بستان تجاری دارند، محدود و تحریم کند.  آنها همچنین در گفت‌وگوهای خود به دنبال ایجاد محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی مانند ترانزیت گاز طبیعی مایع روسیه بودند که با وتوی آلمان‌ها آن ‌هم در دقیقه 90 مورد قبول قرار نگرفت.پیش از این هم اروپایی‌ها در جهت حمایت از اوکراین، از زمان آغاز جنگ در تاریخ ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون بیش از ۱2 دور تحریم علیه روسیه اعمال کردند تا کرملین را برای پایان دادن به این جنگ تحت فشار بگذارند. تحریم‌هایی که اصلی‌ترین هدفش سنگ‌اندازی در توسعه اقتصادی روسیه در طول جنگ با اوکراین بود و همواره تلاش کرده تا با اعمال انواع مختلف تحریم‌ها در بدنه اقتصادی روسیه و ارتباطات اقتصادی‌اش با کشورهای مختلف خلل ایجاد کند شاید زمینه‌های شکست در برابر اوکراین البته با حمایت‌های بی‌دریغ اروپایی‌ها فراهم شود. در کنار اقدامات کشورهای اروپایی، امریکایی‌ها هم بیکار نماندند و بجز ارسال تسلیحات و تصویب بسته‌های میلیاردی کمک به اوکراین، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کردند. آن‌طور که آلمانی‌ها اذعان داشته‌اند، تحریم‌های اقتصادی باید تأثیر اقتصادی داشته باشند، اما تحریم‌ها علیه روسیه تأثیر اقتصادی ندارند.

جستجو
آرشیو تاریخی