آیین رونمایی از «سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد

مهر تأییدی بر جایگاه هنر موسیقی

آیین رونمایی از «سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران» روز گذشته (شنبه ۲۶ خرداد) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

هیچ مرجعی جز وزارت ارشاد
حق ورود و صدور مجوز برنامه‌های موسیقی را ندارد
 وزیر فرهنگ ضمن تبریک ایام دهه اول ذی‌الحجه و گرامیداشت یاد وخاطره رئیس جمهور وهمراهانشان بیان داشت: بنای ما در وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم، حل بسیاری از گره‌هایی بود که در سالیان مختلف ایجاد شده بود و شرایط به گونه‌ای بود که گویی امیدی برای باز شدن آنها وجود نداشت و مهم‌ترین نقد مشترک همه اصحاب این حوزه، خط مشی‌های کلی و کلان و اسناد بالادستی بود. بنابراین در ایامی که این سند ابلاغ شد حواشی‌ای به وجود آمد اما مشخصاً مسئول تشخیص و صدور مجوز برای برنامه‌های موسیقی وزارت فرهنگ است و از این به بعد هیچ مرجعی جز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حق ورود به موضوع صدور مجوز برنامه‌های موسیقی را ندارد.

این سند، غیر قابل تغییر
به‌ شمار نمی‌رود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در این سند همه بخش‌ها کاملاً به صورت روشن پیش‌بینی شده است و البته شاید در مسیر اجرا نیازمند تکمیل و اصلاح باشیم که مسیر آن بسته نیست. در سند موسیقی شیوه اصلاح و تغییر پیش‌بینی شده است و هیچ ملاحظه‌ای در این خصوص نیست و این سند، غیر قابل تغییر به شمار نمی‌رود. این کار توسط رئیس جمهور فقید در شورای عالی انقلاب فرهنگی که مدیر حوزه‌های علمیه، رؤسای قوا و غالب شخصیت‌های فرهنگی و اجرایی تراز اول کشور عضو آن هستند به پیش رفت. اسماعیلی با بیان اینکه گاه برخی از شخصیت‌های عضو شورا، جلسات شخصی برگزار کردند تا ابهامات برطرف شود، گفت: ابلاغ این سند مرهون صدق هنرمندان عزیز است و از اهالی موسیقی تشکر می‌کنم؛ نزدیک به سه سالی که در این حوزه مسئولیت برعهده داشتم از لطف و همکاری گرم عزیزان برخوردار بودیم و ان‌شاءالله این ریل‌گذاری به ارتقای فعالیت‌های موسیقی در کشور منجر شود و موجباتی را فراهم آورد تا موسیقی به جایگاه اصلی که در فرهنگ ایرانی و اسلامی داریم بازگردد.

موسیقی‌های سنتی به تالار وحدت
و رودکی می‌رود
وزیر فرهنگ در ادامه صحبت‌هایش به برنامه‌های هنری اشاره کرد و افزود: بر اساس تصمیم‌گیری‌ها بنا شده، بنیاد رودکی و تالار وحدت صرفاً به اجرای موسیقی‌های سنتی اختصاص یابند که این کار نیز چند روز پیش با اجرای آقای مختاباد آغاز شد و بزودی نیز در همین راستا آقای سراج نیز اجرا خواهند داشت. موسیقی اقوام برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد، به همین دلیل به جای یک برنامه موسیقی منطقه‌ای پنج برنامه موسیقی منطقه‌ای را اجرا کردیم

همه جزئیات و چالش‌های موسیقی در این سند حل نشده
حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی در این برنامه گفت: در کشور برنامه‌هایی وجود دارد که در جایی مجاز و در جای دیگر مجاز نیست و در برخی از شهرهای ما تناقض‌های جدی دیده می‌شود. بنابراین به هیچ عنوان اعتقاد نداریم همه جزئیات و چالش‌های موسیقی در این سند حل شده باشد. اما تلاش کردیم همه مسائل موسیقی را در آن ببینیم. نوربخش گفت: امروز گوش جامعه با موسیقی سنتی فاصله گرفته است و موسیقی نواحی و اقوام و مسأله کپی‌رایت از جمله مسائلی است که در سند آمده است.

سند موسیقی، مهر تأییدی بر جایگاه این هنر است
رضا مهدوی دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر هم گفت: جامعه موسیقی گره‌های بسیاری دارد که اگر این سند اجرایی شود با حضور خبرگان به واسطه گویش‌ها، لهجه‌ها و موسیقی‌های اقوام، ثبات ایجاد شده و نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی موسیقی را به رسمیت شناخته است.
او افزود: بسیاری از مدیران کارهایی می‌کنند اما خواسته‌ قلبی‌شان نیست. موسیقی هر روز برای توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی و ایران فرهنگی و نشان دادن اینکه چه قدرتی در کنار قدرت‌های بزرگ داریم، تلاش می‌کند. براین اساس سند موسیقی، مهر تأییدی بر این شد که موسیقی در چه جایگاهی قرار دارد. این سند به توسعه کمی و کیفی موسیقی و تأمین امنیت آن کمک می‌کند.

تدوین دیدگاه‌های کلان نظام
در حوزه موسیقی
محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بیان داشت: کاری که اتفاق افتاده از این جهت بزرگ است که مهر تأییدی بر این شد که موسیقی در چه جایگاهی قرار دارد. باید درجایی دیدگاه‌های کلان نظام را برای حوزه موسیقی تدوین می‌کردیم.
او افزود: ادعا نداریم که این سند همه زوایای گنگ و تاریک موسیقی را روشن کرد، اما بسیاری از مسائل را حل کرده است. براین اساس شورای هنر وقت جدی برای این کار گذاشت تا این سند به فرجام برسد. امید است حاصل این اقدام در تمامی ابعاد خود را نشان دهد.

ایجاد شوق در استعداد‌های جوان
شاهین فرهت موسیقیدان دراین برنامه گفت: کار بسیار مهمی شروع شده است. موسیقی در جریان است، با سند به آن شخصیت بخشیده شد و کار بسیار بزرگ و قهرمانانه‌ای انجام گرفت. این سند در آینده به استعدادهای جوان موسیقی شوق خواهد بخشید و سبب می‌شود بهترین کارها اجرا شود. بنابراین لازم بود در کشور چنین اقدامی صورت بگیرد.

رسمیت بخشیدن به این هنر مظلوم
محسن نفر آهنگساز و نوازنده تار در این مراسم بیان داشت: از اینکه به این هنر محبوب و مظلوم زحمتکش اعتبار، رسمیت و حقانیت بخشیده شده ابراز رضایت می‌کنم. او افزود: ۴۴ سال پرونده روشن و افتخار‌آمیز در حوزه موسیقی حق را به حق‌دار رساند. نفر اظهار داشت: از اینکه نسخه اولیه این سند به دست ما رسانده نشد و اطلاعی از آن نداریم، گلایه‌مندم اما با این سند، هنر موسیقی به بخشی از حقوق خود رسید.
بنا براین گزارش، در این مراسم علاوه بر وزیر فرهنگ، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، امیرحسین سمیعی مدیر کل دفتر موسیقی، قاسم رفعتی خواننده، مجید اخشابی خواننده، شاهین فرهت موسیقیدان، محسن نفر موسیقیدان، حمیدرضا نوربخش موسیقیدان، علیرضا قزوه شاعر و جمعی از اصحاب فرهنگ و رسانه حضور دارند. «سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران» در جلسه ۸۹۵ مورخ 10/11/1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۵۴ مورخ 28/09/1402 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (بنا به پیشنهاد شورای هنر و ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه) به تصویب رسیده است. از جمله اهداف سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران می‌توان به تبیین نظری و عملی جایگاه حقیقی موسیقی در حکمرانی فرهنگی کشور، ارتقای آمایش نهادی و خط‌ مشی‌ گذاری یکپارچه و کارآمد در حوزه موسیقی و تقویت و ارتقای موسیقی تمدن‌ساز، تعالی‌گرا، اخلاق‌محور و هدفمند، متناسب با چشم‌انداز فرهنگی کشور در سطوح ملی، بین‌المللی و ایران فرهنگی اشاره کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی