صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

گوشی هوشمند بدون صفحه نمایش از راه رسید

آرزو کیهان/  دستیار هوش مصنوعی AI Pin ساخته شرکت Humane یکی از فناوری‌هایی است که به مزایای چت جی‌پی‌تی، دوربین، میکروفون، بلندگو و یک پروژکتور کوچک لیزری مجهز است. از این فناوری که دقیقاً می‌تواند کار گوشی هوشمند را انجام دهد بدون اینکه نیاز باشد گوشی را در دست بگیرید، پس از 6 سال مطالعه و تحقیق به تازگی رونمایی شده است.
این دستیار که همچون گوشی هوشمند است اما صفحه نمایش ندارد، داده‌های اطلاعاتی خود را به صورت یک لیزر براق سبز‌رنگ روی کف دست شما یا سطوح دیگر نشان می‌دهد. وزن این گجت جیبی 5 گرم است و به راحتی می‌توانید آن راهمچون یک سنجاق سینه روی لباستان بچسبانید. عملکرد AI Pin به صورت آنلاین است و پاسخ دستورات و پرسش‌های شما را می‌دهد. به گفته سازندگان AI Pin این گجت جیبی یک محقق، مترجم، عکاس و ارتباط‌‌دهنده است و همواره توانایی پاسخگویی به سؤالات روزمره را خواهد داشت. برای استفاده از این دستیار هوشمند باید اکانتی برای خودتان در شرکت «هیومن» بسازید تا امکان استفاده از آن برایتان فراهم شود. AI Pin قابلیت اتصال به شبکه تلفن همراه را داراست و می‌تواند کارهایی چون دیدن پیام و خواندن آنها را انجام دهد. از دیگر قابلیت‌های این گجت جیبی 699 دلاری، ترجمه همزمان یک متن به زبان دیگر است و البته شما می‌توانید با این گجت کوچک و سبک، موزیک هم گوش دهید. به گفته طراحان و سازندگان AI Pin صفحه دستگاه به طور معمول قفل است و برای دیدن پیام و تماس‌های خود تنها کافی است صفحه را لمس کنید. البته این همه ماجرا نیست و این وسیله نقاط ضعفی هم دارد که منتقدان نسبت به آن بی‌توجه نبوده‌اند.
به گفته آنان، هنگام استفاده از این مینی‌دستیار هوشمند کوچک مشکلاتی دیده شده است؛ به عنوان مثال در پاره‌ای اوقات پیش آمده که وقتی به این گجت دستور می‌دهید تا تماس تلفنی داشته باشد به جای شخص مورد نظر، با فرد دیگری تماس می‌گیرد. منتقدان یکی از بزرگ‌ترین عیوب این گجت را عمر کوتاه باتری و داغ کردن سریع آن می‌دانند و همچنین معتقدند سرعت عمل دستگاه بسیار کم است که این امر می‌تواند کاربر را خسته کند.
«بتانی بونگیوورنو» یکی از بنیانگذاران Humane در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره این گجت می‌گوید: نقشه بلند‌پروازانه‌ای برای اصلاح نرم‌افزار و افزایش ویژگی‌های جدید این گجت کوچک در برنامه کاری ‌مان داریم تا با گذر زمان، هوشمند و قدرتمند‌تر عمل کند.
وی افزود: شرکت به بازخورد و نظرات منتقدان گوش داده و قصد دارد برخی از مشکلات را با به‌روز‌رسانی نرم‌افزار برطرف کنـــــــــد.
شرکت «هیومن» که خود چندین شرکت نوپا را زیرمجموعه دارد امیدوار است این چت جی‌پی‌تی را با انواع جدیدی از ابزارهای هوش مصنوعی از جمله Rabbit، IYO ادغام کند تا کارایی بهتری داشته باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی