صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

نوآوری برای آبادانی با «آبادیران»

دانش بنیان ها در این نمایشگاه به دغدغه های نهادها و ارگان ها خواهند پرداخت

میترا جلیلی
خبرنگار


صبح روز گذشته دومین نمایشگاه ملی «آبادیران» با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در مصلی امام خمینی(ره) گشایش یافت؛ نمایشگاهی که قرار بود میزبان شهید جمهور باشد و حالا غمی بزرگ بر سینه برگزارکنندگان این نمایشگاه ملی، سنگینی می‌کرد. رئیس جمهور شهید با نگاه ویژه به دنیای فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، بر لزوم نمایش پیشرفت‌های کشور در حوزه نوآوری تأکید داشت و بارها گفته بود که باید پیشرفت ها نشان داده شود و عالم واقف شود که ما در پرتو انقلاب اسلامی توانسته‌ایم گام‌های بلندی برداریم. شهید جمهور همچنین بارها یادآور شده بود که در جنگ اراده‌ها، اراده ایران پیروز شده و باید آن را روایت کرد. دور دوم این نمایشگاه با شعار «نوآوری برای آبادانی» با هدف پیشرفت و آبادانی کشوربرگزار شده و قرار است نتیجه برگزاری چنین رویدادی، رفع چالش‌های مناطق محروم و روستایی، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی مناطق کمتر برخوردار با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و سایر ارکان زیست بوم  نوآوری و فناوری باشد.

مردمی‌سازی اقتصاد
امسال نمایشگاه «آبادیران» که تا 25 خرداد ادامه دارد، در دومین گام خود میزبان بیش از 300 شرکت و نهاد است که در این میان، 45نهاد و دستگاه اجرایی، 281شرکت دانش‌بنیان، خلاق و فناور و 20 گروه جهادی و مردمی به ارائه دستاوردهای خود می‌پردازند. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید، گفت: مطمئنم که ایشان ناظر بر کار ماست چراکه شهید زنده است. وی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با مدیران و فعالان حوزه دانش‌بنیان در ماه مبارک رمضان سال گذشته افزود: ایشان در این دیدار شرکت‌های دانش‌بنیان را مصداق بارز بحث مردمی‌سازی اقتصاد دانستند که باید به آن توجه داشت.
وی یادآور شد: اگر قرار باشد در دورانی که محدودیت منابع داریم، خیزش و جهشی اتفاق بیفتد، تنها مسیر درست، استفاده از دست برتری است که اکنون در اختیار داریم و آن هم فناوری و نوآوری است. وی افزود: اگر فناوری با الگوهای مناسب در اختیار مناطق کمتربرخوردار قرار داده شود مطمئناً به این جهش دست خواهیم یافت. دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: پیش از این دو حوزه دانش‌بنیان شامل شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خلاق توسط معاونت علمی حمایت می‌شدند و تنها جمعی از نخبگان علم و فناوری و حوزه هنر و علوم انسانی در بستر شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق از حمایت معاونت علمی برخوردار شدند. اگر قرار باشد اثر نوآوری تنها به یک گروه خاص نخبگانی در هنر یا فناوری محدود شود، یک شکاف طبقاتی ایجاد می‌شود و مردم با این بخش فاصله پیدا خواهند کرد. رئیس بنیاد نخبگان ادامه داد: در همه دنیا نوآوری‌های فناورانه شکاف طبقاتی ایجاد کرده است. بر همین اساس در معاونت علمی برای ورود بیشتر مردم به حوزه دانش‌بنیان، مفهوم جدیدی را تحت عنوان «شرکت‌های دانش‌بنیان مردم نهاد» پایه‌گذاری کردیم و از امروز دبیرخانه جدید حوزه دانش‌بنیان مردم نهاد برای ارائه گواهی دانش‌بنیانی به فعالان این حوزه فعال می‌شود. همچنین از امروز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از هویت سومی با عنوان «مجموعه‌های نوآور مردم نهاد»، حمایت خواهد شد. تفاوت این مجموعه‌ها با سایر مجموعه‌های دانش‌بنیان این است که آنها برپایه نوآوری، مردم را به شکل مستقیم در اداره و مدیریت و بهره‌برداری از حوزه دانش‌بنیان مشارکت می‌دهند.
وی یادآور شد: دبیرخانه شرکت‌های خلاق به شرکت‌های خلاق و دبیرخانه شرکت‌های نوآور مردم نهاد هم به فعالان این حوزه گواهی و انواع خدمات حمایتی را ارائه خواهد کرد. معاون رئیس جمهور یادآور شد: آبادیران باید مردم را از حمایت علم و فناوری برخوردار کند و جوان‌ها را با مسائل واقعی کشور پیوند بزند. جوان باید با مردمش پیوند بخورد و« آبادیران»، ایران را برای نخبگان و نخبگان را برای ایران نگاه خواهد داشت.

ارائه 47 بسته حمایتی به  دانش‌بنیان‌ها
دستیار مردمی‌سازی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور هم در این مراسم تأکید کرد: نگاه به برنامه «آبادیران»، نگاه گفتمانی، پیشرفت و امیدآفرینی است. حمیدرضا شکری از طراحی بسته حمایتی متشکل از ۴۷ خدمت برای دانش‌بنیان‌های حاضر در این رویداد با کمک نهادها و سازمان‌ها خبر داد و یادآور شد: میوه این گفتمان، علاوه بر توسعه بازار دانش‌بنیان‌ها، رفع نیازمندی نهادهای فعال در محرومیت زدایی خواهد بود. وی با اشاره به این‌که دومین نمایشگاه آبادیران تقاضامحور برگزار می‌شود، یادآور شد: این بار هر نهادی در نمایشگاه حضور دارد نیازهای خود را اعلام خواهد کرد و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با این نیازها آشنا شده و سراغ حل آن می‌روند. بنابراین چنین شرکت‌هایی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.وی افزود: هم‌اکنون ۴۵ نهاد آبادانی و پیشرفت، نهادهای حاکمیتی تا دولتی در نمایشگاه آبادیران حضور فعال دارند. شکری با اشاره به اضافه شدن گروه‌های جهادی به رویداد ملی آبادیران تصریح کرد: اکنون ۲۰ گروه مردمی جهادی در طرف تقاضای این نمایشگاه حضور یافته‌اند و نیازهای خود را در این رویداد اعلام خواهند کرد. وی همچنین یادآور شد در حاشیه نمایشگاه آبادیران، دستاوردهای دانش‌بنیان در حوزه اربعین رونمایی می‌شود.

استارتاپ برای دانش‌آموزان مناطق محروم
علی آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد محرومیت‌زدایی محلات کمتر برخوردار کشور هم در این مراسم گفت: با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری استارتاپ‌های دانش‌آموزی ایجاد می‌شود. وی با بیان این‌که در حوزه توانمندسازی، سرمایه‌گذاری‌های زیادی صورت گرفته است، افزود: در گام نخست انقلاب موضوع توانمندسازی مطرح بود ولی برای اجرای گام دوم انقلاب نیاز به تحول داریم و برای تحقق آن نمی‌توانیم بدون جهش، حرکت کنیم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما با توافقی که با معاونت علمی ریاست‌جمهوری منعقد کردیم، طرحی ارائه شد که در آن استارتاپ‌های دانش‌آموزی ایجاد می‌شود و از این طریق دانش‌آموزان از ابتدا براساس علایق و استعدادهای خود در استارتاپ‌ها مشغول به فعالیت می‌شوند.
وی اضافه کرد: در این راستا اولین شتاب‌دهنده در استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران و اصفهان را ایجاد کردیم تا دانش‌آموزان علاقه‌مند در این حوزه را مورد حمایت قرار دهند. آقا محمدی افزود: استارتاپ دانش‌آموزی یعنی فرزند ما از اول بر اساس استعداد و علاقه‌مندی‌اش به یک استارتاپ رهنمون می‌شود که درنهایت منجر به شغل می‌شود. به این معنا، کسی که دیپلم می‌گیرد شرکت و زندگی خود را دارد و حتی می‌تواند زندگی تشکیل دهد.
5بخش در یک نمایشگاه
 دومین نمایشگاه ملی آبادیران در پنج بخش مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا، کشاورزی، دامپروری و شیلات، سلامت بهداشت و توان‌بخشی، اشتغال کوچک مقیاس و صنایع نرم و آموزشی برپا شده است. دراین رویداد چهار روزه که محلی برای اتصال گروه‌های جهادی و دانش‌بنیان‌ها برای شناسایی و رفع مسائل و چالش‌های مناطق محروم کشوراست، شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور ضمن نمایش آخرین دستاوردهای خود به بیان روایت خود از اقدامات و دستاوردهایی که توانسته‌ است مشارکت‌های مختلف مردمی اعم از مالی، اجرایی، فکری و علمی را بدنبال داشته باشد، خواهند پرداخت.
این نمایشگاه تا 25 خردادماه از ساعت ۹ الی ۱۷ در محل مصلی امام خمینی(ره) تهران میزبان عموم بازدیدکنندگان است.

 

بــــرش

بهره‌برداری از نخستین پکیج تصفیه و شیرین‌سازی آب

در نمایشگاه امسال پکیج تصفیه فاضلاب و شیرین‌سازی آب با  فناوری RO برای نخستین بار در کشور با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید. این پکیج در حاشیه شهر بندرعباس قرار دارد و فناوران دانشگاه صنعتی شریف و شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج فارس موفق شده‌اند این فناوری عظیم که پیش از این در انحصار تنها 5کشور دنیا بوده است را به ثمر برسانند. همچنین روز گذشته در مراسم افتتاحیه دومین دوره نمایشگاه «آبادیران»، تفاهمنامه پرورش مهارت و خلاقیت جوانان محلات کمتر برخوردار تهران به امضای دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و علی آقامحمدی رئیس ستاد محرومیت‌زدایی محلات کمتر برخوردار کشور رسید. موضوع اصلی این تفاهمنامه پرورش مهارت و خلاقیت جوانان کشور به خصوص در محلات کمتر برخوردار است. پویش‌آبرسانی مهنا پروژه‌ای که قرار است با آبرسانی به روستاهای کشور به حدود ۶۷۰هزار نفر در مسیر آبرسانی خدمات ارائه کند و البته نیاز به بودجه ۲۰۰میلیاردتومانی دارد هم از پروژه‌هایی بود که در این رویداد به نمایش گذاشته شد تا علاوه برهمکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، خیران و نهادهای دولتی هم برای تأمین بودجه مورد نیاز این طرح همکاری کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی