صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

مقابله هوش مصنوعی با افسردگی

صهبا ملک / افسردگی یکی از  بیماری‌های روحی شایع در جوامع امروز است و اگر به این موضوع توجهی نشود، عملاً فرد مجبور است در درازمدت با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم کند. از آنجا که بسیاری از مبتلایان به افسردگی علاقه زیادی ندارند به پزشک مراجعه کنند، فعالان حوزه فناوری به این موضوع ورود کرده و با ارائه یک اپلیکیشن ویژه، تلاش دارند به این بیماران کمک کنند. اپلیکیشن MoodCapture که اکنون در مرحله آزمایشی و پروتوتایپ قرار دارد، به افراد مبتلا به اختلال افسردگی اجازه می‌دهد وضعیت خود را کنترل کنند.
این برنامه درحال حاضر توسط تیمی از دانشمندان توسعه یافته و ایده پشت اپلیکیشن، این است که هرگاه کاربر قفل گوشی خود را ازطریق سیستم تشخیص چهره آن باز کند، دوربین جلوی دستگاه چندین عکس از چهره و محیط اطرافش می‌گیرد. سپس یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی، آن تصاویر را ارزیابی و حالت چهره کاربر را همراه با تصاویر پس زمینه، بررسی می‌کند.
اگر برنامه تشخیص دهد که افسردگی کاربر در حال بدتر شدن است، اقداماتی مانند ورزش در فضای باز یا معاشرت با خانواده و دوستان را پیشنهاد می‌کند.
هوش مصنوعی با تمرکز بر سلامت یک گروه متشکل از 177 نفر آموزش دیده است که همگی قبلاً با اختلال افسردگی اساسی تشخیص داده شده بودند. این اپ در یک دوره 90 روزه، از طریق گوشی هر فرد از آنها عکس می‌گیرد. اما این افراد خبر نداشتند که این عکس به چه منظور از آنها گرفته می‌شود به همین دلیل هم به طور ناخودآگاه احساسات خود را هنگام گرفتن عکس پنهان نمی‌کردند.
به دنبال تجزیه و تحلیل مجموع 125 هزار عکس، هوش مصنوعی حالات چهره‌ها را از تغییر جهت نگاه، حرکت چشم، وضعیت قرار گرفتن سر و سفتی عضلات، شناسایی کرد. در این اپ، دقت شناسایی افرادی که از افسردگی بیشتری رنج می‌برند 75 درصد است که امید می‌رود در نسخه‌های بعدی به 90 درصد برسد. در صورتی که با وجود رعایت پیشنهادهای اپ، مشکلات بیمار از بین نرود، در آخرین مرحله از وی خواسته می‌شود که به پزشک مراجعه کند.
جستجو
آرشیو تاریخی