صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

«لینوکس» امن‌تر است یا «ویندوز»؟

یکی از دغدغه‌های کاربران، حفاظت از داده‌های شخصی و دور نگه داشتن اطلاعات از دست مجرمان سایبری و هکرهاست. به همین دلیل هم بسیاری معتقدند نخستین گام برای تأمین این امنیت، استفاده از یک سیستم عامل مناسب و امن است. با توجه به سهم سیستم‌های عامل در بازار، دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس جزو محبوب‌ترین‌ها هستند و فراوانی بیشتری در بین کاربران دارند. نگاهی به این سیستم‌های عامل نشان می‌دهد هر یک از آنها دارای مزایا و معایبی در زمینه امنیت سایبری هستند و کاربر در نهایت می‌تواند از بین آنها یکی را انتخاب کند.
در گام نخست باید گفت که لینوکس یک سیستم عامل متن باز است یعنی همه می‌توانند کد منبع آن را مشاهده و اصلاح کنند که این موضوع باعث می‌شود شناسایی و رفع آسیب‌پذیری‌های امنیتی در آن به سرعت انجام شود. به این ترتیب احتمال سوء‌استفاده هدفمند از حفره‌های امنیتی کاهش می‌یابد و این یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. لینوکس بسیار کمتر از ویندوز در معرض خطر بدافزارها، ویروس‌ها و سایر نرم‌افزارهای مخرب قرار دارد. در مقابل، ویندوز یک سیستم عامل اختصاصی است که کد منبع آن به‌طور کامل در دسترس عموم قرار ندارد و تنها توسط شرکت مایکروسافت کنترل می‌شود. همچنین این موضوع می‌تواند باعث تأخیر در شناسایی و رفع آسیب‌پذیری‌های امنیتی شود بنابراین احتمال سوء‌استفاده هکرها بالاتر می‌رود. به بیان دیگر طیف گسترده‌ای از بدافزارها، ویروس‌ها، کرم‌ها و جاسوس‌افزارها برای ویندوز طراحی شده‌اند. از سوی دیگر با توجه به اینکه در ایران، بسیاری از ویندوز قفل شکسته و دستکاری شده استفاده می‌کنند، آپدیت به‌صورت مناسب صورت نمی‌گیرد و گاه این موضوع باعث کند شدن سرعت لپ‌تاپ و بروز مشکلات پی در پی می‌شود، بنابراین آپدیت دستی سیستم عامل اهمیت زیادی دارد تا مشکل برطرف شود.
با توجه به موارد ذکر شده، می‌توان گفت لینوکس از نظر امنیت، برتر از ویندوز است هرچند کاربران ویندوز هم با رعایت مسائل امنیتی و توجه به آپدیت مداوم می‌توانند یک سیستم امن در اختیار داشته باشند.
جستجو
آرشیو تاریخی