انتظار مردم برای استمرار مسیر خدمت

راه شهید جمهور چگونه ادامه می‌یابد؟

ادامه راه طی شده در دولت پزشکیان
مسأله تداوم دولت سیزدهم در دولت چهاردهم، از سوی مسعود پزشکیان در چهارچوب رویکرد برنامه‌‌محوری مطرح شد. پزشکیان در پاسخ به اینکه رویکرد دولت شما چه خواهد بود، اجرای برنامه هفتم را اولویت دولت خود عنوان کرد. اما این اجرای برنامه هفتم چه ارتباطی با تداوم رویکرد دولت سیزدهم دارد، توضیحات خود پزشکیان به اندازه کافی گویاست. وی گفت: قرار نیست برنامه جدیدی تهیه یا سیاست جدیدی را عنوان کنیم‌. برنامه‌های توسعه براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین می‌شوند، دولت محترم گذشته هم بر اساس آن کار کارشناسی انجام داده و در نهایت به قانون برنامه تبدیل شده است، طبیعتاً هر دولتی که انتخاب شود باید برنامه نوشته‌شده را در راستای سیاست‌های کلی اجرا کند. به این ترتیب، می‌توان گفت، کار کارشناسی انجام شده از سوی دولت شهید آیت‌الله رئیسی که در نهایت به قانون برنامه هفتم تبدیل شده است، اصلی‌ترین مبنای حرکت دولت پزشکیان، در صورت پیروزی او خواهد بود. هر چند، وی برای این گزاره تبصره‌ای هم دارد: قدم اول این است، جهتی را که دولت (سیزدهم) در پیش گرفته بود ادامه دهیم و سعی کنیم برنامه‌ها را به شکل صحیح و بموقع اجرایی کنیم. اگر در اجرا اشکالاتی دیده شد، آن موقع اصلاح کنیم.
مسعود پزشکیان، در بخش دیگری از اظهاراتش، به نحو صریح‌تری مسأله ادامه دولت سیزدهم را مطرح کرد. وی با بیان اینکه وظیفه فردی که به جای نفر قبلی در مسئولیت حاضر می‌شود این است که راه تعیین‌شده را طی کند نه اینکه راه جدیدی را طراحی کند، تصریح کرد: وظیفه هر دولتی که می‌آید تغییر ریل و مسیر نیست بلکه رفتن بر مسیری است که پیش‌تر طراحی شده است؛ حال اگر در این طراحی اشکالی وجود دارد می‌توان نواقص را با کار کارشناسی برطرف کرد.
 
شعار و رویکرد دولت سیزدهم در اظهارات قالیباف
در سخنان قالیباف، شاید به دلیل همکاری با شهید آیت‌الله رئیسی در مقام رئیس مجلس شورای اسلامی، می‌توان قرابت‌های بیشتری یافت. این قرابت به گونه‌ای است که حتی برخی از شعارهای دولت سیزدهم و شهید آیت‌الله رئیسی نیز در سخنان این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دیده می‌شود. به عنوان مثال، قالیباف هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی را از ضرورت‌های مدیریت کلان دولت عنوان کرد، درحالی که این شعارها، بویژه مردمی‌سازی، یکی از راهبردهای ثابت دولت سیزدهم بوده است. برای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز همچون مسعود پزشکیان، برنامه هفتم یکی از زمینه‌های تداوم کار دولت سیزدهم است. قالیباف در این زمینه به طور مشخص اظهارکرد: محور کارمان برنامه هفتم است که نمونه‌ای از همکاری‌های بین مجلس یازدهم و دولت شهید رئیسی است. این تأکید قالیباف مبنی بر اینکه نباید در اداره دولت، به بدنه دولت فعلی شوک وارد کرد، دیگر شاهدی است بر اینکه در صورت پیروزی قالیباف، ساختار و سازمان مدیریتی دولت شهید آیت‌الله رئیسی به طور کامل کنار گذاشته نخواهد شد. این نامزد همچنین وقتی از ضرورت ارتباط دولتمردان با مردم سخن می‌گفت، به این حقیقت اشاره کرد که شهید رئیسی در بالاترین پست اجرایی کشور به عنوان رئیس‌جمهور، هیچ وقت ارتباط مردمی خود را با مردم قطع نکرد. بنابراین سخن، قاعدتاً مخاطبان قالیباف اینطور برداشت خواهند کرد که شیوه شهید رئیسی در ارتباطات مردمی، به‌ویژه هنگامی که در دولت حضور داشت، در دولت و از سوی خود قالیباف هم دنبال خواهد شد.
 
تأکید قاضی‌زاده هاشمی بر ادامه مسیر شهید رئیسی
برخلاف دو نامزدی که در بالا به آنان اشاره شد،
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تصریح و شفافیت بیشتری بر ادامه راه دولت و خود شهید آیت‌الله رئیسی تأکید کرد. این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، خطاب به ملت بزرگ ایران، با بیان اینکه رئیس‌جمهور عزیز ما عملکرد خوب و مردمی داشت، اظهار کرد: این سید عزیز دیروز برادر بزرگ انقلابی ما بود، اما امروز به عنوان الگو و اسوه سختکوشی، صداقت و مردمداری در عرصه دولتمردی او را می‌شناسیم و خود را موظف می‌دانم مسیر ایشان را ادامه دهم. به باور قاضی‌زاده هاشمی، دولت شهید رئیسی به نظر کارهای نیمه‌تمام، آرمان‌ها و رؤیاهایی داشت که اتمام آن به 5 سال فرصت نیاز داشت، اما با وجود این شرایط، نباید بگذاریم آرمان شهید رئیسی روی زمین بماند. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به یک ویژگی مهم هم در دولت سیزدهم اشاره کرد؛ ویژگی صداقت با مردم. قاضی‌زاده هاشمی گفت: دولت‌ها برای اینکه رضایت مردم را سریع جلب کنند به قول خود شکلاتی دهان مردم می‌گذارند تا محبوبیت آنی ایجاد کنند اما دولت شهید رئیسی آینده را فدای امروز نکرد.
 
زاکانی: برای تکمیل خدمات شهید رئیسی آمدم
علیرضا زاکانی در نخستین اظهارنظر خود پس از تأیید صلاحیت، مهم‌ترین مأموریت خود و دولتش را تکمیل خدمات شهید رئیسی عنوان کرد. این نامزد انتخابات گفت: در ‎انتخابات ۱۴۰۳ برای تداوم راه ‎شهید رئیسی و تکمیل خدمات، تا آخر می‌مانم و رقابت می‌کنم. زاکانی پس از آن هم در نشست ستاد انتخاباتی، از تکلیف سنگین همگان برای تداوم راه شهید رئیسی گفت. وی در عین حال به جنبه‌های سیاسی شخصیت آیت‌الله رئیسی هم اشاره کرد و گفت: ما باید با رعایت احترام و به نحو احسن رقابت انتخاباتی را داشته باشیم تا الگوی شهید رئیسی ادامه‌دار باشد.
 
جلیلی: برای ادامه دولت شهید رئیسی آمدیم
سعید جلیلی رویکرد خود نسبت به انتخابات ریاست جمهوری و نیز نسبت به دولت سیزدهم را هنگام ثبت‌نام مشخص کرد. وی در نطقی که در وزارت کشور قرائت کرد، بزرگ‌ترین سرمایه کشور را امکان و توان مردم دانست که به صحنه آورده شده و گفت: رئیس‌جمهور شهید ما این سرمایه را می‌شناخت و قدر آن را می‌دانست. کسی که پا به عرصه انتخابات می‌گذارد باید همچون رئیس‌جمهور شهید این سرمایه را بشناسد. سعید جلیلی، جهش و پیشرفت کشور را نیازمند مشارکت حداکثری مردم دانست و ادامه داد: ما برای کسب موفقیت‌هایی در ادامه موفقیت‌های مسیر رئیس‌جمهور شهید به تصمیم‌های صحیح و بموقع نیاز داریم.

جستجو
آرشیو تاریخی