سومین روز تبلیغات نامزدها پرخبر بود

انتخابات در مرحله وزن‌کشی

انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در سومین روز از مهلت تبلیغات انتخاباتی با اعلام حمایت اشخاص و تشکل‌های سیاسی مختلف از نامزد‌ها و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره اینکه رقابت اصلی میان کدام یک از شش کاندیدای حاضر در انتخابات شکل می‌گیرد و احتمالاً کدام نامزد به نفع یکی از رقبا کناره‌گیری خواهد کرد، همراه بود.

انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در سومین روز از مهلت تبلیغات انتخاباتی با اعلام حمایت اشخاص و تشکل‌های سیاسی مختلف از نامزد‌ها و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره اینکه رقابت اصلی میان کدام یک از شش کاندیدای حاضر در انتخابات شکل می‌گیرد و احتمالاً کدام نامزد به نفع یکی از رقبا کناره‌گیری خواهد کرد، همراه بود. با این‌حال، مهم‌ترین محور مشترک مطرح شده از سوی همه کاندیداها، تأکید بر ادامه مسیر دولت سیزدهم و راه و منش رئیس جمهور شهید است؛ بویژه آنکه شامگاه دوشنبه مسعود پزشکیان کاندیدای جریان اصلاحات نیز به همین موضوع اشاره داشت. «ایران» در ادامه و بنا به جدول تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی به بررسی اخبار کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌پردازد که طبیعی است در روزی که کاندیدایی برنامه تلویزیونی نداشته باشد، نسبت به سایرین ممکن است حجم اخبار کمتری برای بررسی و پردازش از آن کاندید موجود باشد.
 
گمانه‌زنی درباره ائتلاف‌ها و کناره‌گیری‌ها
همچنین بخش قابل توجهی از گمانه‌زنی‌ها بر محور تمرکز رقابت میان محمدباقرقالیباف، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان بنا شده و ستاد انتخاباتی سه نامزد دیگر یعنی مصطفی پورمحمدی، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی واکنش مشخصی نسبت به ادعای احتمال کناره‌گیری آنها به نفع دیگر نامزدها نشان ندادند. هرچند اصل طرح چنین احتمالات زودهنگامی بیش از هر چیز نوعی فضاسازی انتخاباتی به نظر می‌رسد، با این حال در صحنه عمل و در حالی که جریان اصلاحات سعی دارد کاندیدای مورد حمایت خود را رقیبی در مقابل 5 نامزد جریان مقابل تعریف کند، برخی چهره‌های متعلق به جریان انقلابی هم تلاش دارند مقدمات اجماع در میان نامزدهای نزدیک به این جریان را فراهم کنند. در قالب همین رویکرد محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نیروهای انقلاب چاره‌ای جز اجماع بر نامزد مقبول ندارند، از بررسی سازکار این اجماع در نشست مجمع نیروهای انقلاب خبر داد.
 
تعیین شعار ستاد انتخاباتی
سعید جلیلی
«یک جهان فرصت، یک ایران جهش»؛ این شعاری است که به عنوان شعار انتخاباتی ستاد سعید جلیلی اعلام شد. روابط عمومی ستاد این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخشی از توضیح خود برای چرایی شعار انتخاب شده نوشت: «ایران در میان انبوه فرصت‌ها و ظرفیت‌های داخلی و جهانی، ظرفیت پیشرفت را در همه ابعاد دارد؛ اما همه این ظرفیت‌ها فعال نشده است. بویژه در طول دهه نود، با فرصت‌سوزی، رشد ایران دچار توقف شد و بسیاری ظرفیت‌های کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفت که جبران آن جز با یک رشد فوق‌العاده ممکن نیست». این بیانیه با بیان اینکه «بدون یک پیشرفت فوق‌العاده و با روزمرگی و لکه‌گیری در اداره کشور، حتی اداره امور عادی امکان پذیر نیست، زیرا مشکلات ساختاری، سازکارهای معیوب، ذی‌نفعان و برنامه دشمن مانع به ثمر رسیدن تلاش‌های عادی است»، افزود: «جهش ایران، ضرورتی عمومی  است؛‌ نه‌تنها برای بقا که برای حفظ وضعیت حال و ساختن آینده بالنده‌تر کشور و این جهش ضروری و حیاتی، جز با نقش‌آفرینی فعال آحاد مردم، نخبگان و مسئولان محقق نمی‌شود. مردم باید سرنوشت خود را به دست بگیرند و آن را به انسان‌های راه‌بلد بسپارند و نابلدها و راهزن‌ها را از پیش پای حرکت خود کنار بزنند.»
در بخش پایانی بیانیه ستاد کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان شده است: «دکتر سعید جلیلی، بر مبنای این ایده کلیدی، برنامه عملی خود را جهش ایران بر مبنای استفاده از فرصت‌ها و نقش‌آفرینی آحاد مردم کشور قرار داده است تا با برقراری عدالت، زمینه نقش‌آفرینی همه مردم فراهم شود و ایرانی پیشرفته و مستقل، بر جایگاه شایسته جهانی قرار بگیرد و امکان زندگی شیرین و گوارا و متناسب شأن ملت ایران برای آحاد مردم فراهم شود.»
 
پزشکیان: قرار نیست مسیر را
عوض کنیم
مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که دوشنبه شب در گفت‌و‌گوی ویژه خبری حضور یافته بود، در سخنانی با بیان اینکه «قرار نیست برنامه جدید بنویسیم و سیاست جدیدی اجرا و مسیر را عوض کنیم»، گفت: هر دولتی بیاید باید برنامه هفتم توسعه را اجرا کند. وظیفه هر دولتی که می‌آید تغییر ریل و مسیر نیست بلکه رفتن در مسیری است که پیشتر طراحی شده است؛ حال اگر در این طراحی اشکالی وجود دارد، می‌توان نواقص را با کار کارشناسی برطرف کرد.
وی ایجاد رضایت و امنیت برای سرمایه‌گذاران را در گرو ثبات در قوانین و مدیریت اجرایی دانست و در عین حال گفت: بنگاه‌های زیادی داریم که مدیرانش ضرر می‌دهند اما فوق‌العاده مدیریت می‌گیرند. حال آنکه در هیچ جای دنیا به مدیری که سیستم را از هدف دور می‌کند فوق‌العاده مدیریت نمی‌دهند. وی در این باره افزود: تا زمانی که ما مکانیزم پرداخت‌مان را اصلاح نکنیم، بین کسی که کار می‌کند و کسی که کار نمی‌کند فرق نگذاریم، امکان اینکه بهره‌وری را اصلاح کنیم، نخواهیم داشت.
پزشکیان آشتی با مردم و اعتمادسازی از طریق ایجاد شفافیت را ضرورت دیگر حل مسائل دانست و تصریح کرد: شعاری که رهبری امسال داشتند، تولید با مشارکت مردم بود. بنابراین اگر قرار است مردم را مشارکت دهیم، نمی‌شود با نگاه محدود آدم‌هایی که فقط دور و بر خود را می‌بینند مردم را جلب کرد .
این نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از مهمترین مسائلی که در کشور ما گم شده، عدالت است. ما از عدالت سخن می‌گوییم اما سهم مناطق محروم را هیچ وقت درست پرداخت نمی‌کنیم؛ هم به لحاظ نیروی انسانی و هم از منابع درست پرداخت نمی‌کنیم و هم از نظر فضا و تجهیزات و امکانات. پزشکیان تصریح کرد: شما مرزهای ما را نگاه کنید؛ خوزستان و نفت گاز را نگاه کنید؛ وقتی به روستاها می‌روید خیلی جاها مشکل آب دارند. خیلی جاها به لحاظ کار مشکل دارند. این غیر‌قابل قبول است که ما منابع را به این شکل نامناسب هزینه کنیم.
پزشکیان در نشست با فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب هم با بیان اینکه در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات گفته‌ام «من اصولگرا هستم»، گفت: به این دلیل که اصولی دارم و آن هم حق و عدالت است. برای رسیدن به این دو اصل باید اصلاحات کرد. افرادی که ادعای ولایتمداری دارند، مگر می‌توانند بدون اصلاحات به چشم‌اندازی که مقام معظم رهبری تعیین کرده است، برسند؟ برای رسیدن به اصول خودمان و برای از بین بردن ‌تبعیض، نابرابری، ‌رانت و فرصت‌های غلطی که برای برخی افراد و جریانات خاص در جامعه ایجاد کرده‌ایم؛ ضروری است که حقوق قومیت‌ها، جوانان و زنانی که حق‌شان را خورده‌ایم، ببینیم.
معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم و دبیر کل حزب اعتدال و توسعه در بیانیه‌های جداگانه‌ای حمایت خود را از کاندیداتوری «مسعود پزشکیان» در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کردند.

پورمحمدی: دولت در مقوله شادی با اخم برخورد نکند
مصطفی پورمحمدی که روز گذشته رسماً به عنوان کاندیدای مورد حمایت شورای وحدت اصولگرایان و احزاب زیر مجموعه این شورا معرفی شد؛ در پیامی تصویری با اشاره به اهمیت و ابزار تحقق شادی برای زندگی افزود: مفهوم شادی یک گرانیگاه در همه عرصه‌هاست که در وهله نخست دل شاد می‌خواهد که خود، با زندگی خوب و آرام شکل می‌گیرد. دولت باید بستر شادی را در جامعه ایجاد کرده و گسترش دهد. دولت باید با مقوله شادی هوشمندانه برخورد کند و در فضای حذف، طرد، تنگ‌نظرانه و اخم و غضب برخورد نکند.
وی همچنین در پیامی با تأکید بر اینکه دولت باید امنیت فعالیت اهالی هنر را به طور روشن و شفاف تضمین کند، افزود: من نه‌تنها در حوزه هنر بلکه در هر حوزه‌ای معتقدم دستگاه نظارتی، حفاظتی و حراستی باید وظایف خاص خودشان را انجام دهند و در حوزه تخصصی و حرفه‌ای دخالت نکنند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در این باره افزود: دستگاه نظارتی حق دخالت، امر و نهی، کم و زیاد کردن ندارد. بستر بسیاری از انحرافات، بالا رفتن هزینه‌ها، پایین آمدن کارآمدی و موازی‌کاری‌ها و آزردگی خاطر بسیاری از متخصصین و صاحبان حرفه‌ها بخصوص در حوزه فرهنگ و هنر بوده است. پورمحمدی در حکمی حجت‌الله ایوبی استاد دانشگاه تهران، دبیر کل پیشین کمیسیون ملی یونسکو و رئیس پیشین سازمان سینمایی را به ریاست ستاد انتخاباتی‌اش منصوب کرد. شهاب‌الدین صدر هم از سوی شورای وحدت به عنوان رئیس ستادهای مردمی حامی مصطفی پورمحمدی انتخاب شد.

منوری جایگزین زاکانی در شهرداری شد
شهردار تهران که پیش از این اعلام کرده بود در مرخصی قرار گرفته است، برای ایام مرخصی‌ جهت حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری در نامه‌‎ای به رئیس شورای شهر تهران، مهدی منوری، مشاور و مدیرکل حوزه شهردار را به‎ سمت مسئول هماهنگی و پیگیری امور مدیریت شهری تهران معرفی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی