«ایران» از نوسازی تاکسی‌های تهران گزارش می دهد

نسخه برقی‌سازی برای کاهش آلودگی هوا

مهسا قوی قلب
خبرنگار


بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا برای کاهش آلودگی هوا و نگهداشت ذخایر نفتی، برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل را در اولویت امور قرار داده و از طریق کاهش آلاینده‌ها، کمک شایانی نیز به حفظ محیط زیست می‌کنند. در کشور ما هم از سال گذشته به موضوع برقی‌سازی البته بیشتر در خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی به صورت جدی پرداخته شد. حالا جایگزینی 1000 دستگاه تاکسی برقی با تاکسی‌های فرسوده تهران جامه عمل به وعده‌های مسئولان پوشانده و اولین گام‌ها برای کاهش آلودگی هوای پایتخت برداشته شده است. خوب است بدانیم که خودروی سواری با موتور احتراقی استاندارد در جهان از حدود 10 بشکه نفت در سال استفاده می‌کند.  
هر موتورسیکلت 1 بشکه، هر کامیون کلاس 8 حدود 244 بشکه و هر اتوبوس بیش از 276 بشکه معادل نفت در سال مصرف می‌کند.
وقتی هر کدام از این خودروها برقی می‌شوند، سوختی که موتورهای احتراقی آنها استفاده می‌کردند، دیگر مورد نیاز نیست و تقاضای نفت را جایگزین برق می‌کند، در عین حال به صورت همزمان هم به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند.
سرپرست سازمان تاکسیرانی با اشاره به اینکه در اولین مرحله 200 دستگاه تاکسی برقی تحویل دارندگان تاکسی‌های فرسوده شد، به «ایران» می‌گوید: سیاست برقی‌سازی تاکسی‌های پایتخت از زمانی در دستور کار قرار گرفت که نقش ناوگان خودروهای سواری در ایجاد آلاینده‌های گازی و ذرات معلق در تهران مشخص شد.  تهران 80 هزار تاکسی دارد که حدود نیمی از این رقم را تاکسی‌های فرسوده تشکیل می‌دهند؛ علاوه بر آن ون تاکسی‌ها نیز دیگر جزو خودروهای فرسوده محسوب می‌شوند.
به همین جهت برای حرکت به‌سمت کاهش آلودگی هوا و همچنین ارتقای سطح خدمت‌رسانی در حوزه حمل‌ونقل عمومی، نوسازی و برقی‌سازی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد. شادی مالکی در ادامه اضافه می‌کند: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در سال‌جاری شاهد حضور ۵۵ هزار دستگاه تاکسی و 10 هزار ون برقی در خیابان‌های پایتخت خواهیم بود. بخشی از این خودروها ذیل تفاهمنامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق شرکت‌های خودروساز داخلی تأمین می‌شود که شرکت کرمان‌موتور برای تأمین 1000 دستگاه از 2000 دستگاه قرارداد تاکسی‌های برقی اقدام کرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی