200 کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان ساخته می شود

بزرگترین کارگاه راهسازی در پهناورترین استان ایران

به همت دولت سیزدهم ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به همراه چهار پل بزرگ نهراب، شیله، ماشکید و افضل آباد با اعتبار ۳۳۱۰ میلیارد تومان در محدوده شهرهای سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید.


ایران زمین - استان سیستان و بلوچستان در بسیاری از شاخص‌های توسعه از جمله شاخص بزرگراهی جزو استان‌های محروم کشور بوده است. این وضعیت طولانی شدن زمان سفر و به تبع آن افزایش هزینه و مصرف سوخت را به دنبال داشته است و از سوی دیگر با  توجه به تردد وسایط نقلیه به ویژه سنگین در محور چابهار- میلک و سایر محورهای ترانزیتی به صورت رفت و برگشت احتمال تصادفات رخ به رخ در راه‌های این استان بالاست.

رفع عقب ماندگی در زیر ساخت ها
توسعه و ایمن سازی راه‌های استان سیستان و بلوچستان ، تنوع بخشی به مسیرهای حمل و نقل از طریق توسعه خطوط ریلی به موازات  خطوط جاده‌ای و بزرگراهی از اولویت‌های دولت سیزدهم در این استان بوده است.
طول کلی کریدورهای اصلی سیستان و بلوچستان یک هزار و ۵۵۸ کیلومتر است که تاکنون در این مسیرها ۶۲۸ کیلومتر بزرگراه ساخته شده و همچنین در حال حاضر عملیات ساخت ۴۹۸ کیلومتر باند دوم نیز در حال انجام است.
هم‌مرزی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آب‌های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش‌آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته اما راه‌های این خطه بویژه مسیر چابهار - میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.
دبیر شورای هماهنگی راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی در استان تضمین کننده اقتصاد این منطقه است زیرا باعث تسریع حمل و نقل جاده‌ای و ارتباط تجاری- ترانزیتی مثبت با کشورهای همسایه بویژه افغانستان و پاکستان می شود.
 مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: به همت دولت سیزدهم ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به همراه چهار پل بزرگ نهراب، شیله، ماشکید و افضل آباد با اعتبار ۳۳۱۰ میلیارد تومان در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل به بهره‌برداری رسید.
 عطاء الله اکبری افزود: در این راستا دولت سیزدهم برای رفع عقب‌ماندگی‌های مزمن تاریخی استان در فاصله کمتر از سه سال، فعالیت خود توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و شبکه بزرگراهی را در دستور کار قرار داد و امروز هر ناظر منصفی که در راه‌های استان تردد کرده باشد، اذعان می‌کند که سیستان و بلوچستان تبدیل به کارگاه بزرگ راهسازی شده است.

در مسیر کریدورهای جهانی
 مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در این استان را حدود ۴۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با توجه به این‌که سیستان و بلوچستان تنها استان متصل به آب‌های آزاد از طریق بندر چابهار، تنها استان با بیش‌ از یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و خشکی بوده و در مسیر دو کریدور از سه کریدور در ترانزیت بزرگ جهان قرار دارد که همه این ظرفیت‌ها موقعیت مناسب و راهبردی در تجارت و ترانزیت بین‌المللی به آن داده که استفاده از این ظرفیت‌ها برای توسعه استان نیازمند تکمیل هر چه سریع‌تر شبکه بزرگراهی است، تمام تلاش خود را برای تسریع در بهره‌برداری از پروژه‌های این حوزه به کار بسته‌ایم.

جستجو
آرشیو تاریخی