«ایران» از تب داغ بازی همستر کامبت گزارش می‌دهد

رؤیا فروشی «همستر»

میترا جلیلی
خبرنگار

بازی همستر امن است؟

با توجه به نامشخص بودن وضعیت پروژه تلگرامی «همستر کامبت»، بسیاری از متخصصان حوزه امنیت سایبری نسبت به عواقب آن هشدار داده‌اند. حتی برخی معتقدند اگر هم در آینده‌ای نزدیک اتصال کیف پول دیجیتال کاربران به این بازی به منظور دریافت رمزارز ممکن شود، این احتمال وجود دارد که گروهی مترصد خالی کردن کیف پول کاربر باشند و عملاً شخص در دام مجرمان سایبری بیفتد. برخی منتقدان هم احتمال تبدیل شدن این بازی به یک «طرح پانزی» را مطرح می‌کنند و نگرانند. طرح پانزی نوعی کلاهبرداری مالی است که سرمایه‌گذاران را با وعده سود یا بازده بالا فریب می‌دهند، اما به جای ایجاد سود مشروع، از سرمایه سرمایه‌گذاران جدید برای پرداخت سود به سرمایه‌گذاران قبلی استفاده می‌کنند. کل طرح بر اساس فریب است و در نهایت زمانی که از سرمایه‌گذاران جدید پرداخت سود به سرمایه‌گذاران قبلی وجود نداشته باشد، سقوط می‌کند و منجر به فروپاشی طرح می‌شود.  این موضوع، مسئولان فضای مجازی کشور را نیز بر آن داشته تا به کاربران هشداری جدی بدهند به گونه‌ای که به تازگی حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در شبکه اجتماعی ایکس خود درباره فراگیری بازی‌های ارز دیجیتال هشدار داد و نوشت: « در این چند روز در بسیاری از سوپر گروه‌ها، بحث‌های بسیاری از کاربران ایرانی را خواندم. شیوه جدید ماین کردن ارز دیجیتال با استفاده از بازی‌ها به بستر مناسبی برای هکرها و سارقان تبدیل شده است. به‌عنوان سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی می‌گویم، افرادی که در این بازی‌ها شرکت می‌کنند، مراقب اطلاعات و حساب‌های خودشان باشند.»  از سوی دیگر با توجه به فراگیر شدن بازی همستر در کشور، پلیس فتا نیز به این موضوع ورود کرده است. در این زمینه سرهنگ رامین پاشایی معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا اعلام کرد: در حال ارزیابی تهدیدات و آسیب‌های احتمالی بازی «همستر کامبت» هستیم و نتیجه ارزیابی‌ها بزودی اعلام خواهد شد.

 

سرگرمی یا یک تجربه

سروش نیکزاد کارشناس حوزه ارز دیجیتال در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» اظهار کرد: بازی همستر ممکن است موجب پولدار شدن و یا هک اطلاعات افراد شود، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که فارغ از اینکه همستر موفق باشد یا ناموفق؛ باید عنوان کرد پروژه‌هایی از این دست بازی‌های نسل آینده هستند، یعنی اتفاقاتی که از شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهند و افراد با دارایی‌های بلاک‌چینی سرمایه خود را جابه‌جا می‌کنند و با تعاملات اجتماعی وارد آن می‌شوند.
وی افزود: پروژه‌هایی همچون همستر یا حتی نات‌کوین که چندی پیش عرضه شد، هنوز در ابتدای راه هستند و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود و تنها چیزی که می‌توان درباره آنها گفت این است که کاربران حتماً برای انجام این بازی اقدامات امنیتی لازم از قبیل تأیید دو مرحله‌ای تلگرام را فعال کنند.
 نیکزاد با اشاره به خطرات احتمالی در مورد بازی همستر نیز عنوان کرد: نکته امنیتی که وجود دارد والت‌های کاربران ایرانی است که به صورت پیش‌فرض اپلیکیشن به اکانت تلگرام وصل هستند زمانی که تون‌های تلگرام داخل آنها می‌رود برای تراکنش کردن در برخی صرافی‌ها به مشکل برخورد کرده‌اند چون در ایران مورد پشتیبانی قرار نمی‌گیرد، لذا باید از تنها والتی که در حال حاضر در ایران پشتیبانی می‌شود یعنی تون کیپر (ton keeper) استفاده کرد.
 کارشناس حوزه ارز دیجیتال در پایان تأکید کرد: اگر کاربران به عنوان یک سرگرمی یا یک تجربه برای ورود به بازی‌های نسل جدید به همستر نگاه می‌کنند توصیه می‌شود که آن را بازی کنند، اما اگر قصد سرمایه‌گذاری روی آن را دارند باید حتماً اصول سرمایه‌گذاری را در نظر بگیرند.

 

استفاده از اپ‌هایی مانند «اتوکلیک» در بازی امن است؟

بسیاری از کاربران که از ضربه زدن بر صفحه گوشی خسته شده‌اند یا نگرانند که از دیگر کاربران در آن عرصه عقب نمانند به دنبال یافتن راه‌های میانبر هستند. یکی از این میانبرها، استفاده از اپلیکیشن Autoclick است که بتواند به جای کاربران، روی گوشی ضربه بزند و سکه جمع کند. سؤال بسیاری از کاربران این است که استفاده از این اپ، امن است؟ کارشناسان معتقدند هنگام نصب یک اپ روی گوشی حتماً باید مراقب درخواست‌های دسترسی آن برنامه باشید. باید به هر اپلیکیشنی که درخواست‌های غیرمتعارفی از کاربر بخواهد شک کرد. وقتی به یک برنامه درجه بالای دسترسی به حریم خصوصی و عکس‌های خود می‌دهید عملاً یک نفر تمام وقت در حال رصد داده‌های شماست که این موضوع مطلوب هیچ کسی نیست. در برنامه اتوکلیک هم هنگام نصب، از کاربر اجازه دسترسی در سطح بالا می‌خواهد به همین دلیل یک برنامه امن محسوب نمی‌شود. از نگاه این کارشناسان، حتی به فرض که بازی«همستر کامبت» هیچ مشکل امنیتی نداشته باشد، نصب چنین اپلیکیشن‌هایی می‌تواند زمینه سوء‌استفاده از کاربر و گوشی وی را فراهم کند. چنین اپ‌هایی حتی می‌توانند محتوای چت‌های شما را بخوانند، رمز عبورتان را ببینند، از اطلاعات شما اسکرین‌شات بگیرند و براحتی به کیف پول دیجیتال شما دستبرد بزنند. بنابراین مراقب این راه‌های میانبر ناامن باشید.

 

شانس پولدار شدن با همستر چقدر است؟

عماد رحمانی، یک کارشناس بازی‌های رایانه‌ای هم درباره بازی «همستر کامبت» گفت: لیست شدن توکن‌های این بازی مبتنی بر بلاکچین و رمزارز و معادل‌سازی این سکه‌ها با پول، قطعیت ندارد. بسیاری از تحلیل‌ها هم نشان می‌دهد که احتمالاً هرگز این توکن‌ها لیست نخواهند شد که بتوانند در صرافی‌ها عرضه شوند. وی افزود: حتی اگر همه چیز خوب پیش برود و این توکن‌ها لیست شوند، برخلاف تصور عامه مردم، در نهایت درآمد بالایی کسب نخواهند کرد. اصولاً نات کوین‌ها اگر هم لیست شوند، نمی‌توانند چندان حائز ارزش شوند و درباره این بازی هم درآمدزایی بالا خیلی دور از ذهن به نظر می‌آید. رحمانی یادآور شد: مردم به این بازی به چشم یک شانس برای پول راحت به دست آوردن نگاه می‌کنند ولی احتمالاً تنها نتیجه، اتلاف وقت و انرژی، هزینه اینترنت و فیلترشکن و سرخوردگی خواهد بود.

 

بازی «Pi» پول‌ساز شد؟

علی نظری یک کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌و‌گو با «ایران»، با اشاره به تب بالای بازی همستر در ایران گفت: حدود 2 سال پیش یک مورد مشابه با نام «Pi»عرضه شد که قرار بود این بازی کلیکی بعد از مدتی در صرافی‌های دیجیتال لیست شود. بازی«Pi» تا حدودی هم در ایران مورد توجه قرار گرفت، البته نه به اندازه «همستر کامبت»، ولی در آخر اتفاقی نیفتاد و فقط وقت کاربران را تلف کرد.
وی افزود: نمی‌توان با قطعیت گفت که این بازی، یک اسکم(کلاهبرداری) است یا خیر. به نظر می‌رسد فعلاً این بازی خطری جز اتلاف وقت ندارد اما اگر بحث اتصال کیف پول دیجیتال یا دریافت مشخصات فرد پیش بیاید حتماً کاربران باید دقت بیشتری کنند چرا که ممکن است پای کلاهبرداری به میان بیاید.

 

همستر کامبت و فرهنگ اقتصادی

رواج این بازی میان جوانان را از جهات مختلف می‌توان مطالعه کرد. می‌توان بررسی کرد که آیا این بازی به دنبال کلاهبرداری است یا نه؟ اینکه این بازی چه هدف اقتصادی را دنبال می‌کند؟ و...
ولی از نظر فرهنگی دو چالش جدی را برای جامعه ایرانی فراهم آورده است:
توسعه خیال‌پردازی اقتصادی: به این معنا که آرزومندی و خیال‌پردازی درباره کسب پول و پولداری را ترویج می‌دهد. همان فرهنگ یک شبه پولدار شدن؛ همان گونه که قرعه‌کشی‌ها چنین کاری و بخت‌آزمایی‌ها این کار را در گذشته کرده بودند.
ترویج فرهنگ راحت‌طلبی: به این معنا که این پیام را به مخاطبانش می‌دهد باید به دنبال پول درآوردن راحت بود.
پول درآوردن راحت هم یعنی بدون کار، پول کسب شود!
نتیجه این دو فرهنگ، انهدام فرهنگ تولید و کار است. همان فرهنگی که نه تنها نیاز امروز تمدن اسلامی در ابعاد اقتصادی است؛ بلکه حتی رکن مهمی برای جوامع مدرن است.
وقتی هم که فرهنگ تولید و کار در جامعه‌ای کمرنگ شود، دچار فروپاشی درونی و در نهایت وابستگی و انحطاط می‌شود.
چه بسا یکی از ابعاد تحریم ربا یا چنین بازی‌هایی در اسلام هم همین باشد. همین که فردی بدون تولید و کار بخواهد مال اضافه‌ای را کسب کند.
البته که بزودی این بازی از دور خارج و به فراموشی سپرده می‌شود ولی قطعاً آخرین نسخه نخواهد بود بلکه نمونه‌های مشابه آن بازهم خواهد آمد./ مشرق نیوز

 

 تضمینی برای سودآوری نیست

کارشناسان فعال در حوزه کریپتو هم خیلی به آینده بازی‌های کلیکی تلگرامی خوشبین نبوده و از نظر فنی و امنیتی به این مینی‌اپ‌ها مشکوک
هستند.
در همین راستا، انجمن بلاکچین ایران هم درمورد توکن‌های مینی‌اپ‌های کلیکی تلگرامی، با انتشار پستی توصیه کرد در زمانی که برای این پروژه‌ها صرف می‌کنید، هوشیار باشید، چرا که تضمینی برای سودآوری از آنها وجود ندارد.
رمز عبور گوشی و عبارات بازیابی کیف پول خود را در اختیار هیچ فردی قرار ندهید، دارایی‌های خود را به جای صرافی در کیف پول شخصی خود نگهداری کنید و برای بازی‌هایی زمان بگذارید که روباتشان همان روبات مرجع ایردراپ مربوطه است و توکن‌ها و ایردراپ‌های خود را فقط در صرافی‌های معتبر معامله کنید.

 

تاکنون پولی به کاربران پرداخت شده است؟

با گشت زدن در شبکه‌های اجتماعی، می‌بینیم برخی افراد مدعی کسب درآمد از این بازی هستند اما آیا این ادعا درست است؟ وزیری دراین باره گفت: قطعاً تاکنون پول خاصی به کیف پول دیجیتال هیچ کاربری واریز نشده و این حرف‌ها ممکن است برای بازارگرمی و جذب بیشتر کاربران باشد. برخی نیز از روی شوخ طبعی چنین حرف‌هایی می‌زنند. تنها چیزی که امکان دارد این است که برخی طبق قراردادی مشخص و به‌عنوان بازاریاب از تبلیغ این پروژه پول دریافت کرده باشند. به فرض اینکه بازی همستر کلاهبرداری نباشد، این بازی هنوز در گام نخست ماینینگ قرار دارد و به مرحله پرداخت پول نرسیده است.

 

بازی کلیکی چه ضرری دارد؟

به اعتقاد کارشناسان، کمترین ضرری که بازی «همستر کامبت» می‌تواند داشته باشد، از دست رفتن زمان، خراب شدن تاچ گوشی، ضعیف شدن باتری تلفن همراه، استفاده بی‌حد از پهنای باند اینترنت کشور، مصرف بی‌دلیل اینترنت و هزینه بالا برای خرید فیلترشکن است.
 از سوی دیگر از آنجا که حالا دیگر کاربران ناآگاه از فضای مجازی هم به جرگه بازیکنان همستر پیوسته‌اند، این بازی می‌تواند فرصتی برای کلاهبرداری فراهم کند؛ کاربرانی که نه از فناوری اطلاعی دارند و نه از رمزارز و کیف پول دیجیتال سر در می‌آورند و همگی با سودای پولدار شدن به این بازی پیوسته‌اند.

 

پکیج های فروش روش‌های بازی همستر قانونی است؟

با بالا گرفتن تب بازی «همستر کامبت»، بسیاری از سایت‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی این فرصت را برای درآمدزایی غنیمت شمرده‌اند و به دنبال فروش یافته‌های خود از نحوه این بازی هستند. ازسوی دیگر تلاش دارند نحوه معامله سکه‌های مجازی این بازی که قرار است در آینده‌ای نامعلوم به ارز دیجیتال قابل فروش تبدیل شوند را آموزش دهند.  هرروز در شبکه‌های اجتماعی مختلف شاهد تبلیغات گسترده این سایت‌ها هستیم. بسیاری از کانال‌های تلگرامی و برخی از کاربران شبکه ایکس(توئیتر سابق) به آموزش بازی «همستر کامبت» و ترفندهای مرتبط با آن پرداخته‌اند. در همین حال برخی کارشناسان به کاربران ایرانی هشدار دادند تا مراقب کلاهبرداری‌ها برای فروش پکیج‌هایی برای ترفندهای معامله‌گری در این بازی باشند. به اعتقاد این کارشناسان کاربران باید مراقب چنین مواردی باشند و در دام کلاهبرداران اینترنتی نیفتند که در هر لحظه از موضوعات روز استفاده می‌کنند تا پول مردم بر باد برود.

 

آگهی‌های فروش اکانت بازی همستر  قابل اعتماد است؟

با رشد تعداد کاربران بازی «همستر کامبت»، عده‌ای از افرادی که وقت زیادی برای این بازی گذاشته‌اند از ترس اینکه مبادا سکه‌های مجازی این بازی به پول تبدیل نشود، در سودای فروش اکانت‌های خود هستند. این روزها بر بستر پلتفرم‌های مختلف شاهد آگهی فروش اکانت این بازی تلگرامی هستیم؛ بازی که همچنان در هاله ابهام قرار دارد و کسی نه از منشأ آن خبری دارد و نه می‌داند طراحان این پروژه با چه هدفی پا در این عرصه گذاشته‌اند. در برخی آگهی‌ها شاهد ارائه 4 اکانت این بازی با تعداد بالای سکه هستیم که آن را قابل معاوضه با خودرو عنوان کرده‌اند. رؤیایی که به نظر می‌رسد بیشتر سراب باشد و درنهایت چنین آگهی‌هایی را می‌توان ترفندی برای کلاهبرداری دانست.
هرچند درمقابل، بسیاری معتقدند شبکه Ton تلگرام به‌عنوان یک رقیب تازه‌نفس در مقابل شبکه‌های بلاک‌چین قدیمی و معتبرتر به‌دنبال استفاده از ظرفیت کاربران شبکه‌های اجتماعی خود یعنی تلگرام برای رشد و فراگیری هرچه بیشتر است، اما به‌هرحال هنوز مشخص نیست که آیا در پایان، «همستر کامبت» پولی به کاربران خود می‌دهد یا خیر.

جستجو
آرشیو تاریخی