گزارش «ایران» به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات

مبارزه با دخانیات مسئولیتی همگانی

مهسا قوی قلب
خبرنگار

روز جهانی بدون دخانیات هر ساله تاریخ ۳۱‌مه در دنیا گرامی داشته می‌شود. در کشور ما نیز امسال ۵ تا ۱۱ خرداد به منظور پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات انتخاب شده است. در این هفته به صورت خاص، اقدامات هماهنگ و گسترده‌ای همزمان با سراسر جهان حول محور شعار سازمان جهانی بهداشت و با هدف ارتقای آگاهی جهانی در مورد اثرات زیانبار استفاده از محصولات دخانی و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم و پیشگیری از مصرف دخانیات انجام می‌شود. آمارهای موجود نشان می‌دهد استعمال دخانیات در همه جای دنیا و همچنین در کشور ما رو به افزایش گذاشته است. شعار سازمان جهانی بهداشت حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر مداخلات صنعت دخانیات و شعار ملی کشور ما حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی نامگذاری شده است.
دکتر محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور با اشاره به اینکه در کشور ما به جای یک روز، یک هفته را به این موضوع اختصاص می‌دهیم، به «ایران» می‌گوید: اهمیت مبارزه با دخانیات تا حدی بالاست که هر روز و همیشه با این موضوع سر و کار داریم .
او در ادامه اضافه می‌کند: در سال‌های 1360 تا 1362 جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات بنا نهاده شد؛ با این همه در تمامی ادوار، دخانیات به اشکال مختلف روند رو به گسترش خود را ادامه می‌دهد. بر اساس آمارهای رسمی کشور در مطالعات انجام شده در سال‌های 1396 و 1400 سن مصرف دخانیات در کشور کاهش یافته و به سنین 9 و 10 سالگی رسیده است، حالا گروه هدف بیشتر دختران هستند و استعمال در دختران 13 تا 15 سال 135 درصد افزایش پیدا کرده است. در این بازه زمانی حساس می‌طلبد که پدران و مادران، آموزش و پرورش و همه مجموعه‌ها از جمله جامعه هنرمندان و ورزشکاران حساسیت خود را بیشتر کنند. ما با یک مسئولیت اجتماعی و همگانی روبه‌رو هستیم. افرادی هم که می‌توانند الگو باشند، مسئولیت بیشتری دارند. هنرمندان، شاعران و ورزشکاران زیادی به دلیل مصرف دخانیات، دچار سرطان و بیماری‌های مرتبط شده‌اند و جان خود را از دست داده‌اند. یک سلبریتی محصول مشترک همه افراد جامعه در سالیان طولانی است پس مسئولیت اجتماعی بسیار بالایی دارد. دخانیات دروازه ورود به اعتیاد است و باید این موضوع را جدی گرفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی