معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «ایران» عنوان کرد

توسعه مهارت‌های فردی با برگزاری اردوهای امیدآفرین

غزل رضایی ثانی
خبرنگار


در هفته معلم، معلمان و مقام معظم‌رهبری باهم دیداری داشتند که برای بررسی مطالبات در آن جلسه، آموزش و پرورش در صدد تشکیل کارگروه ویژه برای رسیدگی مطالبات شده است. حجت‌الاسلام محمد حسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «ایران» درباره تشکیل کارگروهی برای معلمان جهت رسیدگی به مطالبات آنان بیان کرد: پس از جلسه معلمان و مقام معظم‌رهبری، بنا شد کارگروه مستمری برای عملیاتی کردن فرمایشات رهبری نسبت به فعالیت و اقدامات فرهنگیان در نظر گرفته شود که تمام حوزه‌ها در آن دخیل هستند. یکی از حوزه‌هایی که در این کارگروه فعال خواهد بود معاونت فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش است. اولین جلسه شورای معاونین آموزش و پرورش که مخصوص تصمیم‌گیری و سیاستگذاری‌های کلان وزارت آموزش و پرورش است تشکیل شده و ان‌شاءالله به‌طور مستمر نسبت به پایش، اندازه گیری و اجرایی کردن آن فرمایشات، آموزش و پرورش برنامه‌ریزی خواهد کرد. در کنار دوستانی که عضو معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش هستند از کارشناسان حوزه تربیتی و سایر بخش‌ها دعوت شود تا بتوانیم این کارگروه را به‌صورت دائمی فعال کنیم.
یکی از مسئولیت‌های معاون‌های پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی  و ابعاد مختلف تربیتی دانش‌آموزان است. برهمین اساس پورثانی در پاسخ به این سؤال که طبق آخرین اخبار از غربالگری دانش آموزان، بیشترین آسیبی که دانش‌آموزان درگیر آن هستند، اعتیاد به فضای مجازی است، از نظر شما که در این زمینه تحقیقات داشته‌اید، پس از استفاده زیاد از فضای مجازی، چه آسیب‌های دیگری دانش‌آموزان ما را تهدید می‌کند، گفت: فضای آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان، یک فضای پردامنه وفراگیر است و آمارها اعداد مختلفی را نشان می‌دهند. بعد از پایش در کنار فضای مجازی، موضوع افسردگی و مباحث مربوط به آن، یکی از آسیب‌های پرتکرار دانش‌آموزان است که باید برای آن تدبیر شود. آسیب‌های دیگری هم مانند خودکشی وجود دارد که میزان آن کم است اما همان درصد بسیار کم قابل‌اعتناست و باید برای آن برنامه‌ریزی شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش در توضیح کارکرد یاریگران زندگی بیان کرد: شیوه فعالیت در کانون بدین شکل است که از هر مدرسه 10 دانش آموز در کنار هم جمع می شوند و نسبت به پیشگیری از آسیب اجتماعی دانش آموزان تولید اثر می‌کنند. در کانون یاریگران زندگی در واقع دانش آموز تبدیل به یک کنشگر می‌شود که روی سایر دانش‌آموزان دیگر فعالیت و تاثیرگذاری دارد. گروه‌های هم سال، یکی از تاثیرگذارترین گروه‌ها روی دانش‌آموزان هستند. بحث اردوهای بومی که در حال انجام است و سناریوهای اردویی مختص امیدآفرینی برای دانش آموزان و آشنایی با خود و توسعه مهارت‌های فردی دانش آموزان از جمله اقدامات مهم برای این اردوهاست. پورثانی از راه‌اندازی یک پاتوق دخترانه برای دانش آموزان دختر خبر داد و گفت: در کنار این فضاهایی که گفته شد، ایجاد پاتوق‌های غیررسمی برای نوجوانان از برنامه‌های ماست. دختران ما امروز  فضای گفتمانی یا پاتوقی در جامعه ندارند. وقتی یک دانش آموز دختر وارد مدرسه می‌شود در آنجا شرایط محدودی دارد و معمولاً درگیر فضای درسی می‌شود. به همین خاطر ما امروز ۲۱ پاتوق دخترانه به اسم «کافه دخترانه» در کانون‌های فرهنگی و تربیتی کشور طراحی کردیم با این هدف که دختران‌مان بتوانند با هم در یک فضای امن و ساعت غیردرسی گفت‌وگو کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی