اجرای سیاست های کلی نظام سلامت عملیاتی شد

ارتقای جایگاه طب ایرانی در دولت مردمی

محدثه جعفری
خبرنگار


طب ایرانی می‌تواند تأثیرات مهمی در اصلاح سبک زندگی، پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سطح سلامت جامعه داشته باشد و با توجه به اهمیت سلامت در دولت سیزدهم، طب ایرانی مهم شمرده شده است چنانچه شهید جمهور در مقاطع مختلف در قامت دولت ایستادند و ارتقای جایگاه طب ایرانی را تثبیت کردند، به طوری که دکتر نفیسه حسینی‌یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در افتتاحیه اولین گنگره ملی طب ایرانی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه طب ایرانی گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات، تسهیل در راه‌اندازی دانشکده‌های طب ایرانی است.
وی با اشاره به 500 فارغ‌التحصیل طب ایرانی عنوان کرد: اکنون 9 دانشگاه طب سنتی و 13 گروه آموزشی در حوزه طب ایرانی و بیش از 100 فارغ‌التحصیل در داروسازی سنتی و همین تعداد فارغ‌التحصیل در رشته تاریخ پزشکی داریم که قابل تقدیراست اگر چه توسعه مباحث آموزشی نیاز به نگاه ویژه‌تری دارد. به گفته وی، با نگاه به اسناد بالادستی و منویات مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی نظام سلامت باید بگویم بازشناسی، تدوین، ترویج و توسعه طب ایرانی از دغدغه‌های ایشان هستند به طوری که راه‌اندازی دانشکده‌های طب ایرانی را به عنوان یک مژده خطاب کردند.
دسترسی همگانی به طب ایرانی در مراکز بهداشت
دکتر حسینی‌یکتا با اشاره به ورود آموزه‌های طب ایرانی در طرح سلامت خانواده اظهار داشت: در حوزه بهداشت نگاه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت پیشگیری‌محور طب ایرانی شده و ادغام این طب در نظام شبکه در 100 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به همت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفته است. اکنون هر شهروندی به خانه بهداشت و مرکز سلامت در کشور مراجعه کند، شناسنامه «سبک زندگی» برای او تهیه و آموزش‌ها برای فراگیری سبک زندگی سالم ارائه می‌شود تا در زندگی تک‌تک افراد نهادینه شود.
دکتر حسینی‌یکتا با اشاره به 29 سلامتکده دولتی برای طب ایرانی گفت: در مقوله درمان به این حوزه توجه شده است و به غیر از مراکز دولتی مطرح شده، 27 سلامتکده خصوصی هم برای ارائه خدمات داریم. وی با بیان اینکه شهید رئیسی هم یکی از دغدغه‌مندان این حوزه بودند، عنوان کرد: رئیس‌جمهور در زمان افتتاح دو کلان بیمارستان غدیر و حضرت مهدی(عج) تأکید داشتند که لازم است از طب سنتی در بیمارستان‌ها استفاده شود و در مقاطع مختلف در قامت دولت ایستادند و ارتقای جایگاه طب ایرانی را تثبیت کردند و موضوع طب ایرانی را در زمره مسائل مهم کشوری می‌دانستند.

 

برش

معرفی درست از طب ایرانی پایانی بر جولان مخلان سلامت
روشنک مکبری‌نژاد، رئیس اولین کنگره علمی طب ایرانی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه آیین‌نامه فروش داروهای گیاهی تدوین شده ولی هنوز اجرایی نشده است، گفت: طب سنتی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل دارد ولی هنوز به درستی در کشورمان استفاده نشده و این در حالی است که دنیا طب سنتی و مکمل را جزو استراتژی‌های سازمان جهانی بهداشت قرار داده است تا در نظام سلامت کشورها استفاده شود. مکبری‌نژاد با بیان اینکه معرفی درست و منطقی طب سنتی مهم‌ترین موضوعی است که باعث توسعه این طب می‌شود، تصریح کرد: در سیاست‌های بالادستی، قانون برای توسعه طب سنتی وجود دارد ولی استفاده از این ظرفیت زمانبر است که با معرفی درست این طب می‌توانیم از جولان عوام‌فریبان در طب ایرانی، چه در فضای جامعه و چه در بستر شبکه‌های مجازی جلو‌گیری کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی