صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اخبـار کوتاه

تصویب لایحه جنجالی در گرجستان
در پی تصویب لایحه بحث‌برانگیز «عوامل خارجی» در گرجستان که منجر به تظاهرات ده‌ها هزارنفری در این کشور شد، دولت امریکا تفلیس را تهدید کرد که چنانچه این لایحه را اجرا کند، روابطش با گرجستان را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهد. سخنگوی کاخ سفید گفت واشنگتن از رئیس‌جمهور گرجستان انتظار دارد که این لایحه را وتو کند، چرا که بازتابی از قانونی در روسیه است. طبق این لایحه سازمان‌های غیردولتی در این کشور که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج دریافت می‌ کنند باید به عنوان کارگزار خارجی ثبت شوند.

ترور ناکام
نخست وزیر اسلواکی
روز گذشته نخست‌وزیر اسلواکی که همواره مخالف حمایت‌های غرب از اوکراین و عضویت این کشور در ناتو  بوده است، پس از یک نشست دولتی هدف اصابت گلوله قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد. برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند فیتسو از ناحیه شکم و سینه هدف اصابت چند گلوله قرار گرفته و وضعیت سلامتی او وخیم است. به گفته پلیس، ضارب بازداشت شده است.  او گفته بود:«اسلواکی می‌خواهد در جنگ اوکراین موضعی بی‌طرف داشته باشد. اگر این کشور عضو ناتو شود، منافع ما به خطر خواهد افتاد و این می‌تواند اساس یک جنگ جهانی بزرگ باشد.»

رئیس بانک مرکزی امریکا: تورم بالاست
«جروم پاول»، رئیس بانک مرکزی امریکا اعلام کرد وضعیت تورم در ایالات متحده بیش از حد تصور و انتظارات است. به گزارش تارنمای شبکه خبری امریکایی «سی ان بی سی»، وی که در نشست سالانه مجمع عمومی بانکداران خارجی در «آمستردام» هلند سخن می گفت، خاطرنشان کرد: کاهش تورم سریعی که در سال ۲۰۲۳ اتفاق افتاد، امسال به میزان قابل توجهی کند و موجب بازنگری در سیاست‌ها (اقتصادی) شده است. نرخ کلی تورم در امریکا در ماه مارس گذشته به ۳.۵ درصد رسید. نرخ تورم مواد غذایی در این مدت ۲.۲۰ درصد، انرژی ۲.۱۲ درصد، اجاره مسکن ۵.۶۶ درصد و خدمات ۵.۲۷ درصد را نشان می‌دهد.
 
دولت جدید کویت سوگند یاد کرد
امیر کویت دیروز (چهارشنبه) طی فرمانی «احمد عبدالله الاحمد الصباح» را به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور منصوب کرد. براساس گزارش خبرگزاری رسمی کویت، نخست‌وزیر و اعضای کابینه جدید کویت دیروز در مقابل «مشعل الاحمد الجابر الصباح» امیر این کشور سوگند یاد کردند. امیر کویت پس از مراسم سوگند یاد کردن دولت جدید خاطرنشان کرد: کابینه جدید باید به اصول عدالت پایبند باشد و کسانی که در انجام کار خود کوتاهی می‌کنند، پاسخگو خواهند بود.

جستجو
آرشیو تاریخی