صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۵

دبیرکل حزب‌الله لبنان با رهبران حماس دیدار کرد

دیدار سران مقاومت در نقطه جوش جنگ

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار

 
مقاومت حزب‌الله، عضو کلیدی محور مقاومت که از ابتدای طوفان‌الاقصی برای حمایت از مردم غزه وارد کارزار مقابله با رژیم صهیونیستی شد، اکنون به عضو مؤثر برای اتحاد و تحکیم استراتژی مقاومت علیه اشغالگران مبدل شده است.
دیدار سیدحسن نصرالله با هیأتی از حماس در «روز نکبت» و در بحبوحه جنگ علیه رفح و از میان رفتن آخرین طرح صلح توسط رژیم صهیونیستی، پیام‌های روشنی را به تل‌آویو مبنی بر اراده محکم مقاومت برای پایدارسازی حملات علیه مواضع اشغالگران می‌رساند؛ بویژه که نتانیاهو اکنون پس از حدود 7 ماه بمباران فزاینده، محاصره طاقت‌فرسای ملزومات اولیه انسانی مردم غزه و همچنین تصرف زمینی غزه به هدف غایی خود یعنی «حذف حماس» نائل نشده و شکستی سهمگین را تا به امروز تجربه می‌کند.
روز گذشته سیدحسن نصرالله با رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس به ریاست خلیل الحیه و محمد نصر و اسامه حمدان دیدار کرد. در این دیدار وقایع و تحولات در حال وقوع در نوار غزه و به‌طور کلی فلسطین اشغالی بویژه روند مذاکرات اخیر درخصوص دستیابی به آتش‌بس و همچنین جبهه‌های مختلف حمایتی به‌طور گسترده و عمیق مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین گفت‌و‌گوهایی درمورد مواضع سیاسی جهانی و بالاخص جنبش‌های دانشجویی صورت گرفت.
دو طرف همچنین بر وحدت مواضع و تداوم همه تلاش‌های میدانی، جهادی، سیاسی و مردمی برای رسیدن به اهداف افتخارآمیز طوفان‌الاقصی و رسیدن به پیروزی آینده تأکید و از همکاری و همبستگی جبهه‌ها و جنبش‌های مختلف محور مقاومت و ایثارگری‌های آنان در این راه قدردانی شد.
پیش از این سیدحسن نصرالله در ترسیم مشی مقاومت ابراز داشت؛ مقاومت لبنان از نظر کمی و کیفی به عملیات خود ادامه می‌دهد و معادلات جدیدی ایجاد خواهد کرد و ارتباط با جبهه غزه امری قطعی است، چرا که هدف جبهه لبنان فشار برای توقف جنگ غزه است.
مقاومت لبنان همچنین چشم‌انداز آینده جنگ در سرزمین‌های اشغالی را تا پیروزی دانست و از این‌رو نیز با تهدید ارتش صهیونیستی از شهرک‌نشینان شمال فلسطین اشغالی خواست تا زمانی که تجاوزات به غزه متوقف نشود، به دولت خود رجوع کنند.

استراتژی مشترک حزب‌الله و حماس
آنچه مشخص است، همیاری و اتحاد گروه‌های مقاومت با گروه‌های مقاومت فلسطینی بویژه حماس بعد از طوفان‌الاقصی، سبب استحکام بنیان حماس و احیای وجهه آن در عرصه بین‌الملل شده که زنگ خطر جدی را برای تل‌آویو فعال کرده است؛ بخصوص که برخی گروه‌های مقاومت چون حزب‌الله لبنان و عراق به دلیل داشتن جایگاه سیاسی در داخل کشورشان، حامیان سیاسی حماس شمرده می‌شوند و از این گذار می‌توانند از ظرفیت‌های موجود بین‌المللی برای تبیین جایگاه حماس در چینش قدرت در نوار غزه استفاده کنند. تحلیلگران غربی بر این باورند که خواسته مشترک حماس و حزب‌الله دارای سه محور اصلی است؛ یک کسب پیروزی، دوم به دست گرفتن حکمرانی یا بخشی از حکمرانی غزه پس از جنگ و مورد سوم حفظ تشکیلات نظامی و نیروهای رزمی به‌طور مستقل در ساختار حکومتی پس از جنگ.
این امر اما به معنای شکست جبهه متحد امریکایی - صهیونیستی است که با وجود هرگونه تلاش فزاینده برای نسل‌کشی و کشتار مردم نتوانسته به اهداف خود دست یابد. حضور حماس همچنان در جبهه رویارویی علیه ارتش صهیونیستی و استفاده از سلاح‌های متعدد همچنان این گزاره را تصدیق می‌کند که حماس به هیچ‌وجه حذف‌شدنی و یا حتی مهارشدنی نیست.
در این بین نهادهای مداخله‌جوی غربی عزم خود را به‌کار گرفتند که با فشار از داخل لبنان به حزب‌الله، تهدیداتش علیه رژیم را رفع کنند. سفر مستمر مقامات فرانسوی و اروپایی به لبنان نیز برای تحقق این امر از ابتدای طوفان‌الاقصی کلید خورد، اما خروجی آن نه‌تنها انتظارات غربی را برآورده نکرد، بلکه نشان داد که حزب‌الله همچنان بر راهبرد خود تأکید دارد. این امر از زوایه دیگر بیانگر آن است که حزب‌الله نقش کلیدی در بازدارندگی صهیونیست‌ها ایفا می‌کند و حضورش در این مناقشه سبب استحکام موضع حماس در جنگ غزه و فردای غزه شده است.

 

خبر پلاس

عملیات حزب‌الله لبنان
روز گذشته حملات حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی هم آژیرهای خطر را در این منطقه فعال و هم ضربات سنگینی را به رژیم صهیونیستی وارد کرد.
مقاومت لبنان در عملیات موشکی مقر لشکر 91 در پادگان پرانیت را مورد هدف قرار دادند که منجر به انهدام بخشی از آن شد. در ادامه نیز با حمله به مرکز رادار ارتش رژیم صهیونیستی در مزارع اشغالی شبعای لبنان ضرباتی را به ‏سامانه‌های فنی و تجهیزات جاسوسی جدید توسعه‌یافته وارد کردند.
اما حمله شدید به یگان کنترل هوایی در پایگاه استراتژیک مرون و از کار افتادن بخشی از آن به وسیله ده‌ها راکت کاتیوشا و راکت سنگین و گلوله‌های توپخانه با هدف دیگری صورت گرفت. به گفته المیادین، این اقدام بخشی از پاسخ به ترور فرمانده حزب‌الله در جنوب لبنان است. روز گذشته جوخه ترور رژیم صهیونیستی حسین ابراهیم مکی معروف به «سید مکی» فرمانده میدانی قدیمی حزب‌الله را با حمله پهپادی به خودرویش در شهر صور در جنوب لبنان به شهادت رساند.
در این بین رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که رگباری از موشک‌های سنگین از لبنان به سمت شمال و شهرک‌های خط مقدم و جلیل علیا شلیک شد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعتراف کرد که در پی موشکباران پایگاه میرون در شمال فلسطین اشغالی، خسارت‌هایی به آن وارد شده است. رادیو ارتش اسرائیل نیز تعداد موشک‌های شلیک‌شده از لبنان به سمت منطقه مرون را بیش از 60 موشک اعلام کرد.
هواپیماهای ارتش صهیونیستی نیز روز گذشته عیتارون در جنوب لبنان را بمباران کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی