صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۵

همزمان با سفر جدید «بلینکن» به کی‌یف صورت گرفت

عقب‌نشینی ارتش اوکراین از خارکیف

 وصال روحانی
روزنامه نگار

همزمان با سفر تازه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به کی‌یف به قصد تأکید مجدد وی بر کمک‌های بی‌قید و شرط کشورش به اوکراین، نیروهای مسلح روسی روز گذشته (چهارشنبه 26اردیبهشت‌ماه) ضربات تازه‌ای را در شمال‌شرق اوکراین به ارتش نه‌چندان رو به ‌راه این کشور وارد کردند، به طوری که ارتش اوکراین مجبور به عقب‌نشینی از برخی مناطق خارکیف شد.
به گزارش واشنگتن‌پست، روسیه به‌‌رغم فراخوانی برخی از لشکریانش از اطراف خارکیف که دومین شهر بزرگ اوکراین به حساب می‌آید، بر شدت تهاجمات خود از جناح‌هایی تازه به این شهر افزود. بیشترین پیشرفت سربازان روسی در مناطق شمالی خارکیف رؤیت شد و در نتیجه اوکراینی‌ها در روزی که بلینکن در شهر کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور تحت فشار اوکراین ملاقات کرد و حرف‌های امیدوار‌کننده‌ای در زمینه استمرار کمک‌های نظامی واشنگتن به اوکراین زد، آن‌قدرها هم احساس اطمینان نکردند. ارتش اوکراین هم روز چهارشنبه مجبور شد بر ‌اساس چینش جدید نیروهای روسی آرایش خود را در مناطق پیرامونی خارکیف تغییر بدهد. بنا بر بیانیه ارتش اوکراین، «در برخی از مناطق پیرامون «لوکیانتسی» و «ووچانسک» و در واکنش به آتش نیروهای روسی و حملات از سوی نیروهای زمینی و همچنین با هدف نجات جان نیروها و اجتناب از تلفات، واحدهای نظامی اوکراینی به عقب برگشتند.»
 به گزارش روزنامه گاردین، روس‌ها که آشکارا ابتکار عمل را در این مصاف در دست دارند، چند جوخه ورزیده خود را به شهر ووچانسک که نقطه‌ای کلیدی در نزدیکی خارکیف است، گسیل کردند. هدف روس‌ها از تعریض هر چه بیشتر محیط رویارویی‌ها، متفرق کردن نیروهای خسته اوکراینی و تسلیم کردن آنها در مواجهه‌ای نهایی با روس‌ها بر سر تملک خارکیف است.
کی‌یفی‌ها در یک هفته اخیر که روس‌ها با گشایش جبهه‌ای تازه در جنگ فرسایشی و 27ماهه‌شان با اوکراین، آنها را غافلگیر کردند، بارها از غربی‌ها تقاضای کمک‌رسانی هرچه وسیع‌تر را داشته‌اند و بیم آن دارند که کرملین در عین تمرکز بر خارکیف و نقاط مرتبط با آن، جبهه‌های تازه دیگری را در این جنگ بخصوص در نقاط مرزی بگشاید. به گزارش رویترز، در آن صورت اوکراین توانایی اندکی برای پوشش دادن نقاطی دارد که اهداف آن حملات احتمالی خواهند بود.
 
برای از دست ندادن نیروهای بیشتر
به گزارش آسوشیتدپرس، ارتش اوکراین دیروز لشکرهای تازه‌ای به نقاط مرزی در شمال خارکیف فرستاد و این همان نقاطی است که ساکنان روستاها و شهرهای کوچک آن پس از شروع تهاجم سربازان روسی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز چهارشنبه در بیانیه‌ای متذکر شد که چند لشکر این کشور پس از اجرای مانورهای لازم در این مناطق تا اطلاع ثانوی از آنجا دوری گزیده‌اند تا از دادن تلفاتی فزون‌تر پرهیز کنند.
در ادامه این اطلاعیه آمده است:«البته رویارویی ما با روس‌ها به ‌طور تمام و کمال در منطقه ادامه دارد و تاکتیک جدید ما در این راستا اتخاذ شده است که به طرف روسی فرصتی برای فتح خاکریزهای جدید و متعدد داده نشود. مردم اوکراین مطمئن باشند ارتش روسیه زیر آتش دائمی نیروهای مسلح ما قرار دارد و هیچ آرامشی برای آنها متصور نیست.»
پیش از شروع حمله مهلک اخیر روس‌ها به خارکیف، زلنسکی به ارتش اوکراین هشدار داده بود که روس‌ها طرح اجرای حملات بزرگ تازه‌ای را در دو ماه پایانی فصل بهار در سر دارند که به ماه نخست تابستان هم بسط خواهد یافت و شکل‌گیری تهاجم کرملین به خارکیف تجلی روشن این موضوع بوده است. به گزارش دیلی‌تلگراف، سربازان اوکراین در 6 ماه اخیر نه تنها مواضع متعددی را در شمال و جنوب کشورشان از دست داده‌اند بلکه روحیه لازم را هم برای ادامه دادن به یک مبارزه‌جویی مؤثر ندارند.

جستجو
آرشیو تاریخی