صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۵

طرح کمک یک میلیاردی امریکا به تل‌آویو به کنگره رفت

سیاهکاری کاخ سفید

 امیر فرشباف
خبرنگار

وزارت خارجه ایالات متحده درحالی طرح کمک تسلیحاتی یک میلیارد دلاری را به رژیم صهیونیستی برای بررسی در اختیار کنگره قرار داد که هفته گذشته، جو بایدن رئیس جمهور این کشور مدعی شده بود که به دلیل نگرانی از پیامدهای تهاجم زمینی ارتش اشغالگر به رفح، ارسال برخی تسلیحات را به تل‌آویو متوقف خواهد کرد.
به گزارش نیویورک تایمز به نقل از سه دستیار کنگره که از این توافق باخبر بودند، دولت بایدن به کنگره گفته است که قصد دارد طرحی را برای انتقال بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات جدید به اسرائیل به پیش ببرد.
پیش از این، وال استریت ژورنال در گزارشی از ارائه طرح یک بسته تسلیحاتی به ارزش 700 میلیون دلار مهمات تانک، 500 میلیون دلار خودروهای تاکتیکی و 60 میلیون دلار گلوله خمپاره خبر داده بود. با این حال، وزارت خارجه امریکا در پاسخ به پرسشی از گزارش وال‌استریت ژورنال، صریحاً به تعهد مستمر ایالات متحده به ارائه کمک نظامی به اسرائیل برای آنچه «دفاع از خود در برابر تهدیدات منطقه» خوانده شد، اشاره کرد.  جیک سالیوان اخیراً در اظهاراتی که بیانگر استاندارد دوگانه دولت بایدن در برابر رژیم صهیونیستی است، گفته بود: «رئیس‌جمهور، سلاح‌های تهاجمی را برای عملیات زمینی اسرائیل در رفح عرضه نخواهد کرد و ما همچنان با اسرائیل روی راه بهتری برای تضمین شکست حماس در سراسر غزه از جمله در رفح کار می‌کنیم.»
با این حال، حتی زمانی که بایدن هفته گذشته تل‌آویو را نسبت به توقف صادرات برخی تسلیحات تهدید کرد، به صراحت اعلام کرد که ایالات متحده همواره آماده تضمین امنیت اسرائیل، از جمله در حوزه سامانه دفاع موشکی و تقویت آن در برابر حملاتی مشابه عملیات ایران در ماه آوریل است.
 
بازی دو سر باخت بایدن
دولت بایدن به دلیل حمایت نظامی از تجاوز هفت ماهه ارتش اشغالگر به غزه، آن هم در زمانی که بایدن برای انتخابات آتی در برابر دونالد ترامپ مبارزه می‌کند، از سوی هر دو طیف سیاسی مورد انتقاد قرار گرفته است.
به گزارش آسوشیتدپرس، برخی دموکرات‌ها بایدن را تحت فشار قرار داده‌اند تا انتقال تسلیحات تهاجمی را به اسرائیل تعلیق کرده تا عملیات زمینی اسرائیل در رفح را محدود کند.
از سوی دیگر، جمهوری خواهان از تهدید دولت مبنی بر توقف انتقال برخی تسلیحات به اسرائیل انتقاد کرده و مدعی شدند که هرگونه کاهش حمایت امریکا از اسرائیل، تل‌آویو را در برابر حماس و دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران تضعیف می‌کند. جمهوری خواهان کنگره در حال برنامه‌ریزی هستند که لایحه‌ای را در این هفته ارائه کنند تا تحویل تسلیحات تهاجمی به اسرائیل را الزامی کند.
آنچه در امریکا ثابت و تغییرناپذیر است، اجماع در تمام سطوح هیأت حاکمه ایالات متحده برای حمایت راهبردی از رژیم صهیونیستی و آنچه موضوع اختلاف است، شیوه‌های حمایت است. طبق گزارش آسوشیتدپرس، دولت بایدن با وجود تهدید به تعلیق صادرات برخی سلاح‌ها به سرزمین‌های اشغالی، به صراحت اعلام کرده به حمایت نظامی کلی از اسرائیل که بزرگ ترین دریافت کننده کمک‌های نظامی ایالات متحده است، ادامه خواهند داد. رژیم صهیونیستی مدعی شده رفح آخرین پایگاه حماس است و بر همین اساس، هشدارهای ایالات متحده و دیگر متحدانش مبنی بر فاجعه‌بار بودن عملیات زمینی برای غیرنظامیان را نادیده گرفته است.  ایالات متحده همان طور که اشاره شد، نه بر سر اصل حمایت همه‌جانبه؛ بلکه بر سر روش‌ها و تاکتیک‌های تداوم جنگ با کابینه صهیونیستی اختلاف نظر دارد. به گزارش فاکس نیوز، جان کربی مشاور امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته تأکید کرد که واشنگتن به تل‌آویو روش‌هایی جایگزین حمله زمینی به رفح، پیشنهاد کرده است. کربی بار دیگر بر تعهد دولت بایدن به رژیم صهیونیستی تأکید کرد و از قول رئیس جمهور امریکا خاطرنشان کرد که تل‌آویو مجاز به استفاده از تمام امکانات نظامی لازم برای «دفاع از خود» در برابر دشمنانش است.

جستجو
آرشیو تاریخی