صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و دو - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و دو - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

کوتاه از دنیای فناوری

  یک سازمان غیرانتفاعی در امریکا در حال جمع‌آوری موهای انسان و ساخت تشک‌هایی مخصوص از آنها به منظور بهره‌گیری از خاصیت جذبشان برای جذب آلودگی‌های نفتی است. این تشک‌ها می‌توانند یک‌ونیم گالن آلودگی را جذب کنند.
  چین ساخت تلسکوپ رادیویی غول‌پیکر خود را برای بررسی آب‌وهوای فضایی تکمیل کرد. این تلسکوپ داده‌های با کیفیت بالا را برای پیش‌بینی آب‌وهوای فضایی بین‌المللی و چین، همچنین ردیابی طوفان‌های خورشیدی ارائه می‌دهد.
  تاکسی‌های خودران در امریکا مورد استقبال مردم قرار گرفته و حالا دیگر تعداد سفرهای این روبوتاکسی‌ها به صورت هفتگی به 50 هزار عدد رسیده و این بدان معناست که به طور متوسط در هر ساعت ۳۰۰ درخواست و در هر دقیقه پنج درخواست سفر برای این روبوتاکسی‌ها ثبت می‌شود.
  یک تحقیق جدید نشان می‌دهد برخلاف تصورات، سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند فریبکارانه عمل کنند و بازیکنان بازی‌های آنلاین را فریب دهند یا فرایندهای کنترل روبات نبودن کاربر (CAPTCHA) را دور بزنند.
  شرکت اسپیس‌ایکس با کمک یک موشک فالکون۹ موفق شد ۲۳ ماهواره استارلینک را به مدار پایین زمین ببرد و شبکه ماهواره‌ای پهن‌باند خود را گسترش دهد. این چهل‌ونهمین مأموریت مداری سال ۲۰۲۴ برای اسپیس‌ایکس بود و شبکه ماهواره‌ای استارلینک حدود ۵۹۰۰ ماهواره فعال دارد.
  محققان خالص‌ترین سیلیکون را مهندسی کرده‌اند تا کیوبیت‌های معتبر بسازند که به اندازه سر سوزن روی تراشه هستند. (کیوبیت واحد پردازش اطلاعات کوانتومی است.) چنین دستگاه‌هایی بسیار قدرتمندتر از ابررایانه‌های امروزی جهان خواهند بود.
جستجو
آرشیو تاریخی