صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و دو - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و دو - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

یک روز برای نجوم

روز جهانی نجوم همه ساله در دنیا برای گرامیداشت متخصصان و فعالان علم نجوم و توجه به افزایش آگاهی در زمینه این علم با برنامه‌های متنوع در سراسر جهان برگزار می‌شود.
از گذشته‌های دور حرکت ستارگان و نجوم نقش اساسی در زندگی انسان داشته است. روز جهانی نجوم نخستین بار در سال ۱۹۷۳ در امریکا و به ابتکار داگ برگر
 (Doug Berger) رئیس انجمن نجوم کالیفرنیای شمالی برگزار شد. هدف وی قرار دادن تلسکوپ‌های فراوان در مناطق شهری بود تا عابران از مناظر آسمان لذت ببرند. این رویداد علمی از آن زمان به بعد توسعه یافت و اکنون شمار گسترده‌ای از نهادها و انجمن‌های فعال در زمینه نجوم از آن حمایت کرده و برنامه‌های متفاوتی برای بزرگداشت این روز و آشنایی بیشتر مردم با علم نجوم برگزار می‌کنند.
روز نجوم در واقع یک جنبش مردمی برای به اشتراک گذاشتن شادی مردم و ارتباط با ستارگان طراحی شده است.
هر سال انگلستان، کانادا، نیوزیلند، فنلاند، سوئد، فیلیپین، آرژانتین، مالزی، ایران، ایرلند، گینه نو و بسیاری از کشورهای دیگر میزبان فعالیت‌های روز نجوم هستند. گفت‌و‌گو با فضانوردان، ستاره‌شناسان و پرسنل ناسا، بازدید از سنگ‌های ماه، بازدید از شبیه‌سازی جاذبه ماه، بازی‌های نجومی، پخت غذاهایی به شکل اجرام آسمانی و ارائه مدل‌های مقیاس منظومه شمسی بخشی از برنامه‌های این روز در دنیاست.
در ایران هم امسال روز نجوم با 29 اردیبهشت مصادف شده است و البته برای این رویداد، یک هفته از 24 تا 30 اردیبهشت با عنوان هفته نجوم در نظر گرفته شده و برنامه‌های متنوعی با کمک گروه انجمن نجوم آماتور در این هفته برگزار می‌شود. روزهای هفته نجوم با نام «نجوم، راهنمای زندگی»، «نجوم، گرامیداشت زمین و حفظ آسمان تاریک»، «نجوم و هوش مصنوعی»، «نجوم، علوم شهروندی و نقش دانشمندان (شهروند دانشمند)»، «نجوم و دانشمندان ایرانی(به مناسبت بزرگداشت خیام)»، «نجوم فراتر از مرزها» و «نجوم ایران، همبستگی و تعامل» نامگذاری شده است.
امسال شعار اصلی انجمن نجوم آماتور ایران، «همبستگی و تعامل» است و طرح پوستر آن هم با توجه به شعار ایران برای به تصویر کشیدن همبستگی و تعامل ایرانی، نگارگری و مینیاتور است. طرح پس زمینه، هفت گنبد برگرفته از مینیاتور بهرام گور در تالار هفت پیکر از آثار شاعر قرن ششم نظامی گنجوی است. سایر شخصیت‌ها هم مطابق شعار هر روز طراحی شده‌اند که در مجموع در کنار یکدیگر تعامل و همبستگی را در چهارچوب ایرانی و با وجه اشتراک نجومی نشان می‌دهند.
جستجو
آرشیو تاریخی