صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۲۲

پاسخی به نگرانی‌های کاربران

بی‌شک تحویل آنلاین دارو می‌تواند بخشی از رنج بیماران را کاهش دهد. بیمارانی که با اجرای این طرح، دیگر نیازی به حضور در خیابان‌های شهر و تحمل دود و ترافیک کلانشهرها نخواهند داشت و حتی هزینه حمل و نقل هم به آنها تحمیل نخواهد شد. با این حال یکی از نگرانی‌های کاربران، احتمال سوء‌استفاده و کلاهبرداری از وجه واریزی آنها و همچنین خطا در انتخاب داروخانه دارای مجوز برای دریافت دارو است. در پاسخ به این کاربران هم باید گفت که وزارت بهداشت پیش از این، سازمان غذا و دارو را مکلف به راه‌اندازی سامانه‌ای کرده است که شرکت‌های واسط حمل و نقل، برای توزیع دارو، در آن تأییدیه می‌گیرند.
سازمان غذا و دارو به هریک از داروخانه‌هایی که موفق به اخذ تأییدیه براساس این آیین‌نامه شوند، یک درگاه ارائه خدمت اعطا می‌کند و بنا به تمایل کاربر، قرار است این سامانه آمادگی هر داروخانه برای ارسال سفارش‌های پذیرفته شده را به صورت آنلاین به شرکت‌های واسط حمل و نقل اعلام کند.
ازآنجا که پرداخت هزینه صرفاً از طریق درگاه پرداخت الکترونیکی یا کیف‌ پول الکترونیکی صورت می‌گیرد و سایر روش‌های پرداخت از جمله واریز به حساب بانکی یا پرداخت در محل ممنوع است، بنابراین امکان کلاهبرداری‌های اینترنتی هم به صفر خواهد رسید.
برای امنیت خاطر بیشتر کاربران، قرار است دستور مصرف و فاکتور فروش دارو شامل نام بیمار، هزینه اقلام دارو و خدمات به تفکیک با محاسبه سهم پرداختی سازمان بیمه‌گر و سهم بیمار و کد رهگیری خرید، در داروخانه مهر شود و داخل بسته‌بندی قرار بگیرد. داروخانه باید پرینت نسخه دارو را هم داخل بسته‌بندی قرار دهد تا کاربر بتواند اقلام را تطبیق دهد.
همچنین پلتفرم‌ها برای ارائه خدمات، از طریق رمز یک‌بارمصرف شماره همراه صاحب نسخه، به صورت کامل کاربر را احراز هویت می‌کنند و به همین دلیل هم امکان بروز اشتباه به حداقل می‌رسد. این پلتفرم‌ها حتی موظف شده‌اند در صورت نیاز امکان ارتباط کاربر را با مسئول فنی داروخانه فراهم کنند تا سؤالات بیماران درباره داروی تحویل شده، بی‌پاسخ نماند.
جستجو
آرشیو تاریخی