صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهار - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهار - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

انتخابات 11 اسفند با حضور یک میلیون مجری و ناظر در شعب اخذ رأی برگزار می‌شود

انتظار برای نهایی شدن فهرست‌های انتخاباتی


انتخابات 11 اسفند با حضور یک میلیون نفر در شعب اخذ رأی برگزار خواهد شد. احمد وحیدی وزیر کشور در همایش مجریان انتخابات با اعلام این آمار که شامل مجریان، ناظران و نیروهای انتظامی مستقر در شعب خواهد بود انتخابات را تبلور قدرت مردم در تعیین سرنوشت خویش توصیف و بر امانتداری دولت در امر انتخابات تأکید کرد.
سید عباس جوهری معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران نیز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در گزارشی از اقدامات ستاد انتخابات تهران با اعلام اینکه امسال در تأیید صلاحیت‌ها شاهد رشد ۳۱ درصدی نسبت به دوره قبل هستیم، گفت: از ۵ هزار و ۷۰۶ داوطلب که در هیأت نظارت تأیید شده بودند، ۳ هزار و ۸۹۸ نفر در عرصه رقابت حاضر خواهند بود که یعنی نزدیک به ۶۸ درصد تأیید شده‌اند.
وی با بیان اینکه برای ایجاد رقابت بیشتر، بیش از ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای تبلیغات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی شده و از این تعداد، ۱۰ شبکه در تهران در اختیار کاندیداها خواهد بود، گفت: اول اسفند تأیید نهایی کاندیداها صورت می‌گیرد، دوم اسفند انتشار آگهی اسامی نامزدهای نهایی و از سوم تا نهم اسفند فرصت تبلیغاتی کاندیداها خواهد بود.
محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور هم با اعلام اینکه فرصت نامزدهای انتخابات مجلس برای تغییر حوزه انتخابیه 25 بهمن به پایان رسید و در این فرصت ۵۲۱ نفر درخواست تغییر حوزه انتخابیه خود را ثبت کردند، گفت: این درخواست‌ها در فرایندی ۵ روزه باید در هیأت‌های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان بررسی شود.
 
‌مولوی فاروقی: انتخابات توطئه‌‌گران را ناامید می‌کند
مولوی غلام حیدر فاروقی امام جمعه اهل سنت بیرجند نیز در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار کرد: حضور پرشور در انتخابات حمایت از نظام و انقلاب است و وظیفه همه مردم است که در انتخابات شرکت کنند.
وی با اشاره به تأثیر رأی مردم در عرصه داخلی و بین‌المللی گفت: تأثیر انتخابات در عرصه داخلی باعث اقتدار و پشتیبانی از نظام می‌شود و در عرصه‌های بین‌المللی هم دشمنان که تبلیغات سوء دارند و به دنبال توطئه و دشمنی علیه ما هستند، ناامید می‌شوند.
امام جمعه اهل سنت بیرجند عنوان کرد: با گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی اهل سنت همواره حضور حداکثری در انتخابات داشته و همچنان پای آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند.
مولوی فاروقی با تأکید بر حضور حداکثری مردم به خصوص جامعه اهل سنت در انتخابات و دعوت از آنان برای حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی گفت: شرکت در انتخابات وظیفه‌ ملی بوده که می‌طلبد مدنظر تمامی افراد جامعه قرار گیرد.
 
اعلام فهرست‌های خبرگان جامعتین
انتخابات مجلس خبرگان رهبری که تبلیغات آن از چهارشنبه 25 بهمن آغاز شد با انتشار دو فهرست جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همراه شد؛ دو تشکلی که در مورد نامزدی ۱۱ نفر از 16 نامزد مورد حمایت‌شان برای خبرگان در استان تهران اشتراک نظر دارند و هر دو فهرست با سرلیستی آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی منتشر شده‌اند. آیت‌الله امامی کاشانی از اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری که برای انتخابات ششمین دوره نیز ثبت‌نام کرده بود اما نامش در فهرست‌ها نبود که اعلام شد به دلیل شرایط جسمانی و کهولت سن از انتخابات کناره‌گیری کرده است.
 
نهایی شدن فهرست «اعتدالیون»
در جریان روند نهایی شدن فهرست‌های مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز روز پنجشنبه خبری مبنی بر نهایی شدن فهرستی منتسب به علی لاریجانی و با سرلیستی علی مطهری برای حوزه انتخابیه تهران منتشر شد. براساس گزارش ایرنا از جزئیات فهرست منتسب به جریان اعتدالی‌ها جز مطهری چهره‌هایی همچون سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم و منصور حقیقت‌پور از نمایندگان ادوار مجلس در آن حضور دارند. محمدصادق جوادی حصار سخنگوی حزب اعتماد ملی هم ضمن اشاره به احراز صلاحیت 2 تن از اعضای شورای مرکزی این حزب گفت که حزب اعتماد ملی در تهران، از لیست آقای مطهری حمایت خواهد کرد.
 
حساب ویژه اصلاح‌طلبان روی کاندیداهای شهرستان‌ها
در همین احوال کنگره حزب مردم سالاری هم به محملی برای طرح ایده‌ اصلاح‌طلبان برای نسبت‌شان با انتخابات و برنامه‌شان برای انتخابات پیش رو تبدیل شد. چنانکه مصطفی کواکبیان با بیان اینکه در تهران برخی افراد را داریم که البته باید با ذره‌بین اینها را پیدا کنیم از برنامه حزب متبوعش برای حمایت از نامزدهای اصلاح‌طلب در شهرستان‌ها سخن گفت و فاطمه راکعی از نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم با تأکید بر اینکه «صندوق رأی» موهبتی برای ماست، گفت: در بیانیه جبهه اصلاحات نیز کاملاً مشخص است که انتخابات را تحریم نکرده‌ایم اما واقعیت این است که امکان ارائه لیست در تهران را نداریم بلکه به دنبال رایزنی در استان‌ها و شهرستان‌ها هستیم. محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه هم که از جمله دیگر سخنرانان این کنگره بود با تأکید بر این نکته که مزیت نسبی نظام جمهوری اسلامی پیام انقلاب و قدرت مردم بوده است، در مقام مقایسه گفت: امسال امریکا ۷۸۰‌ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده و بزرگترین قدرت نظامی دنیاست اما از پس یمنی‌ها برنمی‌آید.
 
اعلام لیست نهایی شورای ائتلاف در هفته پیش‌رو
به گفته سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، فرایند رسیدن به لیست این ائتلاف در تهران هنوز تمام نشده و ادامه دارد. امیر ابراهیم رسولی با اعلام حمایت شانا در انتخابات خبرگان از لیست جامعه مدرسین، گفت: بررسی و مصاحبه شورای انتخاب درباره 20 درصد منتخب کانون‌های تخصصی شورای ائتلاف ادامه دارد و امیدواریم فرایند رسیدن به لیست نهایی تا هفته آینده کامل شود.
 
تریبون‌های دانشجویی در شهر
خبرگزاری تسنیم نیز با انتشار گزارشی تصویری نوشت که جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران، با طراحی یک تریبون خیابانی تحت عنوان «صدای جمهور» پیرامون مشارکت در انتخابات مجلس در میدان ولیعصر(عج) با شهروندان گفت‌و‌گو کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی