صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

سه نیروگاه خورشیدی در پایتخت افتتاح شد

مهسا قوی قلب
خبرنگار

دیروز، یک نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس در مجموعه معاینه فنی الغدیر سه در منطقه ۱۸ و ۲ نیروگاه خورشیدی در مناطق ۹ و ۲۱ تهران راه‌اندازی شد و قرار است تا پایان سال چند نیروگاه دیگر در مناطق دیگر پایتخت راه‌اندازی شود.
به گزارش خبرنگار «ایران» معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این مراسم و آیین رونمایی از بسته محیط زیستی شهرداری تهران با هدف مدیریت انرژی و منابع تجدید‌پذیر در مجموعه معاینه فنی الغدیر گفت: مرکز معاینه فنی در کاهش آلودگی تأثیرگذار است و استفاده از نیروگاه خورشیدی در این مراکز، در بهینه‌سازی نقش مضاعفی خواهد داشت.
حسین نظری با بیان اینکه شروع خوبی در حوزه کاهش مصرف انرژی اتفاق افتاده است، اظهار کرد: امور در این حوزه باید تداوم داشته باشد. این در حالی است که توسعه روش‌ها روز به روز ماهیت بهتری به خود می‌گیرد. شهرداری صحنه مواجهه با مردم است و در نوک پیکان مواجهه قرار دارد. ما هم مسئول هستیم و هم مقصر وجود مشکلات. دهه فجر بهترین موقعیت برای به مرحله ظهور رساندن عرصه تلاش و خدمات شهرداری است.
وی افزود: پویش امید و افتخار از مرداد ۱۴۰۱ آغاز شد و در ایام دهه فجر صدمین پویش اتفاق خواهد افتاد. پروژه‌های شهرداری معمولاً چند وجهی هستند و گزارش و عرضه خدمت به مردم توسط آنها شکل می‌گیرد.
نظری خاطرنشان کرد: در کشور ما ناترازی آب و برق وجود دارد پس باید در رفع کمبود این موارد تلاش شود. ضروری است، به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر برویم تا از نگرانی بابت خشکسالی و بی‌آبی دور شویم.
وی در زمینه نظام مدیریت سبز و ساختمان سبز نیز که این روزها مطرح است، توضیح داد: از ساختمانی که به لحاظ زیست محیطی کمترین آثار تخریبی را دارد، به عنوان ساختمان سبز یاد می‌شود. امیدوارم چنین ساختمان‌هایی در تهران افزایش یابد. علاوه بر این موضوع بازچرخانی بحث مدیریت آبی و الگوسازی و فرهنگ‌سازی را نیز باید در برنامه‌ها بیشتر لحاظ کنیم. معضلات متعددی در تهران در بحث انرژی وجود دارد با این همه گام‌های خوبی در راستای رفع آنها در حال برداشته شدن است.
 
۲۰ درصد برق شهرداری‌ها باید از انرژی خورشیدی تأمین شود
«حلیاسادات حسینی» مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در این مراسم گفت: امروز ۲ نیروگاه خورشیدی دیگر در مناطق ۹ و ۲۱ راه‌اندازی شد و تلاش داریم تا پایان سال چند نیروگاه دیگر در مناطق دیگر راه‌اندازی کنیم.
حسینی افزود: این اقدامات پیرو اسناد بالادستی و مصوبه هیأت وزیران است که شهرداری تهران و کلیه شهرداری‌ها را موظف کرده ۲۰ درصد برق خود را از انرژی خورشیدی تأمین کنند. در سال ۱۴۰۲ این موضوع در دستور کار اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران قرار گرفت و به تدریج با توجه به امکانات سازمانی و بودجه در نظر گرفته شده برای ادارات محیط زیست در مناطق ۲۲گانه پایتخت عملیاتی می‌شود. با اجرای این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۲ یک مگاوات دیگر نیز به تولید برق از انرژی خورشیدی اضافه می‌شود.
وی گفت: برای ساخت نیروگاه‌های بزرگ‌مقیاس در دو حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی در حال پیگیری از شهرداری تهران هستیم.
حسینی درباره رونمایی از سیستم هوشمند آبیاری فضای سبز نیز اظهار کرد: سیستم هوشمند آبیاری برای نخستین بار در شهر تهران راه‌اندازی شد و هدف این است که با استفاده از تکنولوژی روز، مدیریت انرژی را در دستور کار خود قرار دهیم.

جستجو
آرشیو تاریخی