صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هشت - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام(ره) خبر داد

افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان نهادهای حمایتی در سال آینده

سمیه افشین فر
خبرنگار


معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) از احتمال افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در سال ۱۴۰۳ خبر داد.حسین خدرویسی، دیروز در نشست خبری، درباره میزان پرداخت مستمری به مددجویان کمیته امداد گفت: در حال حاضر مستمری خانوار یک نفره ۷۷۰ هزار تومان، خانوار دو نفره یک میلیون و ۹۰ هزار تومان، خانوار سه نفره یک میلیون و ۵۲۵ هزار تومان، خانوار چهار نفره یک میلیون و ۹۶۰ هزار تومان و خانوار پنج نفره و بالاتر دو میلیون و ۴۱۰ هزار تومان است.وی افزود: میزان افزایش مستمری‌ها سال آینده ۳۰ درصد پیش‌بینی و در مجلس تصویب شده است. البته این تصمیم نیازمند طی کردن مراحل نهایی در شورای نگهبان است اما بناست تا در سال آینده مستمری مددجویان ۳۰ درصد افزایش یابد.

 پشت‌نوبتی از میان سه دهک اول درآمدی نداریم
معاون کمیته امداد در پاسخ به این سؤال که چه تعداد پشت نوبت برای دریافت خدمات امداد وجود دارد، گفت: با حمایت‌های دولت مردمی و مجلس، در حال حاضر در هیچ نقطه‌ای از کشور، از دهک یک تا سه درآمدی، هیچ پشت نوبتی ای نداریم.
وی همچنین درباره پرداخت ودیعه مسکن گفت: در مجموع، امسال ۳۸ هزار و ۵۳۱ خانواده برای ودیعه مسکن به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

شارژ ۳۵۰ هزار تومانی کارت یارانه ۶۰ هزار مادر باردار و شیرده در هر ماه
خدرویسی، در پاسخ به سؤال «ایران» درخصوص حمایت‌های کمیته امداد از بیماران صعب العلاج، با بیان اینکه بیمه پایه مددجویان، بیمه سلامت است و از پرداخت فرانشیز خدمات سرپایی و بیمارستانی طبق قوانین و بخش‌های صادره معاف هستند و بعضاً حداقل درصد فرانشیز را پرداخت می‌کنند، گفت: در حال حاضر برنامه رفع سوءتغذیه مادران باردار و شیرده با همکاری وزارت بهداشت و تأمین منابع از سوی بنیاد مستضعفان را اجرا می‌کنیم که ماهانه کارت حمایتی ۶۰ هزار مادر دچار سوءتغذیه ۳۵۰ هزار تومان شارژ می‌شود.
بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار، از دیگر خدماتی است که خدرویسی به آن اشاره کرد و گفت: کمیته امداد امام(ره) برای ۶۰ هزار سرپرست خانوار بیمه پردازی انجام می‌دهد و سالانه حدود ۱۵ هزار نفر از این افراد بازنشسته می‌شوند و از حقوق و مزایای بازنشستگی استفاده می‌کنند.

توانمندسازی راه خروج از چرخه فقر
حسین خدرویسی با بیان اینکه بر حسب نیاز و مشکلات نیازمندان، در حال حاضر دو میلیون و ۳۴۹ هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۹۷۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد قرار دارند، گفت: راهبرد اصلی کمیته امداد در شرایط فعلی، از ارائه خدمات صرفاً حمایتی به توانمندسازی و خروج پایدار از چرخه فقر تغییر پیدا کرده است.
وی افزود: تلاش شده علاوه بر خدمات اورژانسی و اجتماعی و رفع حوائج، به سمت خدمت برای خروج از چرخه فقر و توانمندسازی حرکت کنیم. در این راستا کمیته امداد در حوزه‌ها و معاونت‌های مختلف برنامه جامعی برای توانمندسازی مددجویان طراحی کرده است و تلاش شده متناسب با شرایط خانواده‌ها و در نظر گرفتن نیازها، توانمندی و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل هر خانواده، برنامه توانمندسازی خاص برای هر خانواده در نظر گرفته شود.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: مددجویان ما دو دسته هستند؛ بیش از یک میلیون و ۷۰۰ نفر، صرفاً نیازمند خدمات حمایتی اند. این دسته از مددجویان مستعد شغل نیستند. دسته دیگر، افرادی هستند که مستعد شغل‌اند که متناسب با ظرفیت و استعدادهایشان برای این دسته از مددجویان برنامه توانمندسازی، اشتغال و سایر مهارت‏ها و مشاوره شغلی، فرهنگی، آموزشی و حقوقی و... اجرا می‌شود.
خدرویسی با بیان اینکه در حال حاضر برای مددجویان بیش از ۱۲۰ خدمت به تناسب نیاز آنها ارائه می‌شود، تصریح کرد: مددجویان ما در دو حوزه درمان و سلامت نیازمند مساعدت جدی‌اند. وی با بیان اینکه امداد امروز یک امداد هوشمند و کارآمد است، یادآور شد: همه سامانه‌هایی که در گذشته در آن سامانه‌ها فعالیت‌های امداد انجام می‌شد، تجمیع شده و نرم‌افزار و سامانه جامع و کامل (امداد هوشمند) به کار گرفته شده است. اکنون سامانه امداد هوشمند این ظرفیت را ایجاد کرده است تا هر فرد نیازمندی در منزل، درخواست ارائه خدمت خود را ثبت کند تا به قید فوریت توسط مددکاران پیگیری شود.

جستجو
آرشیو تاریخی