وزیر آموزش و پرورش:
آماده تبادل تجارب هنرستانها با سوریه هستیم
وزیر آموزش و پرورش گفت: اکنون ۱۰ هزار هنرستان در ایران در حال تربیت دانشآموزان برای آینده هستند و برای تبادل تجربه هنرستانها با سوریه بویژه پس از جنگ آما دگی کامل داریم.
به گزارش ایرنا، رضا مراد صحرایی دیروز در دیدار با معلمان عضو سندیکاهای سوریه اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران سند تحول بنیادین را تصویب کرد که در این سند دانشآموزانی توانا و آیندهساز تربیت شود و تعلیم و تربیت اسلامی مبنای آن است و تجربیات جهانی در آن بومی میشود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۶ ساحت تربیت اخلاقی و اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، فناورانه، اقتصادی و هنری و زیبایی شناختی را دارد و آموزشهای مهارتی در سند تحول بنیادین جزئی از ساحت تربیت فناورانه است.
صحرایی یادآور شد: سیاستی در حال اجراست که ۵۰ درصد دانشآموزان ایران به هنرستانها بروند و معتقدیم دبیرستان باید دالان زندگی باشد نه دالان دانشگاه؛ جمهوری اسلامی ایران که سالانه یک میلیون شغل ایجاد میکند، نیمی از این مشاغل از تحصیل در هنرستانهاست بنابراین برنامه درسی منعطف و پاسخگو باید در این مدارس طراحی و اجرا شود. صحرایی ادامه داد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شوراهای بازنگری و اصلاح متون درسی برای اصلاح برنامه درسی فعال شده که در راستای بومیسازی، متناسبسازی متون با نیازهای آینده، به روزآوری دانش و تقویت مؤسسات دانش بنیان و مهارتی کردن درسها فعالیت میکند. به فضل الهی و برکت خون شهدا در همه رشتههای جدید جزو کشورهای برتر هستیم. پیشتر یک تفاهمنامه با وزارت تعلیم و تربیت سوریه داشتیم و این نسخه اکنون آماده است.
صحرایی یادآور شد: اگر کشوری آزاد و با هویت میخواهیم، اول معلمان باید با هویت باشند؛ بنابراین باید در تربیت معلم بکوشیم.
وی افزود: ممکن است چندین زمینه فعالیت داشته باشیم اما بهتر است که روی یک یا ۲ موضوع متمرکز باشیم زیرا انتخاب چند نکته مهم میتواند ما را به هدف برساند و در سند تحول از این نقاط فراوان دیده میشود. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مگر میشود که ادیب بود اما حافظ یا سعدی و مولوی را نشناخت؛ این افراد جهانی هستند و به فارسی و عربی تسلط داشتند همچنین اینکه اکنون در بسیاری از دانشگاههای سوریه فارسی تدریس میشود و این افقی برای تعاملات مشترک است؛ بنابراین آموزش این زبانها در نزدیکی افکار و فکرها تأثیرگذار است.