هشدار رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی

برای سنجش نوآموزان فقط به مراکز معتبر مراجعه کنید

سمیه افشین‌فر
خبرنگار

مدتی است خانواده‌هایی که کودک بالای 4 سال دارند زمانی که برای سنجش او به پایگاه‌ها مراجعه می‌کنند از عملکرد و روند سنجش نوآموزان اظهار نارضایتی می‌کنند و معتقدند کودک‌شان به اشتباه مورد ارزیابی قرار گرفته است در بسیاری از مواقع این خانواده‌ها وقتی به مراکز غیررسمی مراجعه می‌کنند و درخواست سنجش نوآموزشان را دارند با پاسخ‌های متفاوتی مواجه می‌شوند که با پاسخ اولیه تفاوت‌هایی دارد. از رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در حاشیه نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد گلایه‌های خانواده‌ها از نحوه سنجش و تفاوت در نتایج مراکز سنجش نوآموزان با مراکزی که به‌صورت خصوصی اقدام به سنجش می‌کنند پرسیدیم. حمید طریفی حسینی در پاسخ به سؤال «ایران» با اظهار امیدواری نسبت به اینکه تا پایان سال‌جاری سنجش سلامت حدود یک میلیون نوآموز انجام می‌شود، گفت: کار سنجش سلامت حدود ۶۰۰ هزار نفر دیگر را هم تا سه ماهه اول سال آینده انجام می‌دهیم و در خرداد ۱۴۰۳ پروند سنجش نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ به کلاس اول می‌روند، بسته می‌شود. معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: کار سنجش توسط نیروهای رسمی آموزش و پرورش که دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا در حوزه روان‌سنجی، تربیتی، روانشناسی و..‌ هستند انجام می‌شود. طریفی حسینی ادامه داد: ما تست‌های غربالگری خود را سالانه تغییر می‌دهیم. این تست‌ها محرمانه است و فقط توسط خود سازمان انجام می‌شود. معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته یکی از مهم‌ترین اقدامات این سازمان کیفیت‌دهی به سنجش نوآموزان بوده است، تأکید کرد: تا قبل از این در یک دوره فشرده سه ماهه یک میلیون و 600 هزار نوآموز مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند، ولی امروز سنجش تبدیل به فرایندی ثابت شده که در طول سال جریان دارد و بدون وقفه انجام می‌شود. وی افزود: در حال حاضر حدود 700 هزار نفر از نوآموزانی که مهرماه 1403 به مدرسه می‌روند کار سنجش‌شان تمام شده است و تا پایان سال یعنی ظرف دو ماه آینده امیدواریم اقدامات مربوط به سنجش یک میلیون نفر از نوآموزان را به اتمام برسانیم و فقط سنجش 600 هزار نفر از نوآموزان می‌ماند برای سه ماه اول سال آینده و در خردادماه پرونده سنجش نوآموزانی که مهرماه به مدرسه می‌روند، بسته می‌شود. طریفی حسینی گفت: نوآموزانی که زود برای سنجش مراجعه می‌کنند اگر دچار اختلال تشخیص داده شوند مثلاً دیرآموز باشند، می‌توانند در همین مراکز جامع امکانات تخصصی توانخشی و آموزشی دریافت نمایند و حتی گاهی دوباره ارزیابی می‌شوند ولی در گذشته وقتی سنجش انجام می‌شد هیچ فرصتی برای مداخله نبود و هر نتیجه‌ای که به دست می‌آمد نوآموز وارد مدرسه می‌شد و در حقیقت سن طلایی مداخله را از دست می‌دادیم اما حالا دانش‌آموز با آمادگی وارد مرحله تحصیل رسمی شود و این بخشی از کیفیت‌دهی به فرایند سنجش بوده است. وی با بیان اینکه به نسبت گذشته عوامل اجرایی سنجش هم تغییر پیدا کرده‌اند، افزود: در گذشته اکثر نیروهایی که کار سنجش را انجام می‌داند یا نیروهای موقتی بودند که با ما همکاری می‌کردند و یا بخشی از همکاران خودمان بودند که در تابستان با ما همکاری داشتند و یا افرادی بودند که خارج از آموزش پرورش با ما همکاری می‌کردند، اما امروز فرایند سنجش توسط نیروهای رسمی آموزش و پرورش که تحصیلات مرتبط با این حوزه را دارند انجام می‌شود با این همه باز هم در طول تابستان این افراد آموزش داده می‌شوند و دوره‌های تخصصی را می‌گذرانند و تست‌های تخصصی را آموزش می‌بینند. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر اینکه تست‌های ما در بیرون وجود ندارد، از خانواده‌ها خواست به آزماینده‌های سنجش اعتماد کنند و افزود: تست‌های ما محرمانه است و سالانه تغییر می‌کند و مختص خود سازمان است حتی متغیرهای سنجش ما نسبت به گذشته تغییر کرده است حتی متغییر‌هایی مثل اختلال و یادگیری نقص توجه و بیش فعالی مؤلفه‌های مرتبط با این موارد را در ابزارهای غربالگری قرار داده‌ایم. افراد و مراکزی که در بیرون از چهارچوب این سازمان اقدام به سنجش نوآموزان می‌کنند تخلف است و قطعاً از نظر ما فاقد اعتبار است. وی با بیان اینکه کار تشخیص به صورت کاملاً تخصصی انجام می‌شود، گفت: متخصصان سنجش با چند ابزار این کار را انجام می‌دهند و برای اینکه به تشخیص برسند از ابزارهایی مثل تست مشاهده و مصاحبه بالینی و مصاحبه با والدین، معلم و... استفاده می‌کنند. بنابراین کار تشخیص‌گذاری و فرایند آن با آنچه که در بیرون انجام می‌شود، متفاوت است، از خانواده‌ها خواهشمندم به نیروهای خبره و متخصص ما اعتماد و اطمینان لازم را داشته باشند.
طریفی حسینی در پاسخ به سؤال دیگر «ایران» در مورد ارزیابی شاخص شایستگی‌های حرکتی که قرار بود از سال گذشته در میان متغیرهای سنجش نوآموزان قرار گیرد، گفت: شایستگی‌های حرکتی کار مشترک آموزش و پرورش استثنایی با معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش بود و سال گذشته موفق شدیم تا کار ارزیابی حرکتی 860 هزار نفر را انجام دهیم و این داده‌های تخصصی را در اختیار معاونت تربیت بدنی قرار دادیم تا اقدامات تخصصی خود را بر مبنای این داده‌ها انجام دهند البته در میان متغیرهای سنجش متغیرهای حرکتی هم وجود دارد.

 

بــــرش

هیچ دانش‌آموز اوتیسمی بدون آموزش رها نشده
معاون وزیر آموزش و پرورش در جواب سؤال «ایران» در خصوص مدارس ویژه اوتیسم گفت: مدارس اوتیسم در بیشتر استان‌ها راه‌اندازی شده است. ظرف سه ماه گذشته یک مدرسه اوتیسم خیلی خوب در کرمان و همدان را راه‌اندازی کرده‌ایم. هرچند آموزش دانش‌آموزان اوتیسم را قائل به مدرسه خاص نکرده‌ایم و امروز هیچ دانش‌آموز اوتیسمی در کشور بدون آموزش رها نشده که محروم از مدرسه و آموزش باشد، در همه مدراس استثنایی امکان ثبت‌نام، همکاران متخصص و امکانات توانبخشی برای آموزش کودکان اوتیسم فراهم است. در همین رابطه با همکاری دانشگاه فرهنگیان حدود هزار و صد نفر از معلمان مدارس را که دارای دانش‌آموز اوتیسم هستند به صورت هدفمند تحت آموزش قرار داده‌ایم. وی افزود: برنامه درسی اختصاصی و معلمان متخصص برای این دانش‌آموزان از اولویت‌های اساسی ماست، زیرا آموزش و پرورش استثنایی، آموزش و پرورش خدمت‌محور است نه مکان‌محور و رویکرد اصل ما رویکرد تلفیقی و تحصیل همه دانش‌آموزان در کنار یکدیگر است چون معتقدیم جداسازی دانش‌آموزان سیاست درستی نیست اما اگر در جایی تعداد دانش‌آموزان به تعدادی برسد که نیاز به مکان اختصاصی باشد حتماً این کار را انجام می‌دهیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت
 - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲