صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

مخبر در بیست و نهمین جشنواره رازی مطرح کرد

تقاضای جهانی برای بهره‌مندی از دستاوردهای درمانی ایران

زمانی در دوران دفاع مقدس با بسیاری از کمبودهای پزشکی و بهداشت مواجه بودیم اما امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که در ملاقات‌ها با مقامات خارجی، یکی از درخواست‌ها همکاری با ایران در حوزه بهداشت و درمان و استفاده از دستاوردهای کشورمان است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز دیگر آحاد جامعه برای معالجه و درمان نیازی به سفر به کشورهای دیگر ندارند و خدمات درمانی مطلوب در کشور ارائه می‌شود، بر ضرورت تلاش و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت برای تهیه همه داروها و مواد اولیه مورد نیاز آنها در کشور تأکید کرد.
محمد مخبر روز گذشته در بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی، بخش بهداشت و درمان را به عنوان یکی از مؤلفه‌های اقتدار کشور و از قله‌های پرافتخار نظام اسلامی برشمرد و گفت: زمانی در دوران دفاع مقدس با بسیاری از کمبودهای پزشکی و بهداشت مواجه بودیم اما امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که در ملاقات‌ها با مقامات خارجی، یکی از درخواست‌ها همکاری با ایران در حوزه بهداشت و درمان و استفاده از دستاوردهای کشورمان است.
معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه به سفر اخیر خود به کشور اوگاندا برای شرکت در اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها، اشاره کرد و افزود: در دیدار با مقامات برخی کشورها درخواست آنان استفاده و بهره‌مندی از دستاوردهای بهداشتی ودرمانی کشورمان بود که باعث شد احساس غرور و سربلندی کنم.
وی، وضعیت مطلوب امروز کشور در مقابله با ویروس کرونا را مدال افتخار تاریخ جمهوری اسلامی ایران دانست که از سوی متخصصین، پزشکان و کادر درمان دلسوز حاصل شده است.مخبر همچنین با اشاره به عضویت کشورمان در مجامع بین‌المللی و سازمان‌هایی همچون سازمان همکاری شانگهای، بریکس و همکاری با اتحادیه اوراسیا گفت: باید این ظرفیت و امکان در اختیار پژوهشگران و محققین حوزه بهداشت و درمان قرار گیرد تا بتوانیم توانمندی و خدمات درمانی کشور را علاوه بر داخل به بیرون از مرزها نیز صادر کنیم.
وی افزود: امروز دیگر آحاد جامعه برای معالجه و درمان نیازی به سفر به کشورهای دیگر ندارند و خدمات درمانی مطلوب در کشور ارائه می‌شود.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه بیش از ۹۶ درصد از نیاز دارویی کشور در داخل تأمین می‌شود، گفت: وزارت بهداشت ضمن تلاش برای تولید درصد بقیه داروی مورد نیاز کشور، باید مواد اولیه تولید داروها را با اتکا به ظرفیت نخبگانی کشور در داخل تأمین کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، خواستار توسعه و تکمیل طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع شد و بر لزوم ساماندهی پرونده‌های الکترونیکی سلامت متناسب با پیشرفت و تکنولوژی تأکید کرد.
 
افزایش چشمگیر امید
به زندگی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سخنانی، از رتبه نخست منطقه‌ای ایران در زمینه علوم آموزش پزشکی خبر داد و گفت: اکنون به رتبه ۱۵ علمی در دنیا رسیده‌ایم و در بخش نوآوری هم رتبه ۶۲ را داریم. بهرام عین‌اللهی با اشاره به حمایت جدی دولت در حوزه دانش‌بنیان، اضافه کرد: این حمایت‌ها به‌ گونه‌ای است که با تأسیس ۱۵ پارک علم و فناوری، نیازهای حوزه سلامت را برطرف می‌کنیم. وزیر بهداشت اظهار کرد: اکنون امید به زندگی از ۵۶ به ۷۶ سال افزایش و مرگ‌و‌میر مادران به ۲۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش یافته است.
در این مراسم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور از برگزیدگان بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی با اهدای لوح سپاس و تندیس قدردانی شد.
 
 

جستجو
آرشیو تاریخی