صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

مقابله حزب‌الله با حملات پراکنده اسرائیل به لبنان

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار


در حالی که تبادل آتش میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان در مرزهای شمالی جریان دارد، خبرها حاکی از تلاش رژیم صهیونیستی برای گسترده‌تر کردن دامنه جنگ با لبنان است. این رژیم در جدیدترین تلاش خود برای گسترده‌تر کردن جنگ، جنگنده‌های خود را بر فراز طرابلس لبنان به پرواز درآورد و بالن‌های حرارتی و بمب‌های نوری پرتاب کرد.
به گزارش روسیا الیوم، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی همچنین با پرواز در ارتفاع پایین، حریم هوایی بیروت را نقض کردند و توپخانه این رژیم نیز میس الجبل و حومه شهرک‌های مروحین و ‌ام التوت در جنوب لبنان را هدف قرار داد. در همین رابطه روز گذشته نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان گفت: «رژیم صهیونیستی به دلیل آنکه شرایط را به دلیل حمایت بی‌دریغ امریکا و عدم واکنش جامعه بین‌الملل به قتل‌عام فلسطینیان مساعد می‌بیند، گسترش دامنه جنگ را امکانپذیر می‌داند.» بری ادامه داد: «رژیم می‌کوشد با تحریک لبنان و هدف قرار دادن عامدانه غیرنظامیان در عمق خاک لبنان و اظهارنظرهای تنش‌آفرین مقامات صهیونیستی، این کشور را وارد یک جنگ تمام‌عیار کند.»
با وجود اراده صهیونیست‌ها برای حمله به لبنان، اما ایالات متحده تلاش می‌کند تا مانع گسترش درگیری در مرزهای شمالی شود. کاخ سفید بارها نگرانی خود را از کشیده شدن درگیری‌ها به لبنان ابراز داشته است. مأموریت شتابزده آموس هوکشتاین، از مشاوران ارشد جو بایدن به اسرائیل و لبنان در فردای روز درگیری میان آن دو، نیز در همین راستا قرار دارد. ایالات متحده از این هراس دارد که رفتار تهاجمی و غیرمحاسباتی رژیم صهیونیستی، لطمات غیر قابل برگشتی را به جایگاه امریکا در منطقه و همچنین بقای اسرائیل وارد کند. چرا که مقاومت لبنان با وجود لفاظی‌های مقامات صهیونیستی برای جنگ به لزوم تداوم حملات خود به مثابه ابزاری برای توقف جنگ در غزه تأکید کرده است. در همین رابطه سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی خود به مناسبت هفتمین روز شهادت وسام حسن طویل، فرمانده میدانی حزب‌الله هشدار داد که مقاومت آماده جنگ بوده‌، از آن هراسی نداشته و هیچ تردیدی نسبت به آن ندارد. او افزود: «امریکا هم که سعی دارد وانمود کند نگران لبنان است، بهتر است نگران پایگاه نظامی خود در اسرائیل باشد. موضع ما واضح است: ما حامی غزه هستیم و به آن ادامه خواهیم داد. باید حمله به غزه متوقف شود.»
رسانه‌های صهیونیستی نیز حزب‌الله لبنان را یک تهدید استراتژیک برای این رژیم قلمداد و تأکید می‌کنند که حزب‌الله به افزایش قدرت خود به عنوان یک تهدید استراتژیک ضداسرائیل ادامه می‌دهد و تل‌آویو باید برای جنگ با آن آماده شود. اما بسیاری از مقامات اسرائیل به‌خوبی می‌دانند که جنگ با حزب‌الله بسیار سهمگین‌تر از انتظارات و برآوردهای آنان خواهد بود. آنها با اذعان به قدرت نظامی حزب‌الله لبنان همواره اعلام کردند که در صورت وقوع جنگ، با جنگی بسیار سخت مواجه خواهند بود و به همین دلیل باید افکار عمومی اسرائیل را برای این رویارویی آماده کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی