مقاومت اسلامی فلسطین شروط جدید خود را اعلام کرد

سکان آزادی اسرا در دست حماس

خانواده‌های اسرای اسرائیلی تأکید کردند که دیگر اعتمادی به نتانیاهو و دولت او ندارند و از این پس خود وارد عمل خواهند شد

امیر فرشباف
خبرنگار

 
یک رسانه عبری مدعی شد از شروط حماس برای مرحله دوم توافق تبادل اسرا اطلاع یافته است. به گزارش راشاتودی عربی، شبکه 12 رژیم صهیونیستی گزارش داد که در دل مذاکرات پرتنش برای دستیابی به مرحله دوم توافق به منظور آزادی زندانیان بین تل‌آویو و حماس، از سه شرط جنبش حماس برای این توافق مطلع شده است.
در گزارش این رسانه اسرائیلی آمده است: «حماس خواستار توقف کامل جنگ، خروج نیروهای ارتش اشغالگر از نوارغزه توأم با ضمانت بین‌المللی مبنی‌بر عدم بازگشت به جنگ و اعطای تضمین برای هدف قرار ندادن سران حماس است.»
این خبر در حالی منتشر شده است که در فلسطین اشغالی شکاف عمیقی میان کابینه و اپوزیسیون وجود دارد؛ رهبران راستگرا که سکان اجرایی رژیم صهیونیستی و مدیریت میدان جنگ را در دست دارند، اهداف ناممکنی مانند نابودی حماس و آزادی اسرا و عدم تهدید امنیتی از سوی غزه را اعلام کردند و در مقابل، مخالفان معتقدند اهدافی مانند نابودی حماس، با آزادی اسرا تناقض دارد و حاکی از بی‌اهمیت انگاشتن جان اسرای صهیونیست توسط حزب حاکم است.
طبق گزارش مذکور، گیدئون سعار، وزیر رژیم صهیونیستی و عضو شورای وزیران سیاسی و امنیتی بااشاره به شروط حماس گفت: «البته ما موافقت نخواهیم کرد، زیرا می‌خواهیم در این منطقه زندگی کنیم.»
در مقابل، طیف اپوزیسیون خواستار آزادی اسرا حتی به قیمت توقف جنگ است و از این موضوع به‌عنوان یک اهرم فشار علیه حزب حاکم استفاده می‌کند. در تازه‌ترین مورد، یائیر لاپید، رهبر مخالفان حزب حاکم خواستار توافق با حماس برای آزادی اسرای صهیونیست به هر قیمت شد. او در صفحه ایکس خود مدعی شد حتی اگر این اقدام برای توقف جنگ هم باشد از چنین رویدادی حمایت خواهد کرد. لاپید همچنین مدعی شد در جلسه کابینه به نتانیاهو گفته است: «اگر می‌خواهید حماس را از بین ببرید، ابتدا باید گروگان‌ها را آزاد کنید. من از هر توافقی هر چقدر هم دردناک باشد حمایت کامل خواهم کرد، حتی اگر بهای آن متوقف کردن جنگ باشد.»
 
بودن یا نبودن، مسأله این است
گفتنی است که بخش قابل‌توجهی از شهرک‌نشینان نیز همراه با مخالفان سیاسی نتانیاهو و خانواده‌های اسرا و کشته‌شدگان، با پایان جنگ و آزادی اسرا به بهای تحقق شروط حماس موافق‌اند و فشارها به کابینه نظامی برای توقف جنگ رو به افزایش است. اخیراً نیز خبر کشته‌شدن یک اسیر نظامی صهیونیست به نام «اوهاد یلعونی» بر اثر بمباران جنگنده‌های اسرائیلی، بر دامنه فشارها افزوده است. پیش از قتل این اسیر، انتشار فیلم امدادرسانی نیروهای فلسطینی به او خبرساز شده بود.
در کنار این فشارها، گردان‌های عزالدین القسام نیز در پیامی به خانواده‌های اسرای صهیونیست نسبت به تمام شدن مهلت به دلیل تعلل کابینه بنیامین نتانیاهو در نجات آنها هشدار داد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس در پیام جدیدی به سه زبان انگلیسی، عربی و عبری خطاب به خانواده‌های اسرای اشغالگر نوشت: «انتخاب با خودتان است: در تابوت یا زنده؟ دولتتان به شما دروغ می‌گوید. زمان رو به اتمام است.»
 
بی‌اعتمادی روزافزون به نتانیاهو
سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که خانواده‌های اسرای اسرائیلی تأکید کردند که دیگر اعتمادی به نتانیاهو و دولت او ندارند و از این پس خود وارد عمل خواهند شد. همچنین «تامیر باردو» رئیس اسبق موساد تأکید کرد که اگر نتانیاهو کلاً قید آزادی اسرای صهیونیست را زده است، باید این را علناً به همه اعلام کند. او افزود اگر اسرائیل فقط اجساد اسرایش را بازگرداند، برای اولین‌بار از زمان تأسیس خود، جنگ را باخته است.
همچنین روز شنبه، روزنامه نیویورک‌تایمز متن مصاحبه‌اش را با چهار مقام ارشد ارتش اسرائیل منتشر کرد که در آن، آنها تأکید کردند که آزادی اسرا با تداوم جنگ در تعارض است و ادامه جنگ و هدف اعلامی «نابودی حماس» به قیمت نابودی اسرا محقق خواهد شد و بازگشت اسیران از مجاری دیپلماتیک امکان‌پذیر است نه از طریق جنگ.
با این حال، یک مقام ارشد دولت امریکا به ان‌بی‌سی نیوز گفته بود که «پیشنهادات جدیدی در مذاکرات تبادل اسرا مطرح شده اما به‌نظر نمی‌رسد توافق قریب‌الوقوعی رخ دهد.»
روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز به نقل از «مسئولان مطلع» نوشت که دولت صهیونیستی و حماس آمادگی خود را برای از سر‌گیری مذاکرات غیرمستقیم تبادل اسرا اعلام کردند و قرار است این مذاکرات در هفته آینده انجام شود. این درحالی است که نتانیاهو با پافشاری بر اهداف متعارضی که اعلام کرده بود، همچنان مدعی است که جنگ برای آزادی اسرا و از بین بردن حماس و اطمینان از اینکه غزه تهدیدی برای امنیت اسرائیل در آینده نباشد ادامه خواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی