رسانه‌های غربی به نقل از منابع اطلاعاتی امریکایی به ناکامی اسرائیل در شکست دادن مقاومت اسلامی فلسطین اعتراف کردند

حماس در جنگ غزه شکست نخورده است

وال استریت ژورنال: اسرائیل به هدف نابودی حماس دست پیدا نکرد «سی‌بی‌سی» کانادا: پیروزی‌های کوچک هم برای اسرائیل دور از دسترس هستند

حسین فاطمی
خبرنگار


با گذشت یکصد و هفت روز از عملیات طوفان‌الاقصی و تجاوز و کشتار رژیم صهیونیستی در باریکه غزه کماکان حماس از توان لازم میدانی و نظامی برای تقابل با اشغالگران برخوردار است. این نکته‌ای است که حتی کارشناسان و رسانه‌های غربی نیز به آن معترفند. در جدیدترین مورد روزنامه «وال استریت ژورنال» با استناد بر آمار آژانس‌های اطلاعاتی امریکا نوشت، گرچه نیروهای صهیونیستی درصد ناچیزی از نیروهای جنبش حماس را به شهادت رسانده‌اند، اما این جنبش با گذشت چند ماه از جنگ انعطاف‌پذیری دارد و تحولات نشان‌دهنده ناکامی تل‌آویو در هدفش مبنی بر «نابودی حماس» است.
به گفته مقامات رسمی امریکا که گزارش محرمانه‌ای را در این خصوص تأیید کردند، آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده تخمین می‌زنند که حماس همچنان مهمات کافی را برای تداوم حمله به رژیم صهیونیستی برای چند ماه آینده دارد و این جنبش در تلاش است تا استقرار نیروهای پلیس خود را در بخش‌هایی از نوار غزه بازسازی کند. روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش خود تأکید کرده است، مقامات اسرائیلی اذعان کرده‌اند که علی‌رغم حملات هوایی و زمینی در داخل غزه که موجب از بین رفتن جان هزاران غیرنظامی شده، به هدف خود مبنی بر «نابودی حماس» دست پیدا نکرده‌اند. طبق ارزیابی‌های امریکا و همچنین مقامات پیشین و کنونی رژیم صهیونیستی، اگرچه حماس هزاران شهید داشته اما به آسانی از این درگیری عبور کرده است. براساس دکترین نظامی ایالات متحده امریکا، گروهی که ۲۵ الی ۳۰ درصد از نیروهایش را از دست بدهد، به لحاظ جنگی «ناکارآمد» توصیف می‌شود با این حال جنبش حماس با وجود گذشت بیش از 3 ماه از جنگ، با پتانسیل‌های خود در یک محیط شهری می‌جنگد و به صدها مایل تونل در زیر نوار غزه دسترسی دارد. علاوه بر گزارش وال استریت ژورنال و تخمین آژانس‌های اطلاعاتی امریکا، روزنامه نیویورک‌تایمز نیز چند روز پیش در گزارشی تازه به عظمت و گستردگی تونل‌های غزه پرداخت؛ تونل‌هایی که صهیونیست‌ها تصور می‌کردند به آسانی ویران می‌شوند اما اکنون به «کابوس» آنها بدل شده‌اند. یکی از سربازان صهیونیستی به شرط آنکه نامش فاش نشود ضمن آنکه از عظمت و بزرگی این تونل‌ها شوکه شده، آنها را «تله‌های انفجار» می‌نامد. همچنین یکی دیگر از مقامات اذعان می‌کند که «نابودی تونل‌های حماس کار آسانی نیست.» ارتش اشغالگر در صد و هفتمین روز از جنگ وحشیانه که براساس آخرین آمار رسمی حدود ۲۵ هزار شهید و بیش از ۶۲ هزار مجروح که بیشتر آنها زن و کودک هستند بر جای گذاشته، به حملات خشونت‌آمیز خود به نوار غزه ادامه می‌دهد اما اصلاً با هدف ادعایی خود که حذف کردن حماس است، نزدیک نیست.
 
اسرائیل به هیچ‌یک از اهدافش در غزه نمی‌رسد
در کنار آنچه وال استریت ژورنال گفته، «سی‌بی‌سی» کانادا هم در گزارش مفصلی به ناتوانی اسرائیل در دستیابی به اهدافش در جنگ غزه پرداخته است. به گفته این رسانه، تصاویر آخرالزمانی غزه نشان از میزان تأثیر حملات هوایی رژیم صهیونیستی در تخریب ساختمان‌ها و بدل کردن این منطقه به مکان غیرقابل‌سکونت برای فلسطینیان دارد اما آنچه ارزیابی‌ آن دشوار است، این است که این رژیم پس از کشتن بیش از ۲۴ هزار فلسطینی به اهداف جنگی خود دست یافته یا نه. به گزارش ایسنا، رسانه کانادایی «سی‌بی‌سی» در گزارشی درباره میزان تحقق اهداف جنگی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه نوشته است: با تداوم جنگ غزه و مشهود نبودن هیچ پایانی برای آن، تحلیلگران بر این باورند که حتی پیروزی‌های کوچک هم برای اسرائیل دور از دسترس هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تا امروز سه هدف اصلی را برای حملات این رژیم به غزه اعلام کرده است: نابودی حماس، آزادسازی اسرا و تضمین اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل محسوب نخواهد شد.

از بین بردن حماس
نتانیاهو هفته گذشته در یک نشست خبری به ستایش دستاوردهای این رژیم پرداخت و مدعی شد که دوسوم توان نظامی حماس از بین رفته است و تل‌آویو تا «پیروزی کامل» به این جنگ ادامه خواهد داد. با وجود ادعاهای نتانیاهو درباره کاهش چشمگیر قدرت نظامی حماس، در گزارش سی‌بی‌سی آمده است: ساختار فرماندهی این گروه و توانایی آن برای مقابله با نیروهای اسرائیلی همچنان دست‌ نخورده باقی مانده است. نور عرفه، عضو اندیشکده «مرکز خاورمیانه کارنگی» می‌گوید:«حماس متحمل خساراتی شده، اما هنوز یک قدرت نظامی مؤثر است. آشکار است که حماس همچنان کنترل بسیاری از تونل‌ها را در دست داشته و می‌تواند با حملات خود نظامیان اسرائیلی را غافلگیر کند.» این گزارش درباره تونل‌های حماس تأکید کرده است که مقامات اسرائیلی‌ اخیراً اعتراف کرده‌اند گستردگی شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس بیشتر از تصورات آنها بوده و بخش اعظم این شبکه هنوز عملیاتی است. در این گزارش آمده است: بعضی از این تونل‌ها چند طبقه بوده و آنقدر بزرگ هستند که می‌توان با خودرو در آنها رفت‌وآمد کرد! از سوی دیگر برخی از این تونل‌ها در چنان عمق زیادی از زمین حفر شده‌اند که حتی بمب‌های ۹۰۰ کیلوگرمی ساخت امریکا توان نابود کردن آنها را ندارد.
در حالی که رژیم‌صهیونیستی مدعی است کنترل شمال نوار غزه را در دست دارد، آرون برگمان، استاد مطالعات جنگ در «کینگز کالج لندن» می‌گوید:«هر روز بیانیه‌هایی از اسرائیل می‌شنویم که این تعداد از سربازان حماس را کشته است، گویی این اهمیتی دارد، نه ندارد! حتی اگر اسرائیل ۶۰ یا ۹۰ درصد سربازان حماس را از بین ببرد، باز مهم نیست. همین که حماس بتواند در انتهای نبرد روی پایش بایستد، یعنی پیروزی حماس.»
برگمان که پیش‌تر در ارتش رژیم‌صهیونیستی عضویت داشته است، می‌گوید:«وقتی این جنگ تمام شود دو چیز سر جای خود باقی خواهد ماند: حماس و شبکه تونل‌ها، زیرا اسرائیلی‌ها نه زمان از بین بردن آنها را دارند و نه فناوری لازم را.» او با اشاره به تله‌هایی که حماس در سرتاسر تونل‌ها کار گذاشته است، به سی‌بی‌سی می‌گوید:«اگر اسرائیلی‌ها بخواهند تونل‌ها را نابود کنند باید از طریق هوا اقداماتی انجام دهند که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. یا اینکه می‌توانند از مواد منفجره استفاده کنند، اما آنها نمی‌خواهند وارد تونل‌ها شده و با حماس وارد جنگ تن‌به‌تن شوند، چون اگر چنین کاری کنند برتری‌های خود را از دست خواهند داد. آنها (در تونل) از پشتیبانی هوایی و حمایت تانک‌ها برخوردار نیستند، از این‌رو سربازان نمی‌خواهند وارد تونل‌ها شوند.»
در راستای ارزیابی‌های برگمان، روزنامه معاریو هم گزارش داد که برآوردهای اطلاعاتی ارتش درباره حجم تونل‌ها در غزه اشتباه بوده است. این رسانه صهیونیستی افزوده است:«این اشتباه در خصوص تعداد موشک‌هایی که در غزه موجود است هم صدق می‌کند.» آلون بن دیوید، تحلیلگر نظامی رژیم‌صهیونیستی در روزنامه معاریو تأکید‌ می‌کند:«با تحقق اهداف جنگ بسیار فاصله داریم و نابودی تونل‌های غزه بسیار بیشتر از آنچه ارتش تصور می‌کرد زمان می‌برد.» وی می‌افزاید:«ارتش گمان می‌کرد اطلاعات بسیار دقیقی در مورد حزب‌الله دارد اما طی هفته‌های اخیر مشخص شد حجم وسیعی از زیرساخت‌های حزب‌الله در مناطق مرزی وجود دارد.»
 
آزادسازی اسرا
تعیین‌تکلیف اسرا نیز یکی دیگر از اهداف رژیم‌صهیونیستی است که مکرراً به آن اشاره می‌کرد اما در تحقق آن موفقیت چندانی نداشته است. سران رژیم‌صهیونیستی مدام درخواست برای آتش‌بس را رد کرده و مدعی شده‌اند که حماس جز با اعمال زور راضی به آزادسازی اسرا نخواهد شد. یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم هفته گذشته تکرار کرد:«آزادسازی اسرا تنها در نتیجه فشار نظامی اتفاق خواهد افتاد. اگر فشار نظامی را متوقف کنیم، سرنوشت اسرا ماندن در غزه است، زیرا حماس تمایلی به گفت‌وگو با ما نخواهد داشت.»
این امر حتی در اراضی اشغالی هم مورد انتقاد قرار دارد. بزرگ‌ترین منتقدان نتانیاهو در این زمینه، خانواده اسرایی هستند که در حال حاضر در اختیار حماس قرار دارند. آنها می‌گویند تل‌آویو باید پیش از حمله به غزه، اسرا را آزاد کند.
رژیم‌صهیونیستی در حالی آزادسازی اسرا را یکی از اهداف اصلی خود در جنگ غزه عنوان می‌کرد که تا امروز تنها یک اسیر را از طریق حمله نظامی آزاد کرده و ۱۰۵ اسیر در مدت آتش‌بسی که در نوامبر سال گذشته برقرار شد، آزاد شدند. علاوه بر این دست‌کم سه اسیر به‌ اشتباه توسط خود نیروهای اسرائیل کشته ‌شده‌اند و تل‌آویو تخمین می‌زند ۲۷ اسیر هم آن طور که حماس می‌گوید بر اثر حملات هوایی اسرائیل کشته‌ شده یا به دلایل طبیعی درگذشته باشند.
 
رهبران حماس
نتانیاهو برای دستیابی به هدف سوم خود، یعنی تضمین اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل محسوب نشود، باید رهبران کلیدی حماس را که در طراحی عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر نقش داشتند، از میان بردارد. تا امروز عالی‌رتبه‌ترین عضو حماس که رژیم صهیونیستی توانسته او را از میان بردارد، «صالح العاروری» نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس بوده است که در حمله‌ای پهپادی در لبنان به شهادت رسید. اما «یحیی السِنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس که مغز متفکر عملیات طوفان الاقصی بود، هنوز پابرجاست و گفته می‌شود در غزه سکونت دارد. نور عرفه، عضو اندیشکده «مرکز خاورمیانه کارنگی» می‌گوید: «به باور من، اسرائیل به دنبال یک پیروزی نمادین است و فکر می‌کند که کشتن رهبران عالی‌رتبه حماس می‌تواند نوعی از پیروزی را به ارمغان بیاورد؛ زیرا در میدان شکست خورده و در هفتم اکتبر هم متحمل شکست اطلاعاتی و استراتژیک بزرگی شده است.»
رژیم صهیونیستی اخیراً اعلام کرد که یکی از لشکرهای اصلی خود را از غزه خارج کرده و جنگ را وارد مرحله‌ای با شدت کم‌تر می‌کند. به گفته برگمان، این اقدام رژیم صهیونیستی اعتراف به شکست در دستیابی به اهداف نظامی است. او می‌گوید: «این اقدام به معنای پذیرش این است که آنها به اهداف خود دست نخواهند یافت. اگر با چهار لشکر نتوانستند، بعید است حال با نیروهای کمتر بتوانند. روزانه ۲۵۰ نفر در فلسطین به شهادت می‌رسند که نیمی از آنها کودک هستند و به گزارش سازمان ملل، دو میلیون نفر از شهروندان غزه آواره شده‌اند. آنها که باقی مانده‌اند نیز با مشکل گرسنگی مواجه هستند.» نور عرفه نیز می‌گوید: «آنچه اسرائیل به آن دست یافت، بدل کردن غزه به منطقه‌ای غیرقابل‌سکونت بود.» افزون به اعتراف سی‌بی‌سی، رادیو رژیم صهیونیستی هم جدیدا گزارش داده که یحیی السنوار، رئیس دفتر حماس در نوار غزه به مدت ۱۵ سال درحال آماده کردن خود برای این جنگ بود و این را به‌خوبی می‌دانست و به‌خوبی برای آن آماده می‌شد. با این اوصاف و اذعان به حفظ توان پاسخگویی حماس، ارتش رژیم صهیونیستی احتمال داده که جنگ غزه تا آخر سال ۲۰۲۴ نیز ادامه داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی