آیت‌الله رئیسی در دیدار سفرای جدید هفت کشور مطرح کرد

حمایت از اقدام آفریقای جنوبی علیه صهیونیست‌ها

روز گذشته سفرای جدید هفت کشور نیکاراگوئه، بوسنی و هرزگوین، بورکینافاسو، بلژیک، آفریقای جنوبی، ژاپن و ازبکستان در دیدارهای جداگانه‌ای، استوارنامه‌های خود را تسلیم رئیس‌جمهورکردند


روز گذشته سفرای جدید هفت کشور نیکاراگوئه، بوسنی و هرزگوین، بورکینافاسو، بلژیک، آفریقای جنوبی، ژاپن و ازبکستان در دیدارهای جداگانه‌ای، استوارنامه‌های خود را تسلیم رئیس‌جمهورکردند. آیت‌الله رئیسی در این دیدارها بر تبیین جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین تأکید داشت.

تحریم‌ها دستاوردی برای امریکا نداشت
آیت‌الله رئیسی در آیین دریافت استوارنامه «تسوکادا تاماکی» سفیر جدید ژاپن، با اشاره به اینکه ایران برای گسترش روابط خود با ژاپن در عرصه‌های مختلف برنامه دارد، تأکید کرد: تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی، همچنان که تاکنون موفقیت و دستاوردی برای امریکا نداشته، نباید و نمی‌تواند مانعی برای گسترش روابط فیمابین باشد. رئیس جمهور با اشاره به وضعیت تحولات بین‌المللی گفت: امروز وقتی به هر کجا که ناآرامی، درگیری و جنگ جریان دارد نگاه می‌کنیم، رد پای امریکا در آنجا قابل مشاهده است؛ امریکا از کاربرد بمب اتمی علیه مردم ژاپن تا جنایات امروز علیه مردم غزه نقش محوری و اساسی دارد. سفیر ژاپن نیز با ابلاغ صمیمانه‌ترین حسن نیت‌های امپراطور و نخست‌وزیر ژاپن به رئیس‌جمهور، گفت: ژاپن برای تلاش‌های دولت جنابعالی در ارتقای رفاه ملت ایران و نیز تعمیق و تقویت روابط منطقه‌ای احترام قائل است و بنده مأمورم تمام تلاش خود را برای تقویت و تداوم روند خوبی که در مسیر گسترش روابط فیمابین وجود دارد، به کار بگیرم.
 
حمایت از شکایت آفریقای جنوبی
رئیس جمهوری همچنین پس از دریافت استوارنامه «فرانسیس مولوی» سفیر جدید آفریقای جنوبی، اقدام آفریقای جنوبی در شکایت از جنایات رژیم صهیونیستی را «تاریخی، ماندگار و قابل تقدیر» توصیف و تأکید کرد که ایران از این اقدام هوشمندانه و خردمندانه حمایت می‌کند. آیت‌الله رئیسی همچنین گفت که مانعی در مسیر گسترش روابط ایران و آفریقای جنوبی وجود ندارد. فرانسیس مولوی نیز روابط دو کشور را ممتاز و عالی خواند و ابراز امیدواری کرد بتواند در مسیر گسترش روابط فیمابین به نفع دو ملت و کشور گام‌های سازنده‌ای بردارد.
 روابط با اروپا بر اساس احترام متقابل
آیت‌الله رئیسی در آیین دریافت استوارنامه «میشل مالهرب» سفیر جدید بلژیک نیز با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در گسترش روابط بر اساس اعتماد و احترام متقابل با کشورهای مختلف هیچ محدودیتی ندارد، تصریح کرد: امروز امریکا به اعتبار سوابق عملکرد خود و به خصوص حمایت کامل و عاملیت در جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی، دیگر هیچ اعتبار و آبرویی در جهان ندارد و کشورهای اروپایی باید منافع و روابط خود را مستقل از منافع امریکا دنبال کنند. رئیس‌جمهور افزود: اراده جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط با کشورهای اروپایی بر اساس احترام متقابل و منافع متقابل است مگر اینکه کشوری به دنبال عنادورزی با ایران باشد.
 
آمادگی ایران برای ارتقای روابط با آفریقا
رئیس جمهور در دیدار «محمد کابوره» سفیر جدید بورکینافاسو هم کشورهایی مثل امریکا و برخی دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی را که اتفاقاً بیشترین ادعای مبارزه با تروریسم دارند، منشأ اصلی ترور و گروه‌های تروریستی برشمرد. وی در عین حال، بر آمادگی و تمایل جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌ها و تعمیق و تقویت روابط با کشورهای آفریقایی از جمله بورکینافاسو تأکید کرد.

 موضع حق‌خواهانه نیکاراگوئه
آیت‌الله رئیسی در آیین دریافت استوارنامه «رامون آلبرتو مونکادا کولیندرس» سفیر جدید نیکاراگوئه نیز مواضع این کشور نسبت به مسائل بین‌المللی از جمله جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان غزه را انسان‌دوستانه، عدالت‌طلبانه و حق‌خواهانه توصیف کرد. رئیس‌جمهور گفت: اگر دیگر کشورها نیز چنین مواضعی داشتند، رژیم صهیونیستی و حامیان او جرأت ارتکاب چنین جنایاتی علیه ملت مظلوم و مقتدر فلسطین را نداشتند. وی همچنین پیگیری اجرای کامل توافقات سفر خود به نیکاراگوئه از سوی سفیر این کشور و مقامات مربوطه در دو کشور را ضروری خواند. سفیر نیکاراگوئه نیز گفت: دولت و ملت نیکاراگوئه همبستگی خود را با ملت و دولت ایران در قبال حملات تروریستی در شهر کرمان ابراز داشته و می‌دارند.
 
هدفگذاری یک میلیارد دلاری مبادلات با ازبکستان
همچنین آیت‌الله رئیسی پس از دریافت استوارنامه «فریدالدین نصریوف» سفیر جدید ازبکستان، گسترش روابط تهران-تاشکند در دو سال اخیر را مطلوب دانست و با اشاره به سفرها، دیدارها و گفت‌و‌گوها میان رؤسای جمهور دو کشور، بر اراده سران ایران و ازبکستان برای گسترش بیش از پیش روابط فیمابین تأکید کرد. سفیر ازبکستان نیز ایران را شریک مطمئن کشورش در منطقه دانست و گفت: من مأموریت دارم تا همه محورهای نقشه راه گسترش روابط فیمابین را با دقت و جدیت دنبال کنم.
 
همکاری برای توقف جنایت صهیونیست‌ها
رئیس‌جمهور پس از دریافت استوارنامه «نیاز چارداکلیا» سفیر جدید بوسنی و هرزگوین نیز به سابقه عنادورزی مستکبرین با ملت بوسنی و هرزگوین اشاره کرد و گفت: در صورتی که دخالت علیه مسلمانان وجود نداشته باشد، مانند آنچه امروز در سرزمین فلسطین شاهد هستیم، مسلمانان می‌توانند در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند، لذا باید در مقابل این دشمنی‌ها، جنایات و مظالم ایستادگی و مقاومت کرد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به گذشت 109 روز از دور اخیر جنایات رژیم صهیونیستی تأکید کرد: همکاری و انسجام کشورهای اسلامی می‌تواند باعث توقف ماشین جنایت، کشتار و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و حامیان او شود. سفیر بوسنی و هرزگوین نیز با بیان اینکه مردم کشورش هیچ‌گاه کمک‌ها و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در روزهای سخت خود را فراموش نمی‌کنند، گفت که این کشور خواستار گسترش بیش از پیش روابط و همکاری‌های سازنده فیمابین است.

 

بــــرش

در جلسه هیأت دولت مطرح شد
رشد خیره کننده نرخ بهره وری  تولید
رئیس جمهور روز گذشته در جلسه هیأت دولت، با تبریک و تسلیت شهادت 5 نفر از مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، هدف ارتکاب چنین اعمال جنایتکارانه و تروریستی را از سوی رژیم صهیونیستی سردرگمی و استیصال ناشی از شکست این رژیم جعلی در رسیدن به اهداف اعلامی خود دانست. آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: صهیونیست‌ها به امید انحراف افکار عمومی منطقه و جهان از جنایات بی‌نتیجه خویش در غزه اقدام به ارتکاب چنین جنایاتی می‌کنند، اما قطعاً در تحقق این هدف نیز موفقیتی نخواهند داشت. رئیس جمهور پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «ثریا» را دستاوردی بزرگ برای کشور خواند که با وجود تأخیرهای مکرر، این روزها با سرعت گرفتن پیشرفت صنایع فضایی به انجام رسید. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در گزارشی از جزئیات تزریق این ماهواره به مدار 750 کیلومتری، گفت: این دهمین پرتابی بود که طی دو سال گذشته انجام شد و معادل تمام پرتاب‌های انجام شده در 10 سال پیش از دولت مردمی است.
در ادامه رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز ضمن ارائه گزارشی از رشد بهره‌وری در کشور اظهارکرد: نرخ رشد بهره‌وری کل عوامل تولید در کشور در 50 سال گذشته به طور متوسط حدود 2 دهم درصد بوده که این عدد در سال‌های 96 تا 99 به منفی 6 دهم درصد کاهش یافت، اما در دو سال گذشته به عدد 3.7 درصد رسید که رشدی خیره‌کننده را نشان می‌دهد. آیت‌الله رئیسی در واکنش به این گزارش، ارتقای بهره‌وری را سیاست نظام، تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و ضرورت کشور دانست و تصریح کرد: افزایش نرخ بهره‌وری در دولت سیزدهم رضایت‌بخش است، اما نباید به این میزان بسنده شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از آغاز تحویل هفته‌ای 100 خودرو برقی به شهرداری تهران و افزایش تعداد خودروهای تحویلی در اسفندماه خبر داد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از اجرای پویش سلامت و مشارکت حدود 46 میلیون نفر از جمعیت بالای 18 سال کشور در آن خبر داد که رئیس‌جمهور نیز، آن را اقدامی هوشمندانه و از جلوه‌های تقدم رویکرد پیشگیری بر درمان در نظام سلامت کشور دانست.

جستجو
آرشیو تاریخی