گزارش «ایران» از دومین نمایشگاه محصولات سلامت‌بنیان

ورود دانش‌بنیان‌ها برای رفع نیاز کشور در حوزه سلامت

محدثه جعفری
خبرنگار

 

24 تا 26 دی‌ماه، مصلای امام خمینی‌(ره) تهران میزبان شرکت‌های دانش‌بنیانی است که در عرصه سلامت فعالیت می‌کنند و با تولیداتشان وابستگی کشور به واردات را در حوزه دارو بیش از 90 درصد و به گفته مسئولان در حوزه تجهیزات تا 40 درصد کاهش داده‌اند. به گفته تولیدکنندگان حوزه سلامت، محصولات ایرانی با همان کیفیت برندهای خارجی و 50 درصد قیمت کمتر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها عرضه می‌شود.

قیمت مناسب و خدمات پس از فروش، مزیت استفاده از تولیدات بومی
اما مزیت کالای ایرانی فقط قیمت مناسب آن یا جلوگیری از خروج ارز از کشور نیست، بلکه خدمات پس از فروش که از سوی شرکت‌های داخلی و متخصصان این حوزه به خریداران عرضه می‌شود، سبب استقبال بیشتر از محصولات داخلی شده است. یونس امینی، مدیر پروژه یک شرکت دانش‌بنیان که در حوزه تولید دستگاه‌های ونتیلاتور فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با «ایران» در خصوص تولید تجهیزات پزشکی گفت: کار شرکت ما تولید دستگاه‌های ونتیلاتور با دو تکنولوژی است که هر کدام مزایا و معایت خودشان را دارند که هر دو مورد نیاز کشور است. در حال حاضر حدود 80 درصد مراکز درمانی کشور از دستگاه‌های ونتیلاتور ما استفاده می‌کنند.»
وی به دوران اپیدمی کرونا اشاره کرد و گفت:«در دوران همه‌گیری کووید19 همه دنیا غافلگیر شد و تولیدکنندگان تمام تمرکزشان روی خدمات‌دهی به مردم کشور خودشان بود و هیچ کشوری نیروهایش را برای ارائه خدمات به کشور دیگری نمی‌فرستاد. در آن دوران از دستگاه‌های ونتیلاتور (دستگاهی که کار تنفس را برای بیماران که به طور موقت یا دائم دچار مشکلات تنفسی هستند، انجام می‌دهد) بسیار زیاد استفاده می‌شد و گاه نیاز بود در کارکرد دستگاه تغییراتی صورت گیرد. مهندسان ما تغییراتی روی میزان فشار این دستگاه‌ها ایجاد کردند تا با فشارهای پایین هم کار کند و نیاز بیماران بیشتری را پاسخ دهد و ما توانستیم این اقدام را برای مردم کشورمان انجام دهیم.»
این نمونه‌ای از هزار نمونه دیگری است که نشان می‌دهد تولید محصولات مصرفی در هر حوزه در داخل کشور تا چه حد -‌بویژه در شرایط بحرانی- می‌تواند نیاز مردم را رفع کند.
مهندس امینی گفت: یکی دیگر از محصولات این شرکت ماشین بیهوشی است که برای بیهوش کردن بیماران در اتاق‌های عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اخیراً به سمت تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن 16 اسلایس رفتیم که کاملاً با برند‌های اروپایی قابل رقابت است. برای تولید دستگاه 128 اسلایس هم برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا وارد چرخه خط تولید شود.
وی در پاسخ به اینکه چقدر محصولات تولید شده توسط شرکت‌های داخلی بومی‌سازی شده است، توضیح داد: در تولید دستگاه، فقط برخی از قطعات در بازار وجود دارد و اصلاً برای شرکت‌ها به ‌صرفه نیست که بخواهند آن قطعه را هم خودشان تولید کنند. درباره برخی از قطعات هم نیاز به فناوری‌های خاصی است که ما به آن دسترسی نداریم و نمی‌توانیم آن را تولید کنیم، مثل قطعات الکترونیکی و میکروچیپ‌ها که فقط چند کشور خاص فناوری آن را دارند. هیچ کمپانی‌ای به یک‌باره نمی‌تواند تمام قطعات مورد نیازش را تولید کند اما شرکت‌های ایرانی به دلیل تحریم‌ها مجبور شدند بیشتر نیازشان را از داخل تأمین کنند و برخی از قطعات را که در گذشته وارد می‌کردیم اکنون خودمان تولید‌کنندگان آن هستیم چراکه شرکت‌ها به خاطر تحریم حاضر به فروش محصولاتشان به ایران نبودند و همین امر سبب خیر برای ما شد که آن قطعات را هم بومی‌سازی کنیم و نیازمان را به واردات کاهش دهیم.
مهندس امینی با اشاره به اینکه نرم‌افزار مهم‌ترین بخش تولید و کارکرد محصول است، عنوان کرد: نرم‌افزار دستگاه‌های ما کاملاً بومی‌سازی و توسط مهندسان ایرانی نوشته شده است و در بخش سخت‌افزار هم طراحی‌ها را خودمان انجام می‌دهیم. دستگاه‌هایی که ما در ایران تولید می‌کنیم از لحاظ صرفه اقتصادی برای کشور بسیار مقرون به صرفه است چراکه قیمت محصولات ما نصف قیمت برندهای خارجی است و از هزار بیمارستانی که در کشور وجود دارد 960 بیمارستان از محصولات شرکت ما استفاده می‌کنند.

تولید 100 ماشین دیالیز
بهنام هوشیاری‌پور، مدیر بازاریابی یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در دومین نمایشگاه محصولات سلامت‌بنیان که 20 سال هم تجربه پرستاری دارد به «ایران» گفت: 20 سال سابقه پرستاری‌ام در بخش دیالیز با بیمارانی که مشکلات کلیوی داشتند سپری شد. در دهه 80 کار دیالیز را که انجام می‌دادیم هر بار چیزی کم و کسر بود؛ یک‌بار پودر نبود، یک‌بار کمبود فیلتر داشتیم و... اکثر محصولات هم وارداتی بودند و قیمتشان با افزایش قیمت ارز بالا می‌رفت.
وی گفت: در اواخر دهه 80 این شرکت با فیلتر دیالیز کار تولید را کلید زد. فیلتر یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که برای بیماران دیالیزی مورد نیاز است. اکنون 4 میلیون فیلتر را در 16 نوع در فلاکس‌ها و جنس‌های مختلف تولید می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه 4 قلم مورد نیاز دیگر برای کار دیالیز شامل سوزن، پودر بی‌کربنات، ست و محلول دیالیز توسط همین شرکت تولید می‌شود، بیان کرد:   اکنون حدود 250 دستگاه تصفیه آب در 700 بخش دیالیز کشور داریم و شرکت ما روی نوعی دستگاه تصفیه آب کار کرده که صد دستگاه از آن در بخش‌های دیالیز نصب شده است.
وی با اشاره به اینکه با تلاش جوانان ایرانی ماشین دیالیزی تولید کردیم که 50 درصد قطعات آن تولید داخل است، گفت: 50 درصد دیگر عمدتاً پمپ‌های سرامیکی هستند و یک‌سری قطعات دیگر که تولید آن تکنولوژی خاصی را می‌طلبد وارد کردیم که با توجه به حجم تولید، واردات این قطعات از لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر است. ماشین ما مجوز و پروانه تولید را دریافت کرده است و تا پایان امسال می‌توانیم 100 ماشین دیالیز تولید کنیم تا وارد بازار مصرفی کشور شود. امیدواریم بتوانیم در بحث تولید ماشین هم باری از دوش کشور برداریم.
هوشیاری‌پور با توجه به آخرین قیمتی که از دو برند خارجی برای این دستگاه‌ها داشتند، گفت: برند آلمانی این دستگاه با یک میلیارد و 200 میلیون تومان و یک میلیارد و 300  میلیون تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که قیمت محصولات ایرانی حدود 700 میلیون تومان است که اگر به تولید انبوه برسد قیمت آن تا 500 میلیون تومان هم پایین خواهد آمد.

جستجو
آرشیو تاریخی