حسین امیرعبداللهیان روز گذشته از همتای هندی خود استقبال کرد

تهران و دهلی‌نو در مسیر رفع موانع همکاری

تأکید رئیس‌جمهور بر جبران تأخیرها در اجرای توافقات ایران و هند

«سوبرامانیام جایشانکار»، وزیر خارجه هند روز گذشته میهمان مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی بود. حضور او در تهران از آغاز مرحله جدیدی از مناسبات دوجانبه ایران و دهلی‌نو در عرصه‌های متعدد همکاری حکایت می‌کند. این سفر درحالی انجام شده است که فضای منطقه خاورمیانه و آب‌های دریای سرخ متأثر از جنگ ویرانگر غزه دوره‌ای از تنش و التهاب را سپری می‌کند.

«سوبرامانیام جایشانکار»، وزیر خارجه هند روز گذشته میهمان مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی بود. حضور او در تهران از آغاز مرحله جدیدی از مناسبات دوجانبه ایران و دهلی‌نو در عرصه‌های متعدد همکاری حکایت می‌کند. این سفر درحالی انجام شده است که فضای منطقه غرب آسیا و آب‌های دریای سرخ متأثر از جنگ ویرانگر غزه دوره‌ای از تنش و التهاب را سپری می‌کند. این مهم یکی از محورهای مهم گفت‌و‌گوهای مقام بلندپایه هند در تهران به شمار می‌رفت. حضور این مقام بلندپایه دیپلماتیک در تهران و گسترش رفت‌وآمد دیپلمات‌های ایران و هند نشان از جایگاه دو کشور در رویکردهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی یکدیگر دارد. موقعیت ایران در سیاست خارجی هند بیش از همه براساس نقش این کشور در تأمین امنیت انرژی و اقتصاد درحال رشد هند و در ادامه، جست‌و‌جوی راهی برای دسترسی این کشور به بازارهای آسیای مرکزی و روسیه تعریف شده است. در همین راستا حضور هند در سازمان همکاری «شانگهای» و ائتلاف جهانی «بریکس» متناظر بر راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای تقویت پیوندهای اقتصادی با کشورهای عضو این مجموعه‌های چندجانبه، عامل اثرگذاری در مسیر تحقق اهداف تعیین شده جمهوری اسلامی بویژه در زمینه اقتصادی به‌شمار می‌رود.مباحث دوجانبه و چندجانبه، همکاری‌های اقتصادی و تأکید بر توسعه بندر چابهار و مسیر ترانزیتی شمال - جنوب، توسعه تجارت و روابط ملت با ملت از طریق استفاده از ظرفیت موجود و گسترش همکاری‌های دو و چندجانبه از جمله موضوعاتی بود که در جریان رایزنی‌های روز گذشته وزیر خارجه هند با مقام‌های ایرانی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

چابهار، فصل مشترک همکاری
حضور «سوبرامانیام جایشانکار» در تهران که در پی عضویت کشورمان در ائتلاف بریکس با حمایت ویژه هند صورت گرفته است، امکانی را برای دو کشور جهت توسعه زیرساخت‌ها و شبکه‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای، فرودگاه‌ها و بنادر ایران، بویژه بندر چابهار در اقیانوس هند فراهم می‌کند. مقام‌های دهلی‌نو بندر چابهار و کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) را از طریق ایران، عاملی کلیدی برای رشد آسیای مرکزی خوانده‌اند. پیشتر کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) برای تجارت فرامنطقه‌ای از سوی پاکستان پیشنهاد شده بود اما هند در آخرین نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای بندر چابهار را به عنوان مسیر اصلی تجاری به آسیای مرکزی، معرفی کرد و تلاش ویژه‌ای را برای همکاری با دیگر کشورها در این حوزه به جریان انداخت.

آقای بلینکن! سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره نزنید
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه هند در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت و با اشاره به اینکه گفت‌وگوهای بسیار مهمی در راستای منافع دو ملت صورت گرفت، گفت: مباحث دوجانبه و چندجانبه، همکاری‌های اقتصادی و تأکید بر توسعه بندر چابهار و مسیر ترانزیتی شمال - جنوب، توسعه تجارت و روابط ملت با ملت از طریق استفاده از ظرفیت موجود و گسترش همکاری‌های دو و چندجانبه مورد تأکید مشترک ما قرار گرفت. وزیر امور خارجه با تأکید بر بررسی مناسبات موجود و موانع بر سر اجرای برخی توافقات، تأکید کرد که همکاری‌های منطقه‌ای و چندجانبه راهبردی دو کشور بویژه بعد از عضویت ایران در شانگهای و بریکس از موضوعات مورد تبادل نظر بود.
امیرعبداللهیان همچنین به وضعیت اسفناک غزه و فلسطین و نسل‌کشی در این کشور اشاره کرد و افزود: مقامات صنعا در سفر دو هفته پیش یکی از مقامات عالیرتبه خود به تهران به ما اطمینان دادند در مسیر امنیت دریانوردی هیچ اخلالی ایجاد نخواهند کرد، ولی موضع آنها این است تا زمانی که جنگ و نسل‌کشی علیه غزه ادامه دارد نسبت به ممانعت از تردد کشتی‌های رژیم صهیونیستی و یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر اسرائیل حرکت می‌کنند، اقدام خواهند کرد. ریشه حل مسأله در توقف جنگ، جنایت و نسل‌کشی در غزه و کرانه باختری است. امیرعبداللهیان تصریح کرد: کاخ سفید نمی‌تواند از تمایل خود برای عدم توسعه جنگ در منطقه سخن بگوید و همزمان دیگران را به خویشتن‌داری دعوت کند اما خود اقدام به توسعه جنگ در دریای سرخ علیه یمن کند. رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: آقای بلینکن! بارها به شما گفته‌ایم، راه‌حل موضوع جنگ نیست. ما صد روز پیش و پس از عملیات طوفان‌الاقصی در هفت اکتبر به شما اعلام کردیم که دست خود را در غزه به خون مردم بی‌گناه آلوده نکنید. سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره نزنید. نتانیاهو با پرونده‌های مختلفی در سرزمین‌های اشغالی مواجه است و تاریخ او به پایان آمده است.

نقشه راه بلندمدتی ترسیم کردیم
«سوبرامانیام جایشانکار»، وزیر خارجه هند نیز در این نشست خبری با اشاره به حمله اخیر تروریستی در کرمان، این حادثه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت و افزود: ایران و هند  دو کشور متحد و دارای اشتراکات زیادی از جمله در زمینه ادبیات، فرهنگ و زبان هستند که بنیان منحصر به فردی را برای ما فراهم می‌کند. جایشانکار همچنین عنوان کرد: دولت هند آموزش زبان فارسی را در سیاست‌گذاری‌های آموزشی خود به رسمیت شناخته است.وزیر خارجه هند گفت: هند علاقه‌مند است از موقعیت منحصر به فرد ژئوپلیتیکی ایران استفاده کند و از این طریق هند به افغانستان و اوراسیا متصل شود. درباره کریدور شمال - جنوب و همچنین مسائل بین‌المللی و شرکت هند در توسعه بندر چابهار نیز گفت‌وگو کردیم. وی با بیان اینکه نقشه راه خوب و بلندمدتی را برای سال‌های آینده ترسیم کردیم، افزود: پیشرفت این پروژه‌ها را باید مورد ارزیابی قرار دهیم.

 

بــــرش

رئیس جمهور در دیدار وزیر امور خارجه هند تأکید کرد
توقف حملات به غزه، تنها راه بازگشت ثبات به منطقه
رئیس جمهور روز گذشته در دیدار «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند، بر ضرورت پیگیری و تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور از جمله طرح توسعه بندر چابهار، بر لزوم جبران تأخیر صورت گرفته در اجرای تعهدات تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به روابط ریشه‌دار جمهوری اسلامی ایران و هند، تلاش برای تحقق اراده مسئولان عالی دو کشور در راستای توسعه و ارتقای سطح روابط در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، علم و فناوری، حمل و نقل و انرژی را مورد تأکید قرار داد. «اهمیت نگاه مشترک دو کشور در زمینه مقابله با تروریسم و جرایم سازمان یافته»، «لزوم همکاری برای استقرار ثبات و امنیت در افغانستان»، «تقویت تجارت فیمابین بویژه از طریق ارزهای ملی» و «تأکید بر حفظ امنیت کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی» از دیگر محورهای سخنان رئیس جمهور در دیدار وزیر امور خارجه هند بود. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را از مصادیق بارز جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت توصیف و تصریح کرد: توقف حملات به غزه، مجازات رژیم صهیونیستی و تحقق حقوق مردم فلسطین تنها راهکار بازگشت ثبات و امنیت به منطقه است و نقش‌آفرینی هند برای خاتمه بمباران‌ها، رفع محاصره این منطقه و احقاق حقوق مردم فلسطین حائز اهمیت است. وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با دولت و ملت ایران در پی حادثه تروریستی اخیر در کرمان، از اهتمام رئیس جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای منطقه و ایجاد تحول چشمگیر در روابط با هند تقدیر و تشکر کرد. «سوبرامانیام جایشانکار» ضمن اعلام علاقه‌مندی این کشور برای انعقاد توافقنامه همکاری‌های جامع و بلندمدت با جمهوری اسلامی ایران، بر پایبندی کامل هند به تعهدات خود در پروژه توسعه بندر چابهار و همچنین توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها با ایران تأکید کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی